سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
تراشیون

حوزه/ حجت الاسلام تراشیون با تاکید بر اینکه باید تربیت به یک جریان تبدیل شود، گفت: قرآن، کتاب تربیت است و باید به صورت یک برنامه تربیتی دربیاید.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام سید علیرضا تراشیون، در  نشستی با عنوان «سیره تربیتی حضرت زهرا(س)»، در موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) اصفهان با بیان اینکه یکی از ابعاد زندگی حضرت زهرا(س) روش ایشان در مورد تربیت فرزند است و گزارش عملی و سیره ایشان در این زمینه محدود به دست ما رسیده است، گفت: چون محیط خانه حضرت زهرا(س) سرشار از حجب و حیا است و  ورودی زیادی  نداشتند که گزارشاتی از تربیت صدیقه طاهره داشته باشیم .

وی ادامه داد: بهترین گزارشگر زندگی حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) وجود نازنین پیامبر(ص) هستند و نکته مهم در سیره حضرت صدیقه طاهره(س) این بود که تربیت را جامعیت می دادند.

تراشیون با تاکید بر اینکه باید تربیت به یک جریان تبدیل شود، افزود: قرآن، کتاب تربیت است و باید به صورت یک برنامه تربیتی دربیاید؛ ما در برانگیختن احساسات مذهبی مخاطبین بسیار موفق عمل می کنیم، اما در پایداری مذهبی موفق نیستیم.

وی با اشاره به اینکه تربیت دو بخش دارد، گفت: رونما همان آموزش هاست که در طی آن فرد آموزش می‌بیند که حجاب و یا اخلاقی و کارهای دیگرش را چگونه تنظیم می کند و زیرساخت‌های تربیت موارد مختلف است  که چند نمونه از زیرساخت ها مثل  اراده ،تاب‌آوری و تفکر است.

این کارشناس تربیتی خاطرنشان کرد: تاب آوری و تحمل سختی به معنای تحمل کردن شرایط سخت است؛ امروز بچه ها شرایط سخت را نمی‌توانند تحمل کنند، لذا باید اهل تفکر تربیت ‌شوند، ولی به دلیل وابستگی زیاد اهل تفکر نمی‌شوند.

 تراشیون با تاکید براینکه نباید زیر ۷ سال به بچه‌ها مسائلی مانند خدا، پیغمبر را آموزش بدهیم چون احتیاج به یک تفکر انتزاعی دارد و در ۷ سال اول قدرت تفکر بر مبنای احساس و تجربه را دارند، افزود: پیامبر(ص) در حدیثی می فرمایند: اگر بچه در کودکی بازی کند عقلش در بزرگی زیاد می شود، در هفت سال اول بازی با نظارت والدین باید صورت بگیرد.

وی اظهار کرد: هوش به معنای قدرت حل مسئله برای سازگاری با محیط است و بازی کودک را با مسائل جدید مواجه می‌کند و باعث می‌شود که او برای آنها راه حل پیدا کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha