جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نجف لکزایی

حوزه/ تعداد برگزیدگان و آثار شایسته تقدیر در همایش کتاب سال حوزه، نشان دهنده رشد آثار در علوم اسلامی و علوم انسانی با رویکرد اسلامی در رشته های مختلف سیاسی، اخلاق، روان شناسی، اقتصاد است.

حجت الاسلام والمسلمین نجف لکزایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به برگزاری  همایش کتاب سال حوزه،‌گفت:تعداد برگزیدگان و آثار شایسته تقدیر در همایش کتاب سال حوزه، نشان دهنده رشد آثار در علوم اسلامی و علوم انسانی با رویکرد اسلامی در رشته های مختلف سیاسی، اخلاق، روان شناسی، اقتصاد است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه بیان داشت: واقعیت این است در بعضی رشته ها مانند مدیریت و در علوم بین رشته ای نیاز به فعالیت جدی تری از سوی حوزویان است و هنوز انتظارات در این رشته ها برآورده نشده است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مقالات رسیده در این همایش اظهار داشت: در باب مقالات هم آثاری که به دبیرخانه همایس کتاب سال رسیده  نتوانسته انتظارات در بحث آثار مقاله برآورده کند.

وی اضافه کرد: باید آسیب شناسی شود چرا در این بخش تعداد برگزیده ها کم است، البته از جمله دلایلی که می توان بیان کرد که از جمله آن عدم مشارکت پژوهش در عرصه مجلات و همزمانی همایش کتاب سال با  مقالات است.

این پژوهشگر اضافه کرد: پیشنهاد می شود در بخش مقالات همایش به صورت مستقل برگزار شود، چرا که مقالات به لحاظ این که جدید ترین یافته های علمی را ارائه می هد، نسبت به کتاب از اهمیت بیشتری برخوردار است.

حجت الاسلام والمسلمین لکزایی گفت: از سویی کتابها با چند سال تأخیر از زمان آماده سازی به انتشار می رسند، ولی در عین حال مقالات به محض تولید منتشر می شود. این نشان می دهد برگزاری همایش مقالات می تواند آثار بهتری به همراه داشته باشد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: در بخش پایان نامه هم آثاری که رسیده، نسبت به گذشته وضعیت بهتری دارد، ولی لازم است بررسی بیشتر کنیم چگونه می توان زمینه حضور ارسال پایان نامه های بیشتری را به همایش کتاب سال فراهم کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: آسیبی که در این بخش وجود دارد این است که هنوز بعضی مراکز، حاضر به ارسال پایان نامه خود به دبیرخانه همایش نیستند، باید این موضوع هم بررسی بیشتری شود.

وی با اشاره به آثار رسیده از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به دفتر تبلیغات گفت: در مجموع 4 اثر از سوی اعضای هیئت علمی و بخش نشر این پژوهشگاه  به بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه ارسال شد که در دو بخش هم پژوهشگاه برگزیده شده است.

حجت الاسلام والمسلمین لکزایی گفت: غیر از این اما برخی اعضای هیئت علمی این پژوهشگاه   آثارشان یا برگزیده یا شایسته تقدیر شده، این برگزیده عمدتا در همکاری با سایر مراکز علمی دیگر بوده و ارتباطی با این پژوهشگاه نداشته است.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha