پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/نشست تخصصی حجیت الگوی پیشرفت

حوزه/ در نشست «حجیت الگوی پیشرفت» بخشی از الزامات فقهی، روشی و علمی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و اینکه آیا حوزه در این چهل سال توانسته به نظام اسلامی خدمت مناسب انجام دهد یا خیر، بحث و بررسی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،  نشست تخصصی«حجیت الگوی پیشرفت» با حضور حجج‌اسلام‌والمسلمین سیدحسین میرمعزی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه و عضو شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت،احمد آکوچکیان، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه رشد و علی کشوری، دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی، عصر امروز سه شنبه در خبرگزاری حوزه برگزار گردید.

در ابتدا حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی بیان کرد: اندیشمندان ما در حوزه و دانشگاه باید به مقوله پیشرفت به عنوان مقوله راهبردی و اساسی فکر کنند، همچنین باید نگاه این اندیشمندان به پیشرفت مبتنی بر مبانی اسلامی باشد و این خلأ است.

ببینید:

تصاویر نشست

فیلم کامل نشست

معاون پژوهش حوزه های علمیه گفت: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برای پر کردن این خلأ بوده و هدف اصلی توجه اندیشمندان به مبانی اسلام در پیشرفت است، هدف بعدی تدوین یک سند جامع بالادستی است؛ این سند را می توانیم به جهان اسلام عرضه کنیم تا دلبستگی ها به غرب کاهش یابد.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی تاکید کرد: وقتی ما می خواهیم درباره حجیت یک سند صحبت کنیم، باید در وهله نخست متوجه باشیم که درباره حجیت چه مقوله ای صحبت می کنیم.

وی اضافه کرد: برخی از اندیشمندان تصور می کنند که سند اسلامی ایرانی پیشرفت یک الگوی عملیاتی است، در صورتی که اینگونه نیست؛ این افراد الگو را با مدل در فرهنگ غرب معادل می کنند؛ ما این را قبول نداریم، حتی در فرهنگ غرب هم مدل ها از عملیاتی گرفته تا مفهومی به معرفی مکاتب می پردازند.

عضو شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بیان کرد: در ادبیات غرب هم منظور از این مدل به معنای مدل عملیاتی نیست؛ از طرفی مقصود از الگو یک سفارش نیست، بلکه نقشه جامع و کلان حرکت به سمت وضعیت مطلوب اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی یادآور شد: منظور از الگوی پیشرفت یک الگوی تمدنی و مکتبی بوده و تفاوت پیشرفت اسلام را در تمدن رقیب مشخص می کند؛ در تمدن غرب ما یک الگوی پیشرفت تمدنی داریم، یک سری الگوهای راهبردی و عملیاتی نیز داریم؛ به عبارتی الگوی توسعه تمدن غرب نیز دارای یک اصول کلی است که متخصصان با وجود اختلافات بر مبنای این اصول کلی حرف می زنند.

وی تصریح کرد: ما در مقابل رقیبی مانند غرب در صدد ایجاد یک نقشه راه جامع تمدنی هستیم که کلیات اصول پیشرفت را برای ما تعیین کند، این الگویاسلامی ایرانی پیشرفت با این مبانی سند برنامه ای کشور می شود که به عنوان سند بالادستی مطرح است، بعد از آن سیاست های کلان و برنامه های چندساله مطرح می شود.

معاون پژوهش حوزه های علمیه گفت: در بخش اسلامی سند اینطور فکر شده که آرمان ها یعنی جهت حرکت چیست، سپس باید مشخص شود با چه اصولی باید به سمت هدف حرکت کرد، در گام سوم نیز باید دلایل انتخاب اصول بیان شود.

 در بخش مصادیق سند اختلاف نظرهای قابل بحث وجود دارد

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی مبانی و چرایی را سه عنصر سنداسلامی ایرانی پیشرفت دانست و تاکید کرد: برای تبدیل شدن الگوی اسلامی نیازمند وجود عناصری هستیم که یکی از این عناصر رسالت است که در این بخش آرمان ها تبدیل به افق پنج ساله و نقشه راه می شود، در بخش مصادیق اشکالاتی وجود دارد که قابل بحث است.

وی اضافه کرد: وقتی ما می گوئیم یک چیزی حجت است، یعنی دلیلی است که ما باید به آن استناد کنیم، اگر به آن استناد کرده و چیزی را به اسلام نسبت دهیم، اگر دلیل درست باشد منجز است، اگر دلیل خطا باشد معذر است.

عضو شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بیان کرد: وقتی ما می خواهیم چیزی را به اسلام نسبت دهیم، باید برای آن دلیلی داشته باشیم که دلالت آن اثبات شده باشد.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی یادآور شد: در احکام فقهی ما برای اینکه به حکم خداوند برسیم، باید به حجیت ها توجه کرده و بر اساس یک خبر حکمی را به خداوند نسبت دهیم، وقتی می خواهیم بگوئیم یک سند حجت هست و یا خیر، باید ادله حجیت را مطرح کنیم.

وی تصریح کرد: مبانی، آرمان و اصول به عنوان سه جزء پیشرفت یک استدلال عقلی روشن بوده و با توجه به تعریف پیشرفت، یعنی حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب استخراج شده است.

برای کار کارشناسی ناگزیر از مطالعات میدانی هستیم

معاون پژوهش حوزه های علمیه گفت: بخش بعدی آن مربوط به تطبیق با آرمان ها است، ما اگر بخواهیم در نظام آرمان ها ۵۰ سال حرکت کنیم، باید از دستاوردهای مطالعات میدانی کارشناسان استفاده کنیم؛ به عبارتی باید کارشناسی شود که اگر می خواهیم بر اساس اصول شریعت در ایران عمل کنیم، باید چه مسیری را طی کنیم، این کارشناسی با مطالعات میدانی انجام می شود.

اگر کار کارشناسی انجام شود، نتیجه کار حجت محسوب می شود

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی تاکید کرد: اگر ما در مسیر کارشناسی درست عمل کنیم، به نتیجه مطلوب می رسیم، اگر کارشناسی درست انجام شود، نتیجه ای که حاصل می شود حجت است.

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب تاکید کرده اند که سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با روش گفتمان نخبگانی انجام شود، ما بر اساس این توصیه به سمت این مسیر حرکت کردیم.

عضو شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بیان کرد: در دانشگاه دانش حاکم دانشی است که ما می خواهیم از آن پرهیز کنیم، اساتید مومنی در دانشگاه ها فعالیت می کنند، اما مبانی آن بر مبانی کفر و الحاد است؛ از طرف دیگر در حوزه بر اساس مبانی اسلامی کارهای عمیقی صورت گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی یادآور شد: در چنین فضایی در حوزه و دانشگاه ما باید به یک اجماع در جمع نخبگانی برسیم، اسناد قبلی به این دلیل کنار گذاشته شد که بخشی از جریان نخبگانی آن را قبول نداشتند، لذا در این سند باید نتیجه کار از مسیر جریان نخبگانی استخراج شود.

کارشناسان نظریات خود را در فضای گفتمانی مطرح کنند

وی تصریح کرد: ما نظریات تثبیت شده در حوزه پیشرفت نداریم، بنده معتقدم که هر یک از متخصصان اگر نظریه ای در زمینه سند دارند، باید آن را در فضای گفتمانی مطرح کنند تا نقد  بررسی های لازم انجام شود.

معاون پژوهش حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: هدف اول تولید فکر در مقوله پیشرفت اسلامی بوده و متاسفانه به جریان نظریه پردازی کمتر توجه شده است، جریان نظریه پردازی و غلبه نظریات اسلامی در محیط دانش یک جریان بلند مدت مداوم پایدار رو به جلو بوده و در این زمینه باید از عجله کردن پرهیز شود.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی اظهار داشت: ما در بخش پیشرفت وقتی می توانیم بگوئیم که به مرز نظریه پردازی وارد شده ایم که علوم انسانی اسلامی تولید شده باشد؛ تا وقتی این علوم تولید نشده ما تنها کاری که می توانیم بکنیم این است که بر اساس اصول و مبانی موجود در آیات و روایات حرکت کنیم.

اینکه بیان شود حوزه در این ۴۰ سال کار خاصی نکرده، ندیدن واقعیت حوزه است

وی بیان کرد: اینکه بیان می شود حوزه در این چهار دهه کار خاصی نکرده، ندیدن واقعیات حوزه است، حوزه در این چند سال کارهای بزرگی کرده و تولیداتی که در این چهل سال وجود داشته و کتب برگزیده و همچنین کتب منتخب موسسات حوزوی نشان می دهد

عضو شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خاطرنشان کرد: ما بیش از ۳ هزار کتاب برگزیده از ۱۷ رشته مختلف داشته ایم و و حداقل  ۷۰ متخصص حوزوی درهر یک از انجمن های علمی حوزه  فعالیت می کنند؛ کسانی که می گویند حوزه در این مدت ها چه کار کرده است، باید بگویند دانشگاه هایی که میلیاردها بودجه دریافت می کنند چه کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی بیان کرد: البته دانشگاه ها نیز تولیداتی داشته اند، اما ندیدن دستاوردهای حوزه امری ناصواب است و کسانی که از فرزندان حوزه هستند نمی توانند این دستاوردها را زیرسوال ببرند.

وی اضافه کرد: نظریات ما باید با مبانی اسلامی همخوانی داشته باشد وتنها تحریک فکری کافی نیست، نظریات باید هم درست باشد و هم تحریک فکری داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: معتقدم مباحث نظریه پردازی علمی باید در یک محیط علمی و با حضور نخبگانی و متخصصین آن رشته برگزار شود  تا به نتیجه برسد.

نباید سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به سرنوشت دیگر اسناد ناکارآمد دچار شود

در ادامه این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین آکوچکیان مطرح کرد: به نظر می رسد که بازخوانی این سند را در یک فرآیند نه مولفه ای می توان انجام داد و سپس شان حوزه در بررسی حجیت سند را مشخص کرد.

وی افزود: نظام مفاهیم مشترک یک گفتمان مشترک بین حوزه و دانشگاه ایجاد می کند و ما در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باید این نظام گفتمان را ایجاد کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه رشد گفت: مولفه دیگر مبانی نظری سند بوده و باید مشخص شود که چه چشم انداز و مبانی معرفت شناختی در تدوین سند مدنظر بوده است، آیا حوزه در این چهل سال توانسته است پشتیبانی لازم را در سند داشته باشد یا خیر.

حجت الاسلام والمسلمین آکوچکیان تاکید کرد: نقطه قابل تامل در سند حوزه نظریه مرجع سند بوده و باید مشخص شود که حوزه در طول این چهار دهه به عنوان مرکز خدوم انقلاب اسلامی توانسته است از این حیث پشتیبانی انجام دهد یا خیر.

وی اضافه کرد: ما باید بپرسیم که حوزه فقه دینی چه نقشی در تدوین نظریه مرجع ایفا کرده است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه رشد بیان کرد: باید مشخص شود که سند ناظر به چه سازوکار پیشرفت است، باید مشخص شود که سازوکار مدیریت دانش توانسته است پشتیبانی درستی داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین آکوچکیان یادآور شد: حوزه علم تفسیر ما آیا توانسته است درباره مفهوم پیشرفت از اسناد پشتیبانی کند، ما در این سند با ۵۴ تدبیر پیشران روبرو هستیم.

وی تصریح کرد: بازخوانی سطح کارآمدی مولفه دیگر است، نکند این سند هم به جرگه اسناد ناکارآمد بپیوندد، آیا حوزه فکری دین در طول این چهار دهه توانسته است مقوله کارآمدی فقه دینی در حوزه دین پژوهی عملیاتی کند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه رشد گفت: بازخوانی دادوستدی در سند باید موردتوجه قرار گیرد، باید سوال شود که فقه دینی این بازخوانی را با موفقیت انجام داده است.

حجت الاسلام والمسلمین آکوچکیان تاکید کرد: ما می خواهیم بگوئیم در جهان معاصر حوزه فقه دینی چه مقدار توانسته به رسالت خود عمل کند.

وی اضافه کرد: اصلی ترین ماموریت حوزه بازخوانی مبانی نظری سند است، بنده شاگردی مکتب فلسفه صدرایی را داشته ام، اما آیا این فلسلفه توان پردازش اقتصاد، سیاست، فرهنگ و اجتماع را دارد؟ آیا سطح فراتری از فلسفه صدرایی در حوزه فقه مضاف ایجاد شده است.

روش شناسی علم تجربه پذیر باید به نظام اصولی حوزه وارد شود

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه رشد بیان کرد: امروز در عرصه های مختلف نظام مدیریت ملی با پدیده های گوناگونی مواجه هستیم و باید روش شناسی علم تجربه پذیر را نیز در حوزه نظام اصول خود وارد کنیم؛ چرا هنوز دروس اصول ما روش شناسی سیستمی را موردتوجه و اعتنا قرار نداده است.

حجت الاسلام والمسلمین آکوچکیان یادآور شد: باید کوشش شود که دانش مرجع در سند تفکر تفسیری باشد، کدام یک از این تفاسیر با رویکرد پیشرفت شناخت حرکتی انجام داده است.

وی تصریح کرد: بازخوانی نظام جامع علم دینی و بازخوانی نهادی از نکات مهم است، نظام آموزش ما چه مقدار پشتیبان پاسخ به مسائل جمهوری اسلامی بوده است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه رشد گفت: حوزه عملیات توسعه ای و حوزه دانشی در این سند نیازمند اهتمام بیشتر است، هر گاه این اتفاقات افتاد، ما می توانیم وارد حوزه نظریه پردازی در سند شویم.

هر کدام از دولت هایی که در کشور سر کار می آیند راه خود را می روند

حجت الاسلام والمسلمین آکوچکیان تاکید کرد: اگر می گوئیم باید به حیث دلالی رو آوریم، باید بررسی کنیم که آیا توانسته ایم که حجیت را با توجه به نظام قرآنی پشتیبانی کنیم، امروز در حوزه تفکر تفسیری چندان به نظام تنزیلی توجه نمی شود، در این زمینه در نظام برنامه ای و راهبردی مدیریت ملی باید بیشتر کار شود.

وی اضافه کرد: نتیجه این موارد این بوده که تا کنون با هر دولتی که روی کار آمده است، اتوبوس جدیدی برای ادامه کار به راه افتاده و سند جامع و مستقل وجود نداشته است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه رشد بیان کرد: پوشش بایسته برای بخش حجیت و کارآمدی سند از سوی حوزه و مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نشده است.یکی از نکاتی که حجیت را تبدیل به بحثی حوزوی می کند، این است که حجیت از کجا ناشی می شود.

وی تصریح کرد: منجزیت و معذریت را باید از بحث استناد به منبع جدا کنیم، وقتی از این دو بحث صحبت می کنیم، درباره لوازم حجیت صحبت می کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه رشد با تاکید بر اینکه از لوازم حجیت می توانیم به منجزیت و معذریت برسیم، بیان کرد: ما نمی توانیم علوم تجربه پذیر را در اسناد حذف کنیم و صرفا به ادله پردازی بپردازیم، این یکی از نمونه بحث هایی است که امروز درباره این سند در حوزه و دانشگاه مطرح است.

حجت الاسلام والمسلمین آکوچکیان خاطرنشان کرد: به برکت همین گفت و گو ها اتفاق تازه ای در حال رخ دادن است، آیا عقل تنها دلیل و منبع است؟ ابن سینا عقل را از ماهیت کاربردی موردتوجه قرار می دهد و به اشتباه تصور می شود که صرف عقل موردتوجه او است.

وی ادامه داد: از نظر مرحوم آخوند خراسانی نباید تصور کنیم که حوزه تصورها فقط منطق استقرا و قیاس است، شهید صدر ویرایش اصولی در منطق می دهد و در اقتصاد از آن استفاده می کند، آیا حوزه فقه دینی این روش شناسی شهید صدر را ادامه داده است؟

کاربرد مفاهیم عقلی در اسناد مغفول واقع شده است

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه رشد یادآور شد: در بخش های منبع، روش و دلیل در حوزه فقه دینی اهتمام شایسته ای نداشته ایم، استاد آیت الله جوادی آملی از عقل مبداءی سخن می گوید، اما به صورت کاربردی آن را موردتوجه قرار نمی دهند، این نشان می دهد که ما عقل را وارد حوزه کاربرد نکرده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین آکوچکیان اظهار داشت: ایجاد تفاهم فقه مدار به تنهایی میان نخبگان علمی اشتراک ایجاد نمی کند، دغدغه مبنایی ما در پیشران تدابیر فقه جامع بوده و آن فقه جامعه تحول را ضمانت می کند.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه یک نظریه مرجع وجود ندارد، حوزه اقتصاد، سیاست و فرهنگ در سند دیده نشده است؛ نظامات مطلوب در ذیل آرمان های رشد معنا پیدا می کند و حوزه امروز باید ماموریت خود را دریابد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه رشد تاکید کرد: چهل سال است که حوزه بر سر سفره انقلاب نشسته است، اما خدمتگزاری لازم را نداشته است، حوزه موظف است با این دغدغه های اولیه که ایجاد شده بکوشد اهتمام کافی به نظریات انقلاب اسلامی را داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین آکوچکیان یادآور شد: از نظر من ایجاد و ارتقای سطح تفاهم فکری برای کاربرد سند اکتفا نمی کند، بلکه باید در سطح نظریه پژوهی و امور تخصصی سند نیز به صورت جدی عمل کنیم.

 اداره بهتر جامعه با تسلط بر حجیت میسر می شود

حجت الاسلام والمسلمین کشوری نیز از دیگر شخصیت های علمی این نشست بود که در بخش هایی از سخنان خود ابراز کرد:  کسانی که الگوی پیشرفت برای جامعه می نویسند باید به مسئله حجیت توجه کنند، چرا که این بخش فایده های محسوسی برای سند دارد.

وی تکیه به حوزه اشراف را ضروری دانست و افزود: حجیت در فرهنگ شیعه به معنای استناد به وحی و آیات و روایات است؛ علاوه بر عرصه مدیریتی کلان، در مسائل خانوادگی و شخصی نیز اگر کسی به آیات و روایات رجوع کند، به حرف هایی تکیه کرده که از پایگاه اشراف زده شده است.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی گفت: دعوت ما از نخبگان این است که به این اشراف اتکا کنند، چرا که ادبیات آیات قرآن ادبیات کسی است که بر ابعاد پیجیده خلقت و فطرت اشراف داشته و متغیرهای اساسی را خودش ساخته است.

حجت الاسلام والمسلمین کشوری تاکید کرد: در نگاه پوزیتویستی صرفا به اثبات گرایی توجه می شود و یک اثبات گرا از مراحل آن جهانی یا اطلاعی ندارد و یا یک سری شنیده های سطحی را تجربه کرده است.

وی اضافه کرد: در بخش حجیت باید به کسی اتکا کرد که بر مسائل اشراف دارد، در واقع در یک بیان ساده مفهوم حجیت به معنی اتکای به اشراف است، نه اینکه به پارادایمی اتکا کنیم که با نقد یک آگزیوم تمامی آگزیوم های آن پارادایم به هم ریخته شود.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی بیان کرد: کسانی که در حوزه علمیه کتب رسائل و کفایه را می خوانند، بر اصول حجیت در احکام فرد تسلط پیدا می کنند، عده ای نیز بیان کرده اند که اگر ما می خواهیم جامعه را بهتر اداره کنیم، باید حجیت را بهتر درک کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین کشوری یادآور شد: فقه البیان نه دسته قاعده اصولی است که کمک می کند که برداشت ما از قاعده وحی نظام مند شود.

وی تصریح کرد: در مورد قواعد دستیابی به حجیت در حوزه فردی وفاقی ایجاد شده است، در دهه های اخیر برخی از بزرگان در نظام های تک قاعده و یا چند قاعده خواستار ارتقای حجیت از فرد به سطح اجتماعی بوده اند.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی گفت: سوال این است که این حجیت در نظام برنامه ای ما چه کاربردی دارد، یکی از این کاربردها ارتقای قدرت تفاهم و تحریک فکر در جامعه بوده و در این صورت آن جامعه بهتر اداره می شود.

حجت الاسلام والمسلمین کشوری با توجه به اتفاقات بنزینی تاکید کرد: ما صبح متوجه شدیم که قیمت حامل های انرژی افزایش یافته و به جای همراهی، بهت ایجاد شد، حال یک جامعه را فرض کنیم که در آن تحریک فکر در بین کارشناسان و مردم بیشتر باشد، در اینصورت پیرامون تصمیمات اینچنینی همراهی صورت می پذیرد.

وی اضافه کرد: درباره اصل ایده انقلاب اسلامی یک همراهی شکل گرفته است، پدیده اربعین، جهاد سازندگی، مدافعین حرم و دیگر مثال ها به دلیل قدرت تفاهم فقیهی است که جامعه را اداره می کند.

برنامه مناسب برای بودجه کشور در حوزه تدوین شده است

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی بیان کرد: ما در حوزه علمیه قم قواعدی به دست آورده ایم که اگر به کار گرفته شود، در برنامه ریزی بودجه ای کشور قدرت تفاهم بالا می رود؛ بنده بارها به آقای نوبخت بیان کرده ام که اگر برمبنای قواعد فقهی عمل کنیم، مشکلات بودجه ای ایجاد نمی شود، در برنامه های بودجه ای کشور یک قانونی نوشته می شود که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان شبیه برنامه آرزو است.

حجت الاسلام والمسلمین کشوری یادآور شد: در اکثر سال ها وقتی گزارش تفریق بودجه مطرح می شود، اجرای احکام بودجه ای به صورت نصفه و نیمه در آن دیده می شود، اما اگر تفاهم و تحریک فکری در آن موجود باشد، این مشکلات کمرنگ تر می شود.

وی تصریح کرد: ما در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باید به قابلیت تفاهم در بخش های مختلف آن به صورت جدی توجه کنیم، کارآمدی تفاهم و تحریک فکر در بخش فقه محرز است.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی گفت: جریان های مختلف وقتی درباره ضروریات عقلی صحبت می کنند، با اصطلاحات مختص نگاه خود به این بحث می پردازند.

حجت الاسلام والمسلمین کشوری تاکید کرد: اگر کسی اینجا ایستاد و گفت که حجیت یک برنامه به میزان تفاهم آن برنامه بستگی دارد، یک محرک وفاق است.

وی اضافه کرد: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را اگر بخواهیم با بیانیه گام دوم مقایسه کنیم، باید ببینیم که کدام یک بیشتر وفاق ایجاد کرده و افکار مردم را درگیر کرد.

 دلیل شکست سند چشم انداز 1404 عدم ایجاد وفاق در بین مردم و دستگاه ها بود

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی بیان کرد: ما در سند چشم انداز به کارهای کارشناسی پرداختیم، اما نتوانستیم در جامعه نسبت به آن وفاق ایجاد کنیم؛ به قدری که برخی از نمایندگان تعداد صفحات آن را نمی دانستند.

حجت الاسلام والمسلمین کشوری یادآور شد: اگر ما یک سندی به عنوان الگویاسلامی ایرانی پیشرفت ارائه دادیم، آیا توان به چالش کشیدن مراکز معتبر علمی دنیا را دارد.

وی تصریح کرد: آیا قدرت تحریک فکر سند از فقه بالاتر خواهد رفت یا خیر، ما فکر می کنیم که اگر نگاه به آیات و روایات تغییر پیدا کند، قدرت تغییر فکر نیز افزایش می یابد.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی تصریح کرد: اگر ما سنداسلامی ایرانی پیشرفت را با نگاه فقهی به صورت یک تفاهم فکری مطرح کنیم، می توانیم به توفیق دست یابیم.

برای اداره بهتر کشور باید تحریک فکر صورت گیرد

حجت الاسلام والمسلمین کشوری یادآور شد: ما نمی توانیم بدون توجه به عقلانیت جامعه را اداره کنیم که این اصل بین اندیشمندان مشترک است، این اشتراک را می توان با عنوان فقه البیان مطرح کرد که از نظر من این فقه حدود نه دسته فایده را دارا است.

وی اضافه کرد: ما نخواهیم توانست جامعه را اسلامی اداره کنیم، مگر اینکه قدرت تفاهم فکر را ارتقا دهیم، به همان میزان که نسبت به دیدگاه پوزیتویستی افتراق وجود دارد، می توان در موارد خاصی از دستاوردهای آن نیز استفاده کرد.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی خاطرنشان کرد: بنده هیچ ملاکی بهتر از تحریک فکر برای اداره کشور نمی بینم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ابراهیم IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
    4 0
    سلام خلاصه های جالبی بود لطفا فیلم کامل نشست را منتشر کنید؛ قدری امیدوار شدیم...
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
    3 1
    لطفا متن کامل را منتشر کنید تا استدلالها را بیشتر بشناسیم....
  • IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    6 0
    لطفا ۱۰ سوال اول و یا به عبارت دیگر ۱۰ اشکال مهمی را که طرفداران الگوی پیشرفت اسلامی درباره الگوی های توسعه غربی مطرح می کنند؛ منتشر کنید....