جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نصایح یار

حوزه/ این شماره از نشریه برهان اندیشه با عنوان «نصایح یار» به طرح مباحث اخلاقی با محوریت احادیث مطرح شده در درس خارج فقه امام خامنه‌ای پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، شماره بیست و دوم نشریه برهان اندیشه با عنوان «نصایح یار» به انتشار رسیده است و در ۲۴۱ صفحه و ۳۶ گفتار به طرح مباحث اخلاقی با محوریت احادیث مطرح شده در درس خارج فقه امام خامنه‌ای پرداخته است.

«زندگی زاهدانه»، «دنیاطلبی»، «زاهد، صابر، راغب»، «سخت‌گیری نکردن بر مردم»، «تاثیرات حیاتی رفاقت‌ها و مصاحبت ها»، … و «تاثیر گناه بر سرنوشت ملت‌ها» بعضی از عناوین گفتارهای ۳۶ گانه این نشریه هستند.

در مقدمه این کتاب آمده است:

در پیچ و خم زندگی دنیا، اشتغال‌های روزمره، انسان‌ها را به روزمرگی دچار می‌کند و این باعث می‌شود تا مزرعهٔ دل‌ها کم کم آن سبزی و طراوت خود را از دست بدهد و اگر به آن رسیدگی نشود به سرعت تبدیل به زمینی بایر و لم یزرع خواهد شد، اما اگر مزرعهٔ دل را هر از چند گاهی آبیاری کنیم نه تنها از طراوتش کاسته نمی‌شود بلکه بر تازگی‌اش افزوده نیز خواهد شد. اما چگونه؟ کلمات گهربار معصومین (علیهم‌السلام) هم‌چون بارانی مطهِّر، دل‌های مردهٔ ما را مطهَّر می‌کنند و چه بهتر که زود به زود به سراغ مزرعه‌مان برویم تا هر روز بر سبزی‌اش افزوده شود.

البته دو نکتهٔ بسیار حائز اهمیت را باید مد نظر قرار داد؛ نخست این‌که هر چه‌قدر هم این مزرعه را آبیاری کنیم، ولی اگر علف‌های هرز را که همان گناهان‌اند حرس و ریشه کن ننماییم تلاشمان اثر چندانی نخواهد داشت.

رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند:

«بعضی‌ها دنبال استاد اهل نفس می‌گردند غافل از این‌که شرط اول قدم، جدایی از گناهان فردی و اجتماعی است و اگر مزاحمی مانند گناه در دل باشد هیچ کپسول و ذکری اثر نمی‌کند. برای همین فِرَق باطله (که) از گناهان دوری نمی‌کنند، فکر می‌کنند صِرف ذکر یا استاد که او از خودشان باطل‌تر است! اثر می‌کند.»

نکتهٔ دوم این‌که بهترین روش برای بهره‌گیری بهتر، کامل‌تر و صحیح‌تر از نور کلمات معصومین و پی بردن به کُنه کلام آن بزرگواران، تمسک به کسانی است که به حقیقت سخن آن انوار طیبه آگاه‌تر و عامل‌تراند.

ما نیز برآنیم در این مسیر، از بیانات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای بهره جوییم. این نکات ارزشمند در ابتدای دروس خارج فقه معظم له در طول سالیان گذشته مطرح شده‌اند و اغلب این بیانات نیز تاکنون در جایی مطرح نشده‌اند البته هرچند اهتمام رهبر انقلاب بر اختصار بوده ولیکن در عین ایجاز، پرده از نکات عمیقی از کلام معصومین در این بیانات برداشته خواهد شد.

313/60

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha