جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کتاب فدک در تاریخ آیت الله صدر

حوزه/ شهید صدر در هنگام انجام این پژوهش، در میانه دومین دهه عمرش بود. با وجود این، عمق و دقت در مباحث تاریخی، فقهی و فلسفی کتاب خیره‌کننده است و به تنهایی برای گواهی بر نبوغ و احاطه علمی شهید صدر کفایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب فدک در تاریخ یکی از آثار مشهور آیت الله سید محمد باقر صدر است که از جذاب‌ترین و ژرف‌ترین آثار نگاشته شده در موضوع فدک به شمار می‌رود؛ یعنی موضوعی که در زمره تنگاناهای سخت تاریخ اسلام جای دارد و احساس‌های متضادی در سایه آن گرد آمده است.

آن چه مایه شگفتی است این است که شهید صدر در هنگام انجام این پژوهش، در میانه دومین دهه عمرش بود. با وجود این، عمق و دقت در مباحث تاریخی، فقهی و فلسفی کتاب خیره‌کننده است و به تنهایی برای گواهی بر نبوغ و احاطه علمی شهید صدر کفایت می‌کند.

«در صحنه انقلاب»، «فدک»، «تاریخ انقلاب»، «گزیده‌هایی از سخنان فاطمه(س) » و «دادرسی کتاب» از فصول این کتاب بعد از مقدمه پژوهشگاه شهید صدر و مقدمه نویسنده است.

در چکیده این کتاب آمده است:

«فدک در تاریخ» ابتدا نگاهی گذرا به شرایط پس از درگذشت پیامبر(ص) دارد و از ماجرای فدک - که در واقع انقلاب بود، نه فقط یک داد خواهی ساده بر سر ارث یا باغی در اطراف مدینه - تصویری کلی به دست می‌دهد.

نویسنده در فصل سوم با نقدی بر نوشته استاد عباس محمود عقاد، راه بحث از قیام فاطمی را گشوده و به بررسی زمینه های این انقلاب و جلوه سیاسی آن می‌پردازد و در این راستا با بررسی ماجرای سقیفه و اثرات آن، نقش قیام حضرت زهرا (س) را در مبارزه با انحرافات روی داده پس از درگذشت پیامبر (ص) تبیین می کند و نشان می دهد که دادخواهی او در ماجرای غصب فقط در واقع تلاشی برای بازگشتن حکومت اسلامی به مسیر اصلی آن بود که توسط خداوند متعال تعیین و توسط رسـول  گرامی اش ابلاغ شده بود.

مایه شگفتی است که شهید صدر این پژوهش را در حدود سیزده سالگی انجام داده است. با وجود این، عمق و دقت مباحث تاریخی، فقهی و فلسفی کتاب خیره کننده است و به تنهایی برای گواهی بر نبوغ و احاطه علمی شهید صدر کفایت می‌کند. فرزند آیت الله علامه سیدعبدالحسین شرف الدین (صاحب کتاب شریف المراجعات) می‌گوید پس از آنکه علامه شرف الدین فدک در تاریخ را مطالعه کرد گفت: «به خدا سوگند که او مجتهد است».

علاقمندان برای خرید این کتاب می توانند به آدرس https://bookroom.ir/book/73582 مراجعه نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha