چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کد خبر: 882832
۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۰
احمد کاوری
احمد کاوری

حوزه / کارگردان سریال «وارش» گفت: در این سریال سعی کردم موضوعاتی چون انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را در لایه های قصه مد نظر قرار دهم.

احمد کاوری کارگردان سریال «وارش» در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، اظهار کرد: وارش سریالی است که در آن سعی شده به فرهنگ بخشی از مردم این سرزمین توجه کند، البته این تصویرسازی به گونه‌ای است که بتوان در نهایت به یک وحدت ملی هم نزدیک شد. این سریال برای اولین بار از طرف تهیه کننده (تخشید) به من پیشنهاد ساختش داده شد، البته صرف کارگردانی یک سریال تلویزیون دلیلم برای پذیرش این کار نبود، بلکه دلیل اصلی آن به غنای فیلمنامه بر می‌گشت.

وی افزود: در این سریال از یک رمان خارجی (مهاجران) اقتباس شده است. من همیشه کارهای اقتباسی را دوست دارم، چون مطمئن هستم حداقل به لحاظ ساختار چارچوب قصه منسجم است، چون متاسفانه در برخی کارها به شدت در امر قصه‌گویی ضعیف هستیم برای همین هم ماندگاری کار تضمین نمی‌شود، حتی این قبیل کارها در جذب تماشاگر هم موفق نیستد، اما کار اقتباسی همیشه از سوی مردم هم با استقبال رو به رو می‌شود، چون آنها نیز به خوبی کیفیت قصه را تشخیص می‌دهند.

این کارگردان تاکید کرد: فیلم در چند برهه زمانی اتفاق می‌افتد. یعنی ما هم انقلاب اسلامی را به نوعی مد نظر قرار داده‌ایم، هم به دفاع مقدس توجه شده است، اما تمام تلاش این بوده که پرداختن به این دو موضوع در لایه‌های قصه رخ دهد، چون می‌دانم کاری که بخواهد مستقیم به این مضامین بپردازد با عکس‌العمل منفی تماشاگر مواجه می‌شود. برای همین انقلاب یا دفاع مقدس در این سریال در قالب قصه‌ای خانوادگی بیان می‌شود.

وی درباره ارزش‌های دینی این سریال هم چنین توضیح داد: جای جای قصه، پر است از مفاهیم که در دستورات دینی و اسلامی روی آن تاکید شده است، حتی در مباحت انقلابی هم اخلاقیات این حوزه مد نظر قرار گرفته است، با این تفاوت که در قالب دیالوگ شاهد بیان آن نیستیم. لازم به ذکر می‌دانم مستقیم‌گویی در برخی از آثار نمایشی لازم است، اما در سریال‌های خانوادگی بهتر است از این رویکرد دوری شود.

کاوری درباره شخصیت‌پردازی این سریال گفت: اگر بیننده این کار بوده باشید متوجه شدید که شخصیت‌ها سیاه و سفید نیستند، چون حتی نقش منفی مجموعه هم برای کارشان دلیل دارد، البته در پایان جزای کارشان را هم می‌بینند، اما سعی کرده‌ام که شخصیت‌ها از تیپ‌های رایج دور بمانند، هرچند ممکن است به لحاظ ظاهری برخی کلیشه‌ها را در سریال ببینیم، اما این اتفاق به نظر دور از اجتباب است، چون نمی‌توانیم برخی کاراکترها را به بهانه نوآوری خارج از کلیشه‌هایش نشان دهیم.

وی اضافه کرد: بگذارید از تعزیه مثال بزنم. در این هنر اشقیا رنگ قرمز می‌پوشند، آیا می‌توان به توجیه نوآوری تن آنها لباس سبز کرد؟ جواب خیر است. در وارش هم چنین وضعیتی وجود دارد و ما باید برای تصویر سازی از شخصیت‌های انقلابی یا طاغوتی برخی قواعد را رعایت کنیم.

کاوری در پایان گفت: این سریال از بازیگران بسیار خوبی بهره برده است، چون به نظرم تمامی آنها در خدمت نقششان هستند. درباره کارگردانی و دیگر عوامل فنی هم منتقدان باید نظر دهند، اما خوشحالم که مردم این سریال را پسندیدند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha