پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
منتظر قائم

حوزه/ عضو شورای علمی کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امیرالمؤمنین امام علی(ع) گفت: این کنگره و کنگره‌هایی نظیر آن گام نخستی برای ترویج معارف علوی و در ادامه تمدن‌سازی علوی است.

اصغر منتظرالقائم، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، با اشاره به برگزاری کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امام علی(ع) در اصفهان، اظهار داشت: این کنگره و کنگره‌های نظیر آن گام نخستی برای ترویج معارف علوی و در ادامه تمدن‌سازی علوی است.

وی پیرامون اهمیت شناسایی معارف و سیره علوی به مردم بیان کرد: آشنایی مردم با قهرمانی‌ها، معارف و سیره مولی‌الموحدین، امام‌العارفین امیرالمؤمنین امام علی(ع) از اهمیت بالایی برخوردار است و کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امام علی(ع) که به مناسبت چهاردهمین قرن شهادت آن حضرت و با هدف بزرگداشت ایشان و نیز الگوگیری و عبرت‌آموزی جوامع اسلامی از زندگی امام علی(ع) برگزار شده، اهمیتی اینچنینی دارد.

عضو شورای علمی کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امیرالمؤمنین امام علی(ع) پیرامون محتوای کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امیرالمؤمنین امام علی(ع) تصریح کرد: در این کنگره ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی اقتصادی و فرهنگی زندگی امام علی(ع) نه فقط در بعد دینی، بلکه در بعد هنری و در رشته‌های گوناگون مورد بررسی و نشر قرار می‌گیرد.

وی افزود: با گذشت ۲۵ سال از رحلت نبی مکرم اسلام حضرت محمد(ص) و ۲۵ سال خانه‌نشینی امیرالمؤمنین(ع)، تفکر ارتجاعی در میان امت اسلامی به وجود آمده بود که امام علی (ع) پس از خلافت با این تفکر به مبارزه پرداخته و تمدن جدید اسلامی را پایه‌گذاری کردند و در این کنگره محققان و پژوهشگران، دانشجویان و طلاب، هنرمندان غیره از سراسر کشور و همچنین از برخی از کشورهای مسلمان شرکت کرده و سعی دارند وجوه مختلف زندگی امام علی(ع)،  نوشته‌ها، نامه‌ها، روایات، سبک زندگی، اخلاق و رفتار، عملکرد سیاسی و نظام‌داری آن حضرت و در یک کلام وجوه مختلف تمدن‌سازی علوی را در قالب‌های مختلف علی و هنری تبیین کند.

منتظرالقائم خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین امام علی(ع) پس از قرآن مجید و نبی مکرم اسلام (ص)، ولی معصوم مردم و وصی و جانشین پیامبر (ص) بوده و از لحاظ علمی، در علومی مثل تفسیر قرآن، حدیث، تاریخ، فقه و کلام اسلامی ، ادبیات عرب و نحو، پیشتاز بودند  و از لحاظ بلاغی، نوشته‌ها و روایات ایشان در اوج بلاغت و زیبایی بیان شده است.

وی با بیان اینکه امام علی(ع) به علوم غیردینی هم تسلط داشتند، ادامه داد: خطبه‌ها و روایات حضرت علی(ع) هنگامی که به تسبیح و برشمردن صفات خداوند متعال می‌پردازد، نشان می‌دهد که ایشان علاوه بر تسلط به علوم دینی، به علوم غیردینی مثل تشریح بدن انسان، زیست‌شناسی گیاهی، زیست‌شناسی جانوری، نجوم، فیزیک، ریاضیات و غیره مسلط بوده‌اند.

عضو شورای علمی کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امیرالمؤمنین امام علی(ع)، این کنگره را قدمی در راستای معرفی سیره امام علی(ع) عنوان کرد و گفت: برگزاری کنگره و برنامه‌هایی از این دست برای شناسایی و معرفی سیره، منش، معارف، سبک زندگی و وجوه مختلف امیرالمؤمنین(ع) و دیگر معصومین، از نخستین قدم‌ها بوده و باید ادامه‌دار باشد تا جامعه به سمت یک جامعه علوی گام بردارد.

وی این حضرت را متعلق به همه آزادگان جهان دانست و اظهار داشت: امام علی(ع) تنها متعلق به شیعیان و مسلمانان نیست، بلکه الگویی است برای هر کسی که بخواهد آزاده باشد و آزاده زندگی کند. همان‌طوری که عهدنامه امیرالمؤمنین(ع) از مالک اشتر به عنوان یک سند حقوقی در سازمان ملل به ثبت رسیده است، معارف و بیانات آن حضرت مانند گوهر گران‌بهایی است که در تاریخ به جا مانده و باید از آن درس گرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین امام علی(ع) تاکید کرد: امام علی(ع) می‌فرماید:«شخصیت انسان را چیزی که گرامی می‌دارد، تشکیل می‌دهد» یعنی هر چیزی که انسان به آن بها می‌دهد و برای آن ارزش قائل از تشکیل‌دهنده شخصیت او است؛ این خود بیانی است از موقعیت انسان و حضرت انسانیت را تعریف می‌کند؛ حکمت‌ها و کلام حضرت علی(ع) اقیانوسی از این معارف است که محققان سالیان سال باید به تفسیر آن بپردازند و جامعه را بر اساس آن هدایت کنند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha