پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
الشيخ حمد رضا مظاهري سيف

حوزه/ از منظر رهبری رابطه با امام زمان رابطه ای قلبی است که نوعی تجربه معنوی را رقم می زند و یک رابطه شخصی و زنده است که فرد با قلب و احساسش حضور امام را درک می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حمید رضا مظاهری سیف در مراسم اختتامیه همایش بین المللی نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای که در سالن اجتماعات دفتر تبلیغات اسلامی در قم برگزار شد با اشاره به موضوع رویکرد معنوی به انتظار در اندیشه رهبری و معنویت های نوظهور گفت: ظهور منجی جهانی و انتظار آمدن او یک باور عمومی است که همه ادیان و مذاهب به آن اشاره کرده اند.

این پژوهشگر افزود: این موضوع در باورهای شیعه به طور برجسته و مشخصی مطرح گردیده و منجی جهانی با نام و نشان دقیق به عنوان یک فرد زنده در میان مردم معرفی شده است. هدف منجی جهانی برقراری عدالت و از بین بردن ظلم است.

این محقق اضافه کرد: اما در اندیشه رهبری اهداف معنوی و زیربنای معنوی رابطه با منجی موعود و انتظار ظهور او اهمیت فراوانی دارد که در این مقاله تحت عنوان رویکرد معنوی به انتظار بررسی شده است.

وی بیان داشت: تحقیق با روش تحلیل محتوای کیفی انجام شده و قلمرو گردآوری داده ها سخنرانی های رهبری درباره انتظار و امام زمان است که در سالهای متمادی از سوی ایشان ایراد شده است. حجت الاسلام والمسلمین مید رضا مظاهری سیف ادامه داد: روش برگزیده گردآوری اطلاعات هدفمند و متوالی بوده است؛ به طوری که جستجو از کلیدواژه انتظار آغاز شد.

این پژوهشگر افزود: و با مفاهیم پرکاربردی و مرتبط نظیر عدالت و معنویت ادامه یافت و فرازهایی از سخنان رهبری که بیشترین داده های معرفتی را در برداشت، مورد استفاده و نمایه زنی قرار گرفت و در نهایت با کدگذاری نظام مند و کشف روابط بین این مفاهیم و مقوله ها ساختار مقاله شکل گرفت.

این محقق اضافه کرد: یافته های تحقیق شامل توصیف معنویت از دیدگاه رهبری، تبیین رابطه عدالت و معنویت، رابطه معنویت و انتظار و تعریف و تحلیل مفهومی انتظار به سه مقوله اعتراض، مردم سالاری دینی و آمادگی بود.

وی بیان داشت: از منظر رهبری رابطه با امام زمان رابطه ای قلبی است که نوعی تجربه معنوی را رقم می زند و یک رابطه شخصی و زنده است که فرد با قلب و احساسش حضور امام را درک می کند.

حجت الاسلام والمسلمین مظاهری سیف گفت: این تجربه معنوی با عنوان تجربه معنوی انتظار تحلیل و نشانه شناسی می شود.

وی افزود: بخشی از کدها به نظریات رقیب با برداشت های ناروا از انتظار مربوط می شد که در دو مقوله معنویت متحجرانه و معنویت های نوظهور دسته بندی شدند و در مواردی که سخنان رهبری گذرا و اشاره وار بود. تبیین ها و نمونه های بیشتری جهت روشنگری دیدگاه ایشان ارائه شده است.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha