جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
علی رضا مهران
علی رضا مهران

حوزه ــ یک بازیگر سینما و تئاتر گفت: حاتمی کیا فیلمسازی است که به واسطه کارهایش نامش در سینمای این سرزمین ماندگار شده است.

علی‌رضا مهران بازیگر سینما و تئاتر در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه درباره معیارهایشان برای کار هنری اظهار کرد: همیشه سعی کرده‌ام کارهایی که برای بازی کردن انتخاب می‌کنم مبتنی بر متنی قوی باشند، برای همین هم معمولاً کمتر جلوی دوربین حضور دارم و ترجیح می‌دهم در تئاتر مشغول باشم، اما اخیراً در فیلم «خروج» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا بازی داشته‌ام. این فیلم مطمئنا یکی از اتفاقات خوب جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر خواهد بود.

وی افزود: ابراهیم حاتمی‌کیا نامی تاثیرگذار و ماندگار در سینمای ایران است. این هنرمند در بستر هنر انقلاب رشد کرد و به واسطه آثارش ارزش‌های دینی و انقلابی را به زیباترین شکل بیان کرده است. درباره کارهای او می‌توان گفت به دلیل باور و اعتقادی که او به کارهایش دارد، فیلم‌هایش توانسته با تماشاگر ارتباط برقرار کند.

این بازیگر تاکید کرد: هنر کشورمان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به سمت موضوعات روی آورد که سبب شده کارهای ایرانی دارای ارزش والا در جهان باشند، به نحویکه فیلم ایرانی را به عنوان اثر اخلاقگرا در دنیا می‌شناسند، اما با گذشت زمان کمی از آن وجه کیفی تولیدات سینمایی کاسته شده بیشتر موضوعات گیشه پسند رشد کرده‌اند.

این کارگردان تئاتر گفت: رونق سینما با حضور مردم است که شکوفا می‌شود، اما این‌که چگونه می‌توان مردم را به سینماها کشاند بحثی جدیست که باید روی آن تمرکز کرد. در دهه 60 فیلم‌های ارزشی و انقلابی جز آثار پرفروش سینما بوده‌اند، اما بیایید بررسی کنیم چه پیش آمده که بعد از نزدیک به دو یا سه دهه ما از مسیر اصلی فاصله گرفته‌ایم؟

وی تاکید کرد: در ابتدای دهه 60 افرادی وارد هنر این سرزمین شدند که دغدغه انقلاب و ارزش‌های انقلابی را داشتند، حضور سینماگرانی نظیر ابراهیم حاتمی‌کیا یا رسول ملاقلی‌پور گواه بارز این ادعا هستند، اما با گذشت زمان، دیگر شرایط برای کار کردن هنرمندان ارزشی چندان همانند گذشته مهیا نبود، برای همین هم  از میزان تولیدات مورد نظر کاسته شد.

مهران متذکر شد: شاید این سوال در ذهن پیش آید جشنواره‌های موضوعی و حمایتی که از آنها می‌شود، آیا نمودی برای حمایت از کارهای فاخر نیست؟ چنین توضیح داد: هیچگاه این اتفاقات به خودی خود باعث نخواهند شد، سینما به سمت ارزش‌های کیفی و دینی سوق پیدا کنند، بلکه باید در بطن هنر و به صورت ریشه‌ای این اتفاق رقم خورد، برای همین نهادهای چون حوزه هنر یا دیگر بخش‌های دولتی باید تمرکز خود را روی تربیت نیرو و تولید استوار کنند.

وی در بخش انتهای سخنانش درباره جشنواره فیلم و تئاتر فجر گفت: این دو اتفاق را می‌توان ویترین هنر کشورمان نام برد، چون استقبالی که از آن از طرف مردم صورت می‌گیرد با هیچ بخش هنری قابل قیاس نیست، برای همین برگزاری آنها اتفاق بسیاری خوبی است که علاوه بر ایجاد شور و نشاط در جامعه، موجود بالا رفتن کیفیت تولیدات نمایشی نیز خواهد شد. مطلب پایانی این‌که هنر این سرزمین از گذشته‌های دور مایه مباهات بوده است، امروز نیز این اتفاق در جریان است، هرچند ممکن است میزان آن کم یا زیاد شود، اما هنرمند ایرانی در نهایت به سمت کمال هدایت خواهد شد، زیرا با فرهنگی اسلامی – ایرانی پرورش یافته و همین مسئله به هر حال روی کیفیت کارش تاثیر می‌گذارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha