سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
کد خبر: 883034
۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۵
کتاب طب هاریسون

حوزه/ به آتش کشیدن کتاب طب هاریسون از سوی یکی از روحانیون، واکنش های مختلفی را از سوی نهادهای حوزوی و اشخاص حقیقی در پی داشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، به آتش کشیدن کتاب طب هاریسون از سوی حجت الاسلام والمسلمین تبریزیان، واکنش های مختلفی را در پی داشت که گزیده ای از این واکنش ها بدین شرح است:

فیلم آتش کشیدن کتاب طب هاریسون

مرکز مدیریت حوزه های علمیه در بیانیه ای که با امضای آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه در اختیار خبرگزاری حوزه قرار داده شده است از این حرکت انتقاد کرد که متن این بیانیه به این شرح می باشد:

بسم الله الرحمن الرحیم

حوزه های علمیه و بزرگان آن با تاکید بر جایگاه علم و اندیشه و نقد عالمانه، حرکت ناپسند و جاهلانه اخیر در تعرض به یکی از متون مهم علم پزشکی را که در فضای مجازی انتشار یافته است ناروا می دانند و حوزه های علمیه و بزرگان آن و شورای عالی و مدیریت حوزه های علمیه آن را محکوم می نمایند، آشکار است که این گونه تفکرات و اقدامات در حوزه علمیه  جایگاهی نداشته و انتسابی به حوزه و روحانیت ندارد.

اسلام عزیز، روحانیت معظم، حوزه علمیه و بزرگان آن در طول تاریخ همواره پرچم دار و مشوق رشد و شکوفایی علمی در همه قلمرو ها و در بسیاری از این زمینه ها بویژه در زمینه بهداشت و پزشکی پیشگام بوده اند و این سنت دیرپا همچنان ادامه دارد.

انتظار می رود دستگاه های ذی ربط در این زمینه اقدام لازم بعمل آوردند.

امید است پیشرفت های علمی ایران و رشد مراکز علمی و دانشگاهها، که در پرتو انقلاب اسلامی رشد چشمگیر داشته  است، استمرار و ارتقاء یابد.

مرکز مدیریت حوزه های علمیه

علیرضا اعرافی

مجمع جهانی شیعه شناسی نیز در واکنش به این کتابسوزی بیانیه ای صادر کرد که در آن آمده است:

اقدام نابخردانه کتابسوزی توسط یک روحانی را به شدت محکوم نموده و از آن اعلام انزجار می کنیم.

 ما در منازعه علمی بین طب سنتی و دانش پزشکی جدید، ورود نمی‌کنیم چون به عهده اهل تخصص از هر دو طرف است.

اما آقای تبریزیان در کسوت روحانی شیعی، یک اتفاق آسیب زننده به چهره حوزه علمیه شیعه و  اسلام عزیز  را رقم زدند که با هر منطقی، عملی مجرمانه است و بایستی تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد.

اکنون این واقعه کتاب هاریسون سوزی و نشر فیلم آن از سوی آقای تبریزیان که ملبس به لباس روحانیت نیز می باشد، عملی مشمئز کننده و منزجر کننده است و آن را محکوم میکنیم.

انتظار میرود برای کاستن تبعات سوء این اقدام کتابسوزی، برخورد قانونی عاجل از سوی دستگاه های  ذیربط با قاطعیت به عمل آید و نتیجه اقدامات را در سطح جهانی با فوریت منعکس نمایند.    

        

حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب نیز طی گفتگویی از این حرکت ابراز شرمندگی و خجالت کرد و گفت: آتش زدن این کتاب بسیار اقدام زشت و ناپسندی بود و من به عنوان یک روحانی از جامعه پزشکی عذرخواهی می کنم.

این کتاب دستاورد یک تمدن بشری است و میلیون ها نفر از این داروها استفاده کردند و بیماری بسیاری از بیماران برطرف شد. در مورد طب سنتی و اسلامی باید بگویم که ما طب اسلامی نداریم؛ مراجع عظام تقلید همچون حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی و دیگران این نکته را بیان کردند و حتی بنده از آیت الله ری شهری که حدیث شناس هم هستند پرسیدم و ایشان گفتند که ما طب اسلامی نداریم. طب سنتی وجود دارد که در حال حاضر هم کسی برای طب سنتی مانعی ایجاد نکرده است.

آقای تبریزیان، اگر نجفی هستید به سیره و عملکرد حضرت آیت الله العظمی سیستانی و اگر ایرانی و قمی هستید به سیره مراجع عظام تقلید در قم توجه کنید. همه بزرگان و مراجع عظام ما وقتی بیمار می شوند به همین بیمارستان ها می روند و همین اطبا و کتاب ها آنان را معالجه می کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بهنام IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
    4 1
    اگر ایشان در علوم اسلامی تبحری داشتند فکر کنم تمام رساله مراجع را هم آتیش می زدند خوبه انسان کمی ظرفیت داشته باشه و تا چند نفر دورش جمع شدند جوگیر نشه
  • منتقد IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
    2 2
    بزرگ شدن این آقا بخاطر کوتاه فکری و جهالت ما است
  • مریم IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
    0 2
    باید خلع لباس شوند تا درس عبرتی شود برای بقیه . الان دیگر زمانی نیست که هر کس در هر روستایی هرکاری دلش خواست انجام بده . دادگاه ویژه روحانیت کجایی ؟
  • حسن IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
    2 2
    از داستان کتاب‌سوزان اسکندر و یونانیان و اقوام جاهل و مغول تا جشن‌های واقعی و مستند کتاب‌سوزان نازی‌ها و عید کتاب‌سوزی کسروی در یکم دی ماه هر سال حکایت‌های بسیار شنیده و خوانده‌ایم این هم نمونه ای از آنهاست . این رفتار ایشان، در حوزه قم، مورد تأیید هیچ کس، جز شماری از هواداران ساده لوح او که مانند آنها همه جای دنیا هستند، نیست.
  • ناشناس IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
    2 2
    این شخص، پس از یک دوره تلاش در قم، از این مرکز دینی طرد و تبعید شده و به دلیل اقدامات ناصوابش در محاکم مربوط محکوم هم شده است و آیت الله بودن و سطح سواد حوزوی ایشان هم مجهول است
  • بنیامین IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
    2 2
    علیرغم تذکر برخی مراجع عظام و تعدادی از بزرگان حوزه علمیه و با وجود آشکار شدن تخلفات متعدد و تشکیل پرونده های قضایی و محکومیت ایشان توسط دادگاه ویژه روحانیت، مع الاسف همچنان ادامه حیات داده است. از مسئولین محترم قضایی کشور انتظار داریم، در عمل به وظایف قانونی خود، رفتار غیرمعمول و شنیع این فرد که مسبوق به سابقه است و بارها از سوی علما و مسئولین حوزه‌های علمیه مورد توبیخ قرارگرفته است را مورد پیگرد قرار دهند تا دامان روحانیت اصیل و حوزه‌های علمیه از چنین افراد و رفتارهایی منزه بماند.
  • رضا IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
    2 2
    از خدا جوییم توفیق ادب بی‌ادب محروم گشت از لطف رب بی‌ادب تنها نه خود را داشت بد بلکه آتش در همه آفاق زد
  • فاطمه IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
    1 2
    در چه زمانی روحانیتی که اهل گفت وگو بوده و همیشه مسایل و مشکلات خود را با گفت وگو حل کرده، کتابی از کسی سوزانده!؟ در تاریخ تشیع و تاریخ حوزه های علمیه یک روحانی نمی توانید مثال بزنید که کتابی سوزانده باشد؛ تشیعی که با علم و گفت وگو همراه بوده و حتی با «زنادقه» یا «ملاحده» گفت وگو کرده است. براساس تاریخ پر افتخار و پر تحمل تشیع، اقدام کتاب سوزی با عقلانیت تشیع سازگار نیست، در چه زمانی تشیع با کتاب سوزی همراه بوده است؟! در کدام دستور ائمه اطهار(ع) است که کتاب دیگران را بسوزانید؟! این دستور کیست که ما کتاب دیگران را بسوزانیم و اینگونه اذهان مردم را نسبت به روحانیت جریحه دار کنیم!؟ آقای تبریزیان با این کتاب سوزی شما چه اتفاقی افتاد؟ چه مشکلی حل شد به جز بدبینی به لباس روحانیت و روحانیت و طب سنتی! اگر منطق دارید با فن و معالجه و طب جلو بیایید و اگر می توانید دیگران را از میدان بیرون کنیم
  • IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
    1 2
    آیت الله فاطمی‌نیا: شما را به حضرت زهرا (س) قسم، نگویید طب اسلامی. رساله‌ی ذهبیه ساخته و پرداخته است و از امام رضا(ع) نیست. این سخن حاج اقا فاطمی نیا را ملاحظه فرمایید ، ایشان قبلا تذکر داده اند ،
  • بهنام IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
    0 1
    «اعتقاد ما در باب احادیث وارد شده در طب آن است که آن‌ها وجوهی دارند. برخی مناسب هوای مکه و مدینه صادر شده است و جایز نیست در جاهای دیگر به کاربرده شود؛ برخی را عالم [امام] متناسب با شناختی که از طبع پرسش‌گر داشت، بیان کرد و نباید از آن تجاوز شود، زیرا وی به طبع پرسش‌گر آشناتر از خودش بود. برخی را نیز مخالفان، برای زشت کردن چهره مذهب نزد مردم، تدلیس کرده و در کتاب‌ها گنجانده‌اند، در برخی اخبار نیز توهم و سهو از سوی ناقل رخ داده است، و در برخی احادیث قسمت‌هایی حفظ و بخشی فراموش شده است.» (کتاب الاعتقادات، شیخ صدوق، ابوجعفر محمد بن علی بن الحسین بن‌بابویه قمی، تحقیق موسسه الامام الهادی، ۱۳۸۹ش. ، ص ۳۷۱) یازده قرن قبل عالمی شیعی و مقبول جامعه علمی تکلیف تقریباً همه احادیث طبی را روشن می‌کند، حال نمی‌دانم بعد از یک هزاره در این آشفته بازار چگونه برخی چنین آشکارا به ریش خلق‌الله می‌خندند و به نام دین این سخنان را ترویج می‌کنند.
  • مهدی محمدی FR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
    1 0
    بنظر بنده حقیر ایشان در طب اسلامی مطالعات زیادی انجام داده و خب بسیاری درمان موفق هم داشته اند. اگر مخالفتی با طب مدرن هم دارند باید عالمانه و تحت مجامع حقیقی و مجازی عمومی مطرح کنند. آتش زدن یک کتاب پزشکی با همه ی اشکالاتی که دارد آنهم زمانی که موافقان عمومی بسیاری در سطح جامعه دارد حرکتی جالب نیست. این که ایشان قصد روشن کردن اذهان را دارند حرکت خوبیست اما با نقد نرم و آرام آرام باید صورت بگیرد. بنظر بنده وزارت محترم بهداشت بایستی فضایی مجهز را در اختیار درمان های ایشان بگذارد و بعد از زمانی یکساله نتایج درمان را با نتایج درمان های مشابه بوسیله طب مدرن مقایسه کنند
  • رضا IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
    0 0
    کتاب های علوم طبیعی و پزشکی که به نسبت کشف علل و مدالیل پدیده ها نگاشته می شود از احترامِ کامل برخوردار است، هرنوع تعرض به آنها برخلاف روح اسلام و دعوت اسلام به علم و دانش است. انتقاد از محتوا شیوه پسندیده ای است اما تعرّض نامعقول، شیوه جاهلانه ای است . آیت الله سبحانی
  • غدیری IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
    4 0
    هدف آقای تبریزیان از آتش زدن کتاب، بیدارکردن افراد جاهل است. اینکه ایشون دارن طب اسلامی رو احیا و ترویج می کنند و هر نوع بیماری حتی بیماریهای لاعلاج، عقب‌ماندگی‌های ذهنی، سرطان و.... رو با طب ائمه و قرآن، به سادگی درمان می‌کنند، ارزشمند هست.
  • پرنسس بلا IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
    4 0
    سلام من طرفدار هیچ چیز و هیچ کس نیستم و بی طرف اما در این روز که این متن رو خوندم خودم رو موظف دونستم که یک حقیقتی رو بگم من درمان شده ی طب اسلامی هستم زنده باد طب اسلامی
  • عبدالرحیم IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    0 0
    همه قبول دارن که اول باید تعریف واضحی از طب اسلامی ( ولو در ذهن و تصور ) داشت بعد در مورد بود و نبود یا جزئیات دیگر بحث کرد؛ در حالی که خیلی از اونایی که دارن طب اسلامی رو رد می کنن یا حتی بعضی ها که دارن دفاع می کنن، تصویر درستی از تعریف طب اسلامی ندارن!!!