سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
ابوترابی فرد

حوزه/ امام جمعه موقت تهران با اشاره به راهپیمای میلیونی مردم عراق علیه آمریکا] تصریح کرد: امروز مردم قهرمان عراق با راهپیمایی عظیم، یوم اللهی را خلق کردند و در کنار ملت‌های مسلمان منطقه فریاد «مرگ بر آمریکا» را سر دادند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن ابوترابی فرد، در خطبه های نماز جمعه ۴ بهمن ماه، تهران با اشاره به حضور گسترده مردم انقلابی و مسلمان تهران در مراسم نماز جمعه هفته گذشته با حضور مقام معظم رهبری، گفت: ملت ایران بار دیگر با حضور به یادماندنی خود در این میعادگاه پیوند استوار و محکم خویش را با رهبر انقلاب، آرمان‌های بلند امام و شهدا فریاد زدند.

امام جمعه موقت تهران افزود: با دل‌هایی لبریز از شوق و نشاط و قدرت‏ خلق دو یوم الله اقتدار آفرین و دیدگانی اشکبار در تشییع شهدا و جانباختگان سانحه هوایی و برادران و خواهرانی که در حضور غرور آفرین مردم کرمان به لقاءالله پرواز کرده اند در این مراسم نماز جمعه شرکت کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه رهبر انقلاب در نماز جمعه فراموش ناشدنی هفته گذشته ملت بزرگ ایران و ملت‌های مقاوم دنیای اسلام را با دو خصیصه صبور و شکور یاد کردند‏، تصریح کرد: اشاره به این دو خصیصه حکایت از پیروزی‌ها و موفقت‌های ‏ یوم الله‌های این روزهاست.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه دستاورد فهم نعمت‌های الهی شکر و سپاس نعم است، تصریح کرد: بدون استقامت و ایستادگی و پایداری انسان نمی‌تواند قله‌های بلند را فتح کند.

ابوترابی فرد در ادامه با اشاره به حضور میلیونی مردم عراق در راهپیمایی امروز برای ابراز انزجار از حضور آمریکا در این کشور، اظهار کرد: امروز مردم قهرمان عراق با راهپیمایی عظیم، یوم اللهی را خلق کردند و در کنار ملت‌های مسلمان منطقه فریاد «مرگ بر آمریکا» را سر دادند.

وی با اشاره به این که حرکت عظیم مردمی عراق معنای روشنی از صبر جمعی است، گفت: تردید ندارم اگر کارشناسان سیاسی و نظامی آمریکا حوادث بعد از شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی را تحلیل می‌کردند قطعاً به این اقدام جنایتکارانه دست نمی‌زدند.

امام جمعه موقت تهران افزود: شهادت شهید سلیمانی با عملیات افتخار آفرین سبزپوشان قدرت آفرین، ابهت آمریکا را در منطقه فرو ریخت. این آغازی بر پایان نامشروع حضور آمریکا در منطقه بود و راه را برای خلق قدرتی دیگر هموار کرد.

وی با اشاره به این که ستون اصلی سیاست آمریکا در منطقه از دیرباز فرو ریخته بود، افزود: اکنون هم پیمانان آمریکا خود را در منطقه در معرض فروپاشی می‌بینند و ساختار امنیت در منطقه در دستان قدرتمند منطقه قرار گرفته است.

ابوترابی فرد تصریح کرد: ملت‌های مسلمان منطقه در کنار هم یک جبهه متحد را مقابل زیاده خواهی آمریکا تشکیل دادند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به این که مشروعیت حاکمان غرب در منطقه به طور کلی فرو ریخته است، تصریح کرد: اکنون اسلام به یک قدرت تعیین کننده در منطقه تبدیل شده است.

 ابوترابی فرد با اشاره به لزوم وحدت ملت‌های مسلمان منطقه برای مقابله با توطئه‌های آمریکا، گفت: ملت‌های عراق، ایران، یمن، ترکیه، پاکستان، بحرین، عربستان و ملت مسلمان فلسطین باید در کنار هم صبور و شکور باشند.

وی افزود: سردار سلیمانی سه دهه برای خلق صبر جمعی در منطقه وقت گذاشت و او دغدغه آن را داشت که ملت ایران در کنار ملت عراق بایستد و صابر باشد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اقدام تلافی جویانه جمهوری اسلامی ایران به پایگاه آمریکایی عین الاسد، گفت: با عملیاتی که انجام شد قدرت نظامی آمریکا در منطقه فرو ریخت.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به این که نقش شهید سلیمانی در امنیت اروپا و قاره آسیا بر صاحب نظران پوشیده نیست، نقش جمهوری اسلامی ایران در ثبات منطقه را بسیار ارزشمند و اثرگذار دانست و افزود: باید قدرت نظامی خود را افزایش دهیم چرا که در منطق قرآن، قدرت مرزی نمی‌شناسد و امت اسلامی باید در عرصه‌های علمی، سیاسی، اقتصادی و دفاعی در مرز قدرت حرکت کنند.

 ابوترابی فرد با اشاره به پیشرفت علم و فناوری در عرصه‌های مختلف در کشور پس از پیروزی انقلاب گفت: برتری فناوری نظامی ایران بر مستکبران کار بزرگ فرزندان این ملت بود.

وی در ادامه به سیاست‌های کلی قانونگذاری ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی در ششم مهر امسال اشاره کرد و گفت: رهبر معظم در این ابلاغیه در ۱۷ بند به قوای سه گانه نکات ارزشمندی را ابلاغ فرمودند.

امام جمعه موقت تهران افزود: با تجربه‌ای که در نهاد قانونگذاری دارم، می‌گویم قانون موفق، عدالت محور و شفاف و معطوف به نیازهای اصلی و واقعی و الهام گرفته از مشارکت ذینفعان و نهادهای قانونی قابل اجرا و سنجش پایه اصلی و رکن پیشرفت در کشور است.

وی گفت: هر گاه نهاد قانونگذاری در اندازه‌ای قرار گرفت که توانست با پرهیز از تصویب انبوهی از قوانین که فاقد عقبه علمی و کارشناسی لازم است در مسیر تحقق سیاست‌های کلی ابلاغی قدم بردارد توسعه و پیشرفت کشور کلید خورده و این راه، راه دشواری است.

ابوترابی فرد ادامه داد: نیازمند به یک جمع قابل توجه از نمایندگان ملت هستیم که در کنار تعهد، شجاعت، انگیزه و حرکت برای حل و رفع مسائل اصلی کشور و رفع مشکلات، نقشه و راه را ارائه دهند تا از این تنگناها عبور کنیم.

وی ادامه داد: باید ملت به انتخابی آگاهانه دست بزنند، نمایندگان نیز راه دشواری در پیشرو دارند و اهداف بلند نیازمند عقلانیت، علم، عزم و اراده است.

امام جمعه موقت تهران با مروری به عملکرد تقنینی ادوار مختلف مجلس اظهار داشت: حدود ۸۰ درصد قوانینی که در مجلس تصویب می‌شود یا اصلاحیه و یا استسفاریه است، یعنی قانونی که تصویب شده از استحکام قانونی برخوردار نبوده و مجدداً نیاز به اصلاح دارد و یا به عبارتی از شفافیت و روشنی لازم آن قانون بهره‌مند نبوده و نیازمند تفسیر است.

ابوترابی فرد اضافه کرد: در این صورت نمی‌توان شاهد تحرک و تغییر باشیم چرا که این روش نمی‌تواند ریل و تحرک و تغییر داشته باشد و بارها در محافل رسمی و غیر رسمی علمی اعلام شده قوانین متعارض و متداخل و مشابه و مزاحم و مترادف فراوانی در نظام حقوقی ما وجود دارد، با این مدل نمی‌توان قدرتی در تراز جمهوری اسلامی را خلق کرد.

امام جمعه موقت تهران در ادامه سخنان خود با تشریح سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری گفت: در این سیاست‌ها بیان می‌شود که اولا از بالاترین عقبه علمی و کارشناسی برخوردار است و ثانیاً این سیاست‌ها نگاه بلند مدت به مسائل کشور دارد و همچنین تضمین کننده منافع ملی است و رابعا راه مدیریت و حوزه اجرا و هدایت کشور را در مسیر خلق قدرتی دیگر هموار می‌کند.

وی ادامه داد: مخاطبان این سیاست‌های کلی هر چند که قوای سه گانه هستند، اما ثقل مسئولیت بر شانه‌های نمایندگان ملت ایران است و مجلس بعنوان رکن اصلی تقنین باید مسیر حرکت را با اصلاح آیین نامه داخلی با توجه جدی به اسناد بالادستی نظام و نیازهای کلیدی کشور هموار کند.

امام جمعه موقت تهران یادآور شد: محور سیاست‌های کلی در حوزه قانونگذاری معطوف به دو حوزه محتوایی و شکلی است و این دو حوزه دارای اهمیت فراوانی است.

وی با اشاره به پرداختن به بخش ماهوی این سیاست‌ها افزود: در بند یک، دو، سه و چهار در این ابلاغیه به مبنای قانونگذاری در کشور اشاره شده و مهمترین سند برای تقنین در نظام اسلامی و شرع و مقدس کشور است و این نظام جمهوری اسلامی ایران است و هویت، اقتدار و منزلت ثمره اسلامیت نظام است.

ابوترابی فرد اضافه کرد: اسلامیت نظام بر قوانین حاکم در کشور تجلی پیدا می‌کند که باید نهاد قانونگذاری و دولت و دستگاه قضایی در ارائه لوایح و طرح‌ها از تمام ظرفیت خود برای انطباق با آموزه‌های وحیانی و یا عدم مخالفت با این آموزه‌ها استفاده کنند.

امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: منبع دوم، قانون اساسی است و تقنین و طرح‌ها و لوایح کشور باید بر اصول قانون اساسی و در چارچوب آن سامان بگیرد.

وی، سیاست‌های کلی نظام را دیگر منبع عنوان کرد و گفت: سیاست‌های کلی نظام باید توسط کارشناسان و چهره‌های دارای تجربه و دانش و آشنا به مسائل کشور و عقبه کارشناسی کشور بررسی، تحلیل و تدوین شود.

خطیب موقت جمعه تهران ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی این سیاست‌ها را ابلاغ می‌کند و باید محور تقنین در کشور باشد.

ابوترابی فرد با بیان اینکه برخورد با سیاست‌های کلی گاهی انفعالی و گاهی فعال است، گفت: برخورد انفعالی یعنی قانون را تصویب و نگاهی به اسناد بالادستی نداریم و شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت پس از رصد و بررسی با تعارض این لوایح روبرو می‌شوند که چرا با اسناد کلی تطابق ندارد این رفتار انفعالی گره را نمی‌گشاید.

وی تاکید کرد: در صورتی که قانون با نگاه دقیق به سیاست‌های کلی ابلاغی تدوین، بررسی و تصویب شود این گره گشا خواهد بود و در این صورت با انقلابی عظیم در تمام عرصه‌های مدیریتی کشور روبرو می‌شویم.

امام جمعه موقت تهران در ادامه سخنان خود گفت: رفع ابهامات و چالش‌های نظام قانونگذاری حوزه دومی است که بر سیاست‌های کلی ابلاغی به آن اشاره شده است و در بخش قانونگذاری اولا فراقوه گرا و کارکردگرا و ناظر بر همه حوزه‌های قانونگذاری است و می‌تواند به مثابه نقشه راه برای قوای سه گانه و برای رفع چالش‌ها در تقنین و لوایح طرح و بخشنامه‌ها و موضوع اصل ۱۳۸ قانون اساسی تبدیل شود. مجلس نیز می‌تواند از این فرصت گرانسنگ استفاده و با اصلاح قانون و آیین نامه، چالش‌ها را کاهش دهد.

وی در بخش بایسته‌های ماهوی به بند ۹ این سیاست‌ها اشاره کرد و گفت: با استفاده از ظرفیت مرکز پژوهش‌های مجلس و دیگر مراجع کارشناسی و پژوهشی اولا نیازهای واقعی و موضوعاتی که باید در آن حوزه قانونگذاری باشد رصد و شناسایی و در نهایت با نگاهی واقعی و کارشناسی قابل اجرا و سنجش خواهد بود در این صورت می‌توان قانون را بررسی و پایش مستمر داشت و اثربخشی قانون را مشاهده کرد.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: در این صورت می‌توان گفت؛ قانون از یک نگاه و ثبات بلند مدت و نگاه ملی برخوردار است و نیاز به اصلاحیه و استسفاریه نمی‌باشد و این قانون ماندگار، با ثبات و مبتنی بر نظرات کارشناسی است.

ابوترابی فرد تاکید کرد: جایگاه مرکز پژوهش‌های مجلس برای آفرینش قوانین باید از جایگاه فعلی ارتقا یابد.

امام جمعه موقت تهران با تاکید بر جلب مشارکت و حضور حداکثری مردم گفت: مردم اگر می‌خواهند با قانون در افزایش قیمت برخی از حامل‌های انرژی روبرو شوند باید در جریان تسریع و بررسی قانون قرار بگیرند باید مشارکت مردم را داشت باید نظر مردم را دریافت کرد باید استدلال‌های آن‌ها را شنید، باید با یک مباحثه و گفتگو و با استفاده از این فضای مجازی نظر ذینفعان را مشارکت آن‌ها را، برای قانونگذاری مورد توجه قرار داد.

وی ادامه داد: بعضی از کشورهایی که امروز در حوزه قانونگذاری وزنی دارند از صد سال قبل برای دریافت نظر ذینفعان برنامه ریزی کردند و می‌گویند قانون باید از پایین به بالا جریان پیدا کند نه به صورت دستوری از بالا به پایین این در یک تعامل منطقی شکل می‌گیرد، مردم اهل بصیرتند اگر منافع آن‌ها تامین شود از منافع ملی حراست می‌کنند این قدرت ما برآمده از مشارکت ملت ماست نمی‌شود ملت در دفاع مقدس مشارکت داشته باشد، اما در حوزه قانون کمترین مشارکت را داشته باشند.

امام جمعه موقت تهران  با اشاره به انتخابات مجلس یازدهم، مردم را به حضور یکپارچه در این انتخابات اقتدار آفرین توصیه کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha