پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سمت

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین‌ ذبیحی به همراه معاونان و مدیران سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)، ضمن حضور در جامعةالمصطفی، با حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در این دیدار، حجت‌الاسلام والمسلمین‌  عباسی، ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت فاطمه زهرا(س) و طلب علو درجات برای شهدای اسلام و انقلاب، به خدمات ارزشمند «مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین‌ احمدی»، رئیس پیشین سازمان سمت اشاره نمود و اذعان داشت: استاد احمدی با مدیریت دفتر همکاری‌های حوزه و دانشگاه، که در قالب پژوهشگاه حوزه و دانشگاه فعالیت می‌کند، خدمات بسیار ارزشمندی رقم زد.

وی تصریح کرد: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها، سرمایه‌های علمی و فرهنگی فاخری با توجه به نیازهای علمی کشور تولید کرده است.

رئیس جامعةالمصطفی، در ادامه، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های بین‌المللی جامعةالمصطفی، با تأکید بر این که جامعةالمصطفی از سال 1386 و با تلفیق دو نهاد فاخر بین‌المللی شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: جامعةالمصطفی مرکزی شناخته‌شده در عرصه بین‌الملل است و در بسیاری از اتحادیه‌های بین‌المللی دانشگاهی عضویت دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی با بیان این که مدارک جامعةالمصطفی همچون دیگر مدارک دانشگاهی، مورد پذیرش نهادهای علمی جهان است، بیان نمود: هم‌اکنون، در مقاطع مختلف تحصیلی جامعةالمصطفی نزدیک به دویست رشته و گرایش ارائه می‌گردد و در طرح تحول آموزشی المصطفی، راه‌اندازی بیش از چهارصد رشته و گرایش، هدف‌گذاری شده است.

وی قلمرو فعالیت‌های علمی جامعةالمصطفی را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: علوم اسلامی، علوم انسانی و حوزه زبان و فرهنگ، از عمده‌ترین حوزه‌های علمی مورد توجه جامعةالمصطفی به شمار می‌رود و شاخه‌های دانشی مختلفی را ناظر به نیازهای اجتماعی روز ترسیم و پایه‌ریزی نموده است.

رئیس جامعةالمصطفی به قلمروهای شش‌گانه فعالیت آموزشی جامعةالمصطفی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: جامعةالمصطفی در حوزه‌های دانش فقه و اصول، قرآن، تفسیر و حدیث، حکمت و ادیان، تاریخ و سیره و تمدن، علوم انسانی و زبان و فرهنگ، زیرشاخه‌های مختلفی برای مقاطع مختلف تحصیلی تا دوره تکمیلی دکتری راه‌اندازی و عملیاتی نموده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌  عباسی گستره زبانی جامعةالمصطفی را در عرصه‌های آموزشی مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: بحث آموزش زبان در جامعةالمصطفی ناظر به فرهنگ حوزه زبانی ارائه می‌گردد.

وی با اشاره به این که بیش از سه‌هزار نفر از نخبگان به عنوان استاد و عضو هیئت علمی با جامعةالمصطفی همکاری می‌کنند، بیان کرد: جامعةالمصطفی، ضمن راه‌اندازی نمایندگی‌های مختلف در کشور، در حدود شصت کشور جهان حضور علمی و آموزشی دارد.

رئیس جامعةالمصطفی به فعالیت نمایندگی جامعةالمصطفی در گرگان اشاره نمود و با بیان این که دروس فقهی در این نمایندگی، مطابق با مبانی فقهی و مذهبی دانش‌پژوهان ارائه می‌گردد، تصریح کرد: آموزش زبان فارسی از ویژگی‌ها، مزیت‌ها و افتخارات مهم جامعةالمصطفی است، به گونه‌ای که فعالیت جامعةالمصطفی را در این عرصه، به تنهایی می‌توان با فعالیت تمام نهادهای بین‌المللی فعال در حوزه زبان و ادب فارسی مقایسه نمود.

وی فرصت‌های پیش روی عرصه مجازی و توجه جامعةالمصطفی را به آموزش‌های مجازی مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: جامعةالمصطفی واحدهای اختصاصی مختلفی ویژه بانوان و ناظر به نیازهای اجتماعی تأسیس نموده است. پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی نیز با راه‌اندازی 23 گروه پژوهشی، فعالیت‌های گسترده‌ای ناظر به نیازهای علمی، آموزشی و پژوهشی رقم زده است. تاکنون، بیش از 3800 عنوان کتاب به همت جامعةالمصطفی به چاپ رسیده است.

رئیس جامعةالمصطفی پیشتازی جامعةالمصطفی را در عرصه تدوین متون آموزشی بسیار ارزشمند توصیف و تصریح کرد: دانش‌آموختگان جامعة‌المصطفی در زمینه‌های ترجمه متون علمی فاخر، ظرفیت‌های فراوانی دارند؛ امیدواریم بتوانیم خدمات شایانی در عرصه انتقال و ترجمه محصولات فکری، معرفتی و فرهنگی تدوین‌شده در حوزه‌های علمیه ارائه نماییم.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین ذبیحی نیز در ادامه این نشست، ضمن تسلیت شهادت صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س)، بیان کرد که همواره دست کمک به سوی تمام بزرگوارانی دراز می‌کنیم که می‌توانند کاری انجام دهند و اظهار داشت: ایران اسلامی در همین چند هفته اخیر و در زمانی کوتاه، مصیبت نیم‌قرن یک کشور را به خود دیده است که در این باره می‌توان به شهادت سردار رشید اسلام «حاج قاسم سلیمانی» و سقوط هواپیما و شهادت سرنشینان آن اشاره نمود.

وی، در بخش دیگری از سخنان خود، به ظرفیت‌های سازمان سمت و تدوین 2300 عنوان کتاب درسی و آموزشی حوزوی و دانشگاهی اشاره نمود و اذعان داشت: سازمان سمت در تدوین متون آموزشی با نخبگان علمی ایران در ارتباط است و از تمام ظرفیت‌های دانشی این عزیزان بهره‌مند می‌شود.

رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها با بیان این که جامعةالمصطفی می‌تواند در بین‌المللی‌سازی ظرفیت‌های سازمان سمت ایفای نقش نماید، خاطرنشان کرد: جامعةالمصطفی و سازمان سمت باید با گسترش همکاری‌های علمی، ضمن فعال‌سازی ظرفیت‌ها، برای ارتقای سطح فعالیت‌های خود، برنامه‌های هدفمندی در دستور کار قرار دهند.

وی ضمن تأکید بر ارزشمندی ظرفیت‌های بین‌المللی جامعةالمصطفی، تصریح کرد: عرصه حقوق، جزو علومی است که حوزه‌های علمیه، به ویژه جامعةالمصطفی، می‌تواند با بهره‌گیری از نشان‌های تجاری دانشگاهی، حرف‌های جدید زیادی در عرصه بین‌الملل ارائه نماید.

شایان ذکر است: در پایان این دیدار، تفاهم‌نامه همکاری میان جامعةالمصطفی و سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها امضا شد و رؤسای دو مجموعه بر تسریع در عملیاتی‌سازی مفاد تفاهم‌نامه مزبور تأکید کردند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha