جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دکتر حسن بشیر

حوزه/ رئیس هیئت مدیره انجمن سواد رسانه‌ای ایران تصریح کرد: سواد رسانه‌ای امروزه دیگر نه یک موضوع ویترینی بلکه ضرورتی غیر قابل انکار است که هر لحظه غفلت از آن می‌تواند اثرات و تبعات غیر قابل جبرانی را در پی داشته باشد.

دکتر حسن بشیر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که در عصر جامعه شبکه‌ای و در زمانه‌ای که رسانه، نقش آفرینی ویژه ای در معادلات جهانی دارد، نقش و ضرورت سواد رسانه ای بر کسی پوشیده نیست، اظهار داشت: در دنیای فعلی رسانه به مخاطب به سان ابزاری جهت تحقق اهداف پیدا و پنهان خود نگریسته و از این رو از هیچ تلاشی جهت تصاحب و تاثیر بر افکار عمومی غافل نمی‌شود.

وی افزود: مخاطبان در چنین شرایطی باید نسبت خود با رسانه و اخبار را تعیین کرده و نسبت به توان‌افزایی جهت مواجهه با انواع تولیدات رسانه ای اقدام کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) همچنین با بیان این که ارتقای سواد رسانه‌ای موضوع مهمی است که مخاطب را از ورطه ی سلطه رسانه‌ای به سلامت عبور خواهد داد، گفت: طی هفته‌های اخیر شاهد بودیم که رسانه‌های دنیا و البته در مواردی رسانه‌های داخلی چگونه با بمباران اخبار و اطلاعات که برخی جعلی، برخی شایعات وبرخی واقعیات بودند، بی توجه به حق مخاطب برای دریافت اطلاعات دقیق و نه گمراه کننده، موجبات انحراف افکار عمومی را فراهم آوردند.

وی با بیان این که متاسفانه در این برهه از زمان رسانه‌های مطرح دنیا اخلاق که به عنوان یک مولفه اساسی و تعیین کننده درعرصه رسانه است را به قربانگاه بُردند، تاکید کرد: متاسفانه در شرایطی قرار داریم که برخی از رسانه‌ها برای نیل به اهدافشان از هیچ تحریفی ابا ندارند و حتی نسبت به نقل قول از شخصیت های جعلی، ارجاع مطالب به شخصیت‌ها و نهادهای ساختگی در چرخه تولید شایعات و فیک‌نیوزها نقشی جدی ایفا کردند.

رئیس هیئت مدیره انجمن سواد رسانه‌ای ایران با اشاره به این که این قبیل اقدامات رسانه‌ای، غیر حرفه‌ای و به دور از اخلاق و عدالت اطلاع رسانی است، تصریح کرد: در چنین شرایطی که رسانه کمترین میزان دلسوزی و توجه به مخاطب را دارد، سواد رسانه‌ای به سان واکسنی عمل خواهد کرد که به کاربران جهت عبور سلامت از این شرایط یاری می‌رساند.

وی همچنین با بیان این که انجمن سواد رسانه‌ای ایران در آغاز دور جدید فعالیت خود تمام تلاشش را کرده تا نسبت به توان‌افزایی همه آحاد جامعه در زمینه سواد رسانه‌ای اقدام نماید، افزود: این تشکل مردم نهاد به جهت رویکرد مردمی و غیر دولتی، در حوزه‌های پژوهش، آموزشی و مهارت افزایی تلاش کرده و ضمن مطالبه گری از مسئولان جهت توجه در سطح ملی برای ارتقای سواد رسانه‌ای، خواستار هم افزایی تمام فعالان این بخش است تا نهضت ملی سواد رسانه‌ای فراگیر شده و ایمن سازی در رابطه با محتوای رسانه ای به شکل مناسبی صورت گیرد.

بشیر در خاتمه تاکید کرد: امیدواریم در انجمن سواد رسانه‌ای ایران بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌های مردمی به مطالبه گری نسبت به ارتقای سطح سواد رسانه‌ای مردم از رسانه‌ها و مسئولان اهتمام بورزیم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha