جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حسین الهی نژاد

حوزه/ رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: ظهور مباحث مختلفی مطرح بوده که مهم ترین آنها سه بحث شرایط ظهور، نشانه های ظهور و زمینه های ظهور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حسین الهی نژاد در مراسم اختتامیه همایش بین المللی نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای که در سالن اجتماعات دفتر تبلیغات اسلامی در قم برگزار شد با اشاره به موضوع نظریه اختیاری بودن ظهور با رویکرد مثبت در اندیشه مقام معظم رهبری گفت: ظهور از جمله مباحث مهم باور داشت مهدویت است. درباره ظهور مباحث مختلفی مطرح بوده که مهم ترین آنها سه بحث شرایط ظهور، نشانه های ظهور و زمینه های ظهور است.

رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: در این نوشتار تنها به بحث اخیر یعنی زمینه سازی ظهور پرداخته می شود. باورمندان مهدوی توجه ویژه ای به بحث زمینه سازی ظهور کرده و درباره آن پرسش های مختلفی مطرح کرده اند؛ مثلا آیا زمینه سازی ظهور برای بشر ممکن است؟

این محقق اضافه کرد: آیا بشر به این کار تکلیف شده است؟ آیا با انجام زمینه سازی، ظهور تقدم بخشی می شود؟ آیا زمان ظهور ثابت است یا متغیر؟ و از این قبیل پرسش ها که در راستای پاسخگویی به آنها دو نگرش «وظیفه گرایی مطلق» و «وظیفه گرایی معطوف به ظهور» ارائه شده است.

وی افزود: در نگرش اول، باورمندان بدون توجه به ظهور و بدون امیدواری به تقدم بخشی ظهور، به انجام وظایف منتظران مشغول می باشند؛ ولی در نگرش دوم باورمندان مهدوی با توجه به ظهور و با عنایت به اینکه کارهای خیر و اعمال صالح آنها زمینه ظهور را مهیا کرده، به انجام وظایف منتظران اقدام می کنند.

 حجت الاسلام والمسلمین الهی نژاد گفت:  نگرش دوم یعنی «وظیفه گرایی معطوف به ظهور» به دو رویکرد مثبت و منفی تقسیم می شود. در رویکرد منفی ملاک فراگیری ستم و جور است؛ ولی در رویکرد مثبت ملاک زمینه سازی ظهور کارهای خیر و اعمال صالح میباشد که پاسخ این پرسش ها و نتیجه این نگرش ها و رویکردها طرح نظریه مختار به نام نظریه اختیاری بودن ظهور با رویکرد مثبت است که نوشتار مزبور بر اساس تبیین و تحلیل این نظریه تدوین و تنظیم شده است.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha