جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

حوزه/ مقاله عضو هیات علمی گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، رتبه «برگزیده» همایش کتاب سال حوزه را کسب کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، مقاله «روش و روش شناسی در علوم انسانی اسلامی، چارچوبی برای تحلیل و ارزیابی نظریه های علم دینی و علوم انسانی» اثر دکتر محمد فتحعلیخانی، عضو هیات علمی گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، رتبه «برگزیده» مقالات پژوهشی گروه فلسفه بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه را به خود اختصاص داد. 

در چکیده این مقاله آمده است «روش­ شناسی علوم انسانی اسلامی عهده‌دار کشف، توصیف و ارزیابی معرفت­ شناختی روش­های پیشنهادی در نظریه­ های علم­ اسلامی و علوم انسانی اسلامی است. توصیف مذکور ترکیبی است از «معرفی نحوه گردآوری و تحلیل داده­های مرتبط با پرسش­ها یا فرضیه­های تحقیق» و «تشریح منطق و الگوی کلی فعالیت علمی»، ارزیابی معرفت‌شناختی یافته­ های حاصل از کاربست روش، بر اساس این توصیفات صورت می­گیرد که بخش مهمی از «روش­ شناسی» را تشکیل می­ دهد.

مقاله حاضر در صدد بیان الزامات روش­ شناختی علم­ دینی و علوم انسانی اسلامی است؛ لذا الزامات مذکور را در سه مورد بیان کرده است: نخست در خصوص شناخت علمی موضوع مورد پژوهش؛ دوم درباره شناخت آموزه­ های دینی مرتبط با موضوع مورد پژوهش؛ سوم درباره ضرورت بیان نحوه ارتباط میان آموزه­ های دینی مذکور با یافته علمی حاصل از روش پیشنهادی. این الزامات همچون چارچوبی کلی برای توصیف و ارزیابی نظریه‌های علم­ دینی و علوم انسانی اسلامی شناسایی و تشریح شده ­­­­­اند.»
 

313/32

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha