جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
گروه جهادی خاتم

حوزه/شاید به جرأت به توان گفت در سخت‌ترین شرایط در کنار مردم هستند و در واقع مردمی بودن اصلی‌ترین ویژگی جامعه روحانیت کشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، این موضوع در زمان‌های مختلف بارها ثابت‌شده است که شاید نزدیک‌ترین و عینی‌ترین آن وقوع سیل در استان‌های جنوبی کشور بود که بار دیگر جهادگران بی‌ادعا و طلبه‌های بی‌ریا در خط مقدم یاری‌رسانی به مردم حضور یافتند.

گروه جهادی خاتم وابسته به موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی «خاتم» قم که در رأس مدیریتی خود دکتر سید محمدحسین چاوشیان پژوهشگر مطالعات خانواده در دانشگاه برن سوئیس و مدرس رسمی حوزه و دانشگاه را دارد، جزو گروه‌هایی بود که به‌صورت جهادی و بدون هیچ چشمداشتی در مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان حضور یافت.

دکتر شهلا باقری دانشیار دانشگاه و مدیر پژوهش خاتم، ماندانا جلالی مدیرکل تبلیغ حوزه‌های علمیه خواهران کشور و همچنین دکتر چاوشیان اعضای این گروه چهارنفره را تشکیل می‌دادند که به‌منظور بررسی مشکلات، ارائه خدمات مشاوره‌ای و همچنین بررسی شرایط منطقه برای برگزاری دوره‌های آموزشی در این مناطق حضور یافتند.

جلسه با مدیریت حوزه علمیه خواهران چابهار

اعضای گروه جهادی خاتم در اولین روز حضور در مناطق سیل‌زده با برگزاری جلسه‌ای با حضور مدیر حوزه علمیه خواهران به بررسی مشکلاتی که در روزهای اخیر در پی وقوع سیل به وجود آمده، پرداختند و از نزدیک در جریان نیازهای مردم قرار گرفتند.

در این جلسه بر اساس پیشنهادی‌هایی که صورت گرفت حوزه علمیه خواهران درزمینهٔ های فرهنگی آمادگی خود را برای برگزاری دوره‌های آموزشی با مشارکت کمیته امداد و بهزیستی اعلام کرد.

خرید و توزیع لوازم‌التحریر در بین کودکان سیل‌زده

گروه جهادی خاتم در ادامه فعالیت‌های خود اقدام به خرید و توزیع لوازم‌التحریر در بین دانش آموزان سیل‌زده کرد که مورد استقبال آن‌ها نیز قرار گرفت.

حضور در بین مردم و خانواده‌های سیل‌زده و بررسی مشکلات آن‌ها از نزدیک اقدام دیگری بود که توسط این گروه جهادی انجام شد.

برگزاری جلسه با مسئولان شهر چابهار

گروه جهادی خاتم در ادامه حضور خود در مناطق سیل‌زده جلساتی را نیز با حجت‌الاسلام غلامی نماینده ولی‌فقیه در امور اهل سنت چابهار، آقای گلزاری رئیس کمیته امداد چابهار و آقای تاوانه رئیس بهزیستی چابهار برگزار کرد تا از نزدیک در جریان نیازهای فرهنگی و اجتماعی منطقه قرار بگیرند.

آسیب‌شناسی فرهنگی و اجتماعی هدف گروه جهادی خاتم

دکتر چاوشیان مسئول گروه جهادی خاتم در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص هدف حضور این گروه جهادی در منطقه اظهار داشت: هدف از حضور این گروه آسیب‌شناسی فرهنگی و اجتماعی و بررسی نیازهای بود که در این مواقع خانواده‌ها ازنظر روانی و معنوی به آن نیاز دارند.

وی ادامه داد: با همکاری که معاونت حوزه‌های علمیه خواهران کشور و مدیرکل بهزیستی استان قم داشتند امکان حضور در منطقه برای گروه فراهم شد البته معاونت فرهنگی کمیته امداد کشور نیز هماهنگی‌های لازم برای حضور در مناطق آسیب‌دیده در دو شهر چابهار و کنارک را فراهم کردند.

وی بابیان این‌که مشکل عمده این منطقه در کم اثر بودن فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی توسط دستگاه‌های فرهنگی است، ادامه داد: فقدان برخی نیازهای اصلی از قبیل کمبود نیروی انسان متبحر در روستاها به‌ویژه درزمینهٔ آموزش زنان و دختران روستایی به‌شدت احساس می‌شود.

چاوشیان یکپارچه کردن فعالیت‌های دستگاه‌های فرهنگی در این مناطق را ضروری برشمرد و گفت: در حال حاضر، پراکندگی دستگاه‌ها و متفرق بودن آن‌ها موجب شده که کارهای فرهنگی در این منطقه به ثمر ننشیند.

وی تصریح کرد: هماهنگی‌های لازم در این سفر صورت گرفت تا درزمینهٔ های مختلف از قبیل خانواده، سواد رسانه‌ای، سبک زندگی اسلامی و.. اساتیدی را به منطقه اعزام کنیم چراکه فقدان وجود اساتید و کلاس‌های آموزشی در این مناطق به‌شدت احساس می‌شود.

چاوشیان بیان داشت: موسسه خاتم دوره‌های تربیت مربی را نیز در این منطقه برگزار خواهد کرد و به‌صورت بلندمدت برنامه‌های فرهنگی را اجرا خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: ازدواج در سنین پایین و کودک همسری نیز از موضوعاتی بود که در این مناطق رواج پیداکرده است به‌طوری‌که آسیب‌های جدی را منطقه به وجود آورده حتی موجب ترک تحصیل کودکان شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha