جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دیدار با قضات یزدی

حوزه/ رئیس قوه قضائیه در خصوص نقش شوراهای حل اختلاف بیان کرد: از قدیم حضور ریش سفیدان در هر کوی و برزن عامل صلح و سازش بوده و شورای حل اختلاف برای کار قضایی تأسیس نشد و قرار ما این بود که شورای حل اختلاف به معنای واقعی کلمه باشد که ریشه در فرهنگ ملی و مذهبی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از یزد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، عصر امروز در جمع قضات دادگستری استان یزد با تقدیر از همه کسانی که در دستگاه قضای استان یزد از کار مردم گره گشایی می کنند، اظهار کرد: حفظ دارالعباده بودن یزد دارای التزامات و اقتضائاتی است.

وی تصریح کرد: پیشینیان این شهر فرهنگ اصیل را حفظ کردند و با قنوت خود و دلداگی به خدا و با اتکال به حضرت حق و جانفشانی در راه خدا توانستند این دیار را به دارالعباده نامگذاری کنند.

رئیس قوه قضائیه تأکید کرد: باید از هویت و فرهنگ عبادی دارالعباده صیانت شود چون راهزنان و شیاطینی هستند که این هویت را تهدید می کنند تا این نام بلند برای دارالعباده نماند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در ادامه افزود: به همه کسانی که در حوزه قضایی، اجتماعی و آسیب های اجتماعی فعالیت دارند سفارش می کنم که نباید آسیب های اجتماعی و مفاسد اقتصادی در این جا باشد و ناهنجاری هایی که مردم را رنج می دهد متناسب با تابلوی زیبای دارالعباده نیست.

وی خاطر نشان کرد: باید برای رفع ناهنجاری ها تلاش شود و همه مسئولان در این صیانت نقش ایفا کنند و مدیرانی که در حوزه پیشگیری فعالیت دارند، تلاش مضاعف تری نمایند.

رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: اگرچه همه مسئولان وظیفه پیشگیری از آسیب های اجتماعی را دارند، بلکه همه تصمیم سازان فرهنگی و اجتماعی هم باید تلاش کنند و دیده بان های تیزبین هم که در جایگاه رصد و دیده بانی تکیه زدند باید از مجموعه دارالعباده صیانت کنند و از چهره های نورانی جامعه مثل آیت الله حائری یزدی و سرداران رشید اسلام با اخلاص حفظ کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی از قاضیان نفوذناپذیریزدی که حب و بقض شخصی خود را در قضاوت دخالت نمی دهد، تقدیر و تشکر کرد و آن را نشانه عزت نفس دانست.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید محراب این دیار خاطرنشان کرد: آیت الله شهید صدوقی(ره) فقط به یزد خلاصه نمی شد و اثرگذاری او مال شهر یزد نبود بلکه در همه جا مثل زلزله طبس کمک می کرد.

رئیس قوه قضائیه در خصوص پرونده های ورودی به دادگستری هم اظهار کرد: آمار ورودی پرونده در استان یزد را دیدیم و باید برای کاهش پرونده های این دیار که باید الگوباشد، تلاش کنیم، چون دارالعباده از گذشته در زمینه خانواده سابقه خوبی داشته و سه واژه «قنات و قنوت و قناعت» را باید در این دیار حفظ کنیم و ارتقا دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ابراز کرد: ما رویش های زیادی در همه کشور و استان یزد داشته ایم و جوانان برومندی که در حوزه علم و دانش، قرآن، دفاع مقدس و دفاع از حریم اهل بیت(ع) باعث افتخار این دیارند و باید تلاش کرد فرهنگ این استان به برکت تلاش پیشینیان و برکت خون شهیدان و مجاهدان از آن صیانت و حفظ شود و نسبت به استان های دیگر هم همین گونه باشد و نقش دادگستری و سازمان های وابسته به قوه قضائیه در این صیانت بسیار مهم است.

وی گفت: یکی از نقش های اثرگذار دادگستری استان یزد پیشگیری از وقوع جرم است و همه بخش های تصمیم سازباید  «پیشگیری از وقوع جرم» را سرلوحه کار خود قرار دهند تا همه نوع آسیب اجتماعی در این استان کاهش یابد.

رئیس قوه قضائیه در خصوص نقش شوراهای حل اختلاف بیان کرد: از قدیم حضور ریش سفیدان در هر کوی و برزن عامل صلح و سازش بوده و شورای حل اختلاف برای کار قضایی تأسیس نشد و قرار ما این بود که شورای حل اختلاف به معنای واقعی کلمه باشد که ریشه در فرهنگ ملی و مذهبی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی خبر داد: در لایحه جدید افرادی که به معنای واقعی دنبال حل اختلاف هستند، وارد می شوند و دیگر کادر نیستند و نباید قضات ما درگیر مسائل شورای حل اختلاف شوند از جمله هر چه اختلاف در بازار هم وجود دارد باید با صلح و سازش حل شود.

وی تصریح کرد: رسیدگی به معنای «قضاوت» کار قاضی است و لایحه جدید شورای حل اختلاف به دولت ارسال می شود و بزودی در مجلس بررسی و مصوب خواهد شد.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: نسبت به سلامت دستگاه قضایی همواره تأکید داشته ایم و باید ارتباطات قانونمند و ضابطه مند باشد و کوچکترین ناسلامتی در دادگستری قابل قبول نیست.

وی توصیه کرد: برخورد و تمام رفتارهای ما با مردم باید توجه شود و خداوند متعال به بهترین خلقش یعنی پیامبر اسلام(ص) این گونه خطاب می کند« اگر بداخلاق باشی مردم از اطراف تو کنار می روند» و ما هم به عنوان امت پیغمبر باید خوش اخلاق باشیم و برخورد متناسب با مردم داشته باشیم و مردم چون به دستگاه قضایی پناه می اورند باید با مردم مهربان بود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این مطلب که مسأله آیین نامه نقل و انتقال قضات در حال اصلاح است، بیان کرد: نظام بهره وری را هم از نظر کمی و هم کیفی باید عادلانه کرد، چون اگر آمار نادرست باشد همه مسئولان را به اشتباه می اندازد و آمار دقیق منشأ تصمیم گیری دقیق و عادلانه است.

وی تأکید کرد: در یزد عدد و رقم پرونده های معوقه نباید زیاد باشد و انتظار داریم در دوماه پایانی سال، پرونده معوقه نداشته باشیم.
انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha