جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام علی زینتی- جامعه المصطفی مشاور

حوزه/ عالی ترین مقام اجرای اراده و حاکم علی الاطلاق شخص امام (عج) به عنوان ولی خدا و رهبر امت هستند و به تعداد مأموریت های اساسی تعریف شده از طرف خداوند رکن مدیریتی توسط شخص امام تعریف و هدف آن تعیین می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علی زینتی در مراسم اختتامیه همایش بین المللی نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای که در سالن اجتماعات دفتر تبلیغات اسلامی در قم برگزار شد با اشاره به موضوع ساختار و الگوی حکومت جهانی حضرت مهدی(ع) گفت: از مباحث مهم در اندیشه مهدویت ساختار تشکیلات و الگوی حکومت مهدوی (عج) است.

این محقق ادامه داد: به این معنا که این نظام قدسی و حکومت الهی از چه ساختار و تشکیلاتی برخودار است و ارکان و قوای آن چیست که آن را از دیگر حکومت ها در سطح ساختار و تشکیلات متفاوت می سازد و چگونه می توان بر همان اساس حکومت و تشکیلاتی الگو ارائه کرد؟

این پژوهشگر عنوان کرد: این نوشته به منظور پاسخ به این نوع پرسش ها با بهره برداری از ابزار فیش برداری، به توصیف و تحلیل معارف و تراث اسلام عزیز و مبانی فکری و اندیشه ولی امر مسلمین پرداخته، بعد از توصیف ویژگیها، اهداف و مأموریت های حکومت حضرت(عج) در صدد کشف ساختار و تشکیلات حکومت حضرت برآمده است تا بتواند مؤلفه های حکومت الگو را استخراج نماید.

وی بیان داشت: این نوشته با طی این مسیر به نتایج زیر دست یافت: ارکان اساسی در ساختار امامت آن حضرت عبارت اند از رکن امامت و رهبری، رکن مدیریت کلان، رکن وکالت اجرایی و امت اسلامی و تمایز جوهری حکومت امام زمان (عج) در سطح ساختار و تشکیلات در رکن الهی و قدسی «امامت» تجلی می یابد و بر اساس آن در حکومت امام زمان (عج) رکن قانونگذار فقط خداوند سبحان است.

 حجت الاسلام والمسلمین زینتی گفت: عالی ترین مقام اجرای اراده و قانون الهی و حاکم علی الاطلاق شخص امام (عج) به عنوان ولی خدا و رهبر امت هستند و به تعداد مأموریت های اساسی تعریف شده از طرف خداوند رکن مدیریتی توسط شخص امام تعریف و نوع مأموریت و هدف آن تعیین می شود.

این محقق افزود: این ارکان عبارت اند است از رکن تربیتی و اخلاقی، امنیتی، معرفتی و علمی و سلامت و ترویج و احیای دین؛ همچنان که به منظور تحقق عدالت و قسط رکن قضاوت از اساسی ترین ارکان ساختاری امامت حضرت می باشد.

وی ادامه داد: در کنار رکن کلان مدیریتی، ارکان اجرایی قرار می گیرند که به تفکیک و تعداد مناطق و بلاد امام (عج) اقدام به نصب نقبا و نمایندگان کرده، امور اجرایی را به امنای خود که برخودار از اوصاف ویژه هستند، می سپارند و بالاخره رکن هدف و مقصد حکومت در امامت حضرت همانا «حکومت الهی بر دل و قلب امت اسلامی» است که امام بر دل امت خود حکومت می کنند و آنها نیز دلداده امام خویش هستند.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha