پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024

حوزه/ معاون فرهنگی مدرسه علمیه حضرت نرجس خاتون(س) دولت آباد اصفهان گفت: اساتید اخلاق شاگردان را با توحید قوی می کردند و با جلسات اخلاق، مراقبه، محاسبه نفس و رسیدگی به اعمال از راه عبودیت و بندگی آنها را پرورش می دادند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اصفهان، خانم مومنی در نشست اخلاقی با موضوع «تهذیب و تزکیه نفس» در مدرسه علمیه حضرت نرجس خاتون (س) دولت آباد گفت: علمای اخلاق برای کسب فضایل اخلاقی و تهذیب نفس دو راهکار عمومی و نسبت به فضایل خاص برای رسیدن به فضایلی مثل سخاوت و پاکی نفس ارائه داده اند که علمای ربانی معمولا از راهکار عمومی که مهمترین آن بحث توحید و اعتقاد کامل به مراحل توحید اخلاقی است، استفاده می کنند.

وی افزود: به دنبال  توحید و اعتقاد کامل به مراحل توحید اخلاقی، فضایل خوب خود به خود شکوفا می شود و رذایل هم خود به خود زایل می شود.

وی با بیان آیه" وَبَشِرِ الصابرین" تصریح کرد: صابرین کسانی هستند که وقتی مشکلات به آنها رو می کند، به جای جزع و فزع عقیده اعتقادی خودشان که " إنا لله " را مدنظر قرار می دهند.

معاون فرهنگی حوزه علمیه حضرت نرجس خاتون(س) ادامه داد: انا لله به معنی مال خدا هستیم، همه عالم از آن خداوند است و اوست که در مملوک خود تصرف می کند و صلاح او را می داند و کسانی که با مشکلات مواجه می شوند با این کلام آرام می شوند.

وی ادامه داد: اساتید اخلاق حوزه، برای  امر تزکیه نفس و سیر و سلوک شاگران خود، از دو راه بهره می بردند که یکی بیان آیات و روایات و دوم توحید أفعالی،صفاتی و ذاتی بود که به مراقبه نفس از راه عبودیت پرداخته اند. این اساتید شاگردان شان را با توحید قوی می کردند و با جلسات اخلاق، مراقبه، محاسبه نفس و رسیدگی به اعمال از راه عبودیت و بندگی آنها را پرورش می دادند.

مومنی در پایان با بیان این مطلب که ذکر خدا انسان را به خدا می رساند و گاهی رذایل اخلاقی هم بر اثر غفلت و فراموشی سر می زند به نقل از علامه مجلسی گفت: ایشان بیان کرده اند که حضرت رسول اکرم(ص) از خداوند سؤال کردند که کدام عمل افضل است که سریعتر به خدا منتهی شود؟ خداوند فرمود هیچ چیزی در نزد من بالاتر این نیست که بنده به من توکل کند و راضی به تقسیمات قضا و قدر من شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha