پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
بیانیه

حوزه/ حوزه علمیه خراسان ضمن محکوم نمودن هر گونه سوء استفاده از منابع دینی، ترویج خشونت و تشویش اذهان جامعه، همه اندیشمندان آزاده جهان را دعوت به همکاری و هم اندیشی جهت استفاده درست از معارف قرآن و عترت و دعوت به دانش دوستی و استفاده درست از ابزار علمی و فناوری های نوین می نماید

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، روابط عمومی حوزه علمیه خراسان در پی سوزاندن کتابی در خصوص علم پزشکی بیانیه ای صادر کرده و آورده است: حوزه های علمیه شیعه در طول تاریخ پرچمدار اندیشه، دوستدار دانش و در احتجاج و استدلال پیرو اهل بیت (علیهم السلام) بوده اند. اندوخته علمی شیعه در طول تاریخ آنقدر سترگ است که هیچگاه، عالمی وابسته به حوزه در تنگنای تاریک خشونت، در آوردگاه اندیشه ها، به آتش متوسل نمی شود.

این بیانیه با اشاره به اینکه امروز اگرچه وقایع پیش آمده در سوزاندن اثری علمی در دانش پزشکی و نسبت دادن آن به حوزه و روحانیت، علما و بزرگان حوزه خراسان و جامعه علمی به ویژه جامعه محترم پزشکی را متاثر نموده و قطعا نزد هر اندیشمندی محکوم است، اضافه کرده است: به یقین جامعه علمی به ویژه جامعه پزشکی کشور هیچگاه مبنای قضاوت خود را درباره حوزه و روحانیت چنین اتفاقات شاذ و نادری قرار نخواهد داد.

در این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران کشوری قانونمدار است و قانونمداری هیچ حد و مرزی نمی شناسد و اگر کسی در لباس روحانیت نیز مرتکب خلاف قانون شد باید با او مواجهه منصفانه حقوقی صورت پذیرد.

این بیانیه در ادامه به ۵ نکته اشاره و تاکید کرده است: همه اصحاب دلسوز عرصه دانش و پژوهش را دعوت می کنیم تا با صرف نظر و بدون تاثیر از برخوردهای کلیشه ای و گاه سطحی مبنای قضاوت درباره حوزه و روحانیت را موارد ذیل قرار دهند:

۱. حوزه علمیه خراسان تنها حوزه ای است که در ساختار خود هیات اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی و کارگروه های پژوهشی متنوع زیرمجموعه آن را دارد.

۲. چهار درس خارج فقه رسمی حوزه علمیه خراسان به موضوعات فقهی پزشکی از قبیل ترنسها و تغییر جنسیت، پیوند اعضا، سقط جنین و مرگ مغزی اختصاص دارد و به هر درس یک حلقه پژوهشی اختصاص داده شده است.

۳. رابطه تعامل و هم اندیشی حوزه علمیه خراسان با اساتید برجسته علوم پزشکی تعاملی اثر بخش، کارآمد و کم نظیر است.

۴. در حوزه علمیه خراسان طلاب علاقمند به ساماندهی معارف قرآن و عترت در سبک زندگی و حوزه سلامت کم نیستند که بدون دخالت در عرصه درمان، که مطابق قوانین کشور، ساز و کارهای مخصوص خود را دارد، به تحقیق و تفحص می پردازند و در تعامل با هیات اندیشه ورز دین و سلامت این حوزه می باشند.

۵. متولی اصلی ارائه مبانی و زیر ساخت های معرفتی سبک زندگی اسلامی که رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) بر توسعه و تعمیق آن تاکید می فرمایند، حوزه است.

بنابراین حوزه و روحانیت نمی تواند از حجم معتنابه معارف قرآن و عترت در حوزه سلامت و سبک زندگی صرف نظر کند و از این حیث محل رجوع جامعه است. پس باید به دنبال ساز و کارهای علمی، جامعه پذیر و قانونمند جهت نظام سازی و کاربردی کردن آموزه های الهی و وحیانی در زندگی مادی و معنوی انسانها باشیم.

این بیانیه می افزاید: در پایان حوزه علمیه خراسان ضمن محکوم نمودن هر گونه سوء استفاده از منابع دینی، ترویج خشونت و تشویش اذهان جامعه، همه اندیشمندان آزاده جهان را دعوت به همکاری و هم اندیشی جهت استفاده درست از معارف قرآن و عترت و دعوت به دانش دوستی و استفاده درست از ابزار علمی و فناوری های نوین می نماید و مستدعی است از چنین تهدیدهایی، فرصت بسازیم تا نیازهایی را که جامعه مطالبه دارد و در خلأ پاسخ به موقع و مکفی زمینه سوء استفاده ها را فراهم می کند، پاسخ دهیم.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha