جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی

حوزه/ رئیس انجمن علمی کلام اسلامی حوزه با اشاره به اینکه راهکار ما در حوزه های علمیه این است که بتوانیم بین نگاه به آینده و وضعیت موجود جمع کنیم، اظهار کرد: اگر نتوانیم این  پیوند را ایجاد کنیم، موجب جدایی و از دست دادن دستاوردهای گذشته حوزه علمیه می شود و یک آینده نا معلوم در پی خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی سبحانی، در نشست «تخصص گرایی در علوم حوزوی با موضوع آسیب ها و فرصت ها» در محل سالن کنفراس هتل ولایت مشهد به سه آسیب تخصصی گرایی علوم اشاره کرد و گفت: آسیب کلی این است که ما در یک دو گانه آینده گرایی و گذشته زدگی گرفتار باشیم.

وی با اشاره به اینکه راهکار ما در حوزه های علمیه این است که بتوانیم بین نگاه به آینده و وضعیت موجود جمع کنیم، اظهار کرد: اگر نتوانیم این  پیوند را ایجاد کنیم، موجب جدایی و از دست دادن دستاوردهای گذشته حوزه علمیه می شود و یک آینده نا معلوم در پی خواهد داشت.

حجت الاسلام و المسلمین سبحانی افزود: آسیب جدی که وجود دارد، نگاه مکانیکی به علوم دانشی است. تصور ما این است که دانش مانند ماشین امکان نوسازی و بازسازی دارد و می توان علمی مانند اقتصاد و علوم انسانی با رویکرد اسلامی تولید کرد.

رئیس انجمن علمی کلام اسلامی حوزه با بیان اینکه دانش یک حیات ارگانیک و جنینی دارد، ابراز کرد: دنیا امروز علم را مدیریت می کند و نظام سرمایه داری کاملا بر علم حکمرانی دارد و مدل دانش بر آنچه که ما از آن تصور می کنیم، بسیار متفاوت است .

وی در ادامه با اشاره به یکی از آفت های دیگری که در تحول دانش وجود دارد، اظهار کرد: نگاه ما به دانش، جزئی و پیکره و شبکه های علوم مختلف است و برداشت سیستامتیک کمتر مورد توجه قرار می گیرد .

رئیس انجمن علمی کلام اسلامی حوزه ادامه داد: وضعیت گذشته دانشی ما در عصری برای ضرورت های همان دوران بوده است که با وضع کنونی بسیار متفاوت است؛ امروزه مسائلی پدید آمده که نمی توان با دانش گذشته به آنها پاسخ داد.

حجت الاسلام و المسلمین سبحانی، اقتضائات زمانی و مکانی و حضور و نفوذ نظام غرب در علوم را از مشکلات دانشی امروز دانست و با اشاره به لزوم توجه به طبقه بندی علوم، خاطر نشان کرد: وقتی یک علم جدید وارد می شود همه منظومه دانشی را بر هم می زند، لذا طبقه بندی دانش علوم غربی با دانش اسلامی و حوزوی متفاوت است و نمی توان اقتصاد غربی را با اقتصاد اسلامی جمع کرد .

رئیس انجمن علمی کلام اسلامی حوزه افزود: می بایست در فرهنگ اسلامی و شیعی ایران در بستر نظام جمهوری اسلامی که طبق پایه ریزی یک مدنیت اسلامی کار می کند، تکلیف خود را با فقه تمام کنیم و بعد به سراغ سایر دانش ها برویم .

وی با طرح این سؤال که نظام دانشی در حوزه روشن است یا خیر؟ گفت: نظام دانشی در حوزه های علمیه یکسان نیست و دایره دانش ها و روش و نحوه پرداخت به آن روشن نیست، لذا زمانی می توانیم کار کنیم که هویت  یک دانش را معلوم کنیم.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۴

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha