جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شهیدسلیمانی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین سیدحمید حسینی رئیس اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی عراق گفت: مهمترین صحبت ایشان به ما این بود که همیشه می گفتند "شما قدرت بزرگی در عراق هستید که این سه حشد را دارید و با این سه حشد می توانید در عراق کاری انجام دهید تا آمریکا مایوس شود .

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، تلاش و مجاهدت بی وقفه "سرباز ولایت" شهید حاج قاسم سلیمانی در منطقه دستاوردهای گسترده ای در پی داشته که شاید مهمترین آن بیداری اسلامی در منطقه و تحقق امنیت و استقلال ملت های غرب آسیا باشد. تلاش های بی وقفه شهید سردار سلیمانی در عراق،سوریه، لبنان ، فلسطین و یمن در روزهای پس از شهادت این سرباز رشید و مخلص اسلام بیش از پیش بر همگان مشخص شده است و هر روز برگ جدیدی از رشادت ها و تلاش های مخلصانه حاج قاسم در گوشه و کنار جهان اسلام بر همگان آشکار می شود. عراق کشوری است که به گواه دوستان شهید ، حاج قاسم به آن عشق می ورزید و آرزو داشت در آن به شهادت برسد .شهید سلیمانی با تاسیس گروه های مردمی و ایجاد الفت و دوستی میان طوائف و گروه های مختلف عراق  توانست در برابر اشغالگران آمریکایی مقاومت کرده تا آنجا که آمریکایی ها را به طور ذلت باری از عراق بیرون انداخت برنامه ریزی برای آینده سیاسی عراق برای کوتاه کردن دست مزدوران آمریکایی از عراق از دیگر اقدامات مهم شهید سردار سلیمانی در عراق بود که ملت عراق ثمره شیرین  این درخت گران قدر را که شهید سلیمانی کاشت و به خون شهدای مقاومت آبیاری شد را امروز می چینند.

در همین راستا سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با حجت الاسلام والمسلمین سیدحمید حسینی رئیس اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی عراق و  فرمانده حشد رسانه ای در عراق به گفت و گو پرداخته است.

متن گفت و گو به شرح ذیل است:

حوزه: لطفا در خصوص مهمترین اقدامات شهید سلیمانی از زمان اشغال عراق توسط آمریکا توضیح دهید؟

شهید سردار سلیمانی کارهای اساسی در عراق انجام دادند. اولین کاری که حاج قاسم انجام داد تشکیل گروه مقاومت در عراق بود . وقتی که آمریکا عراق را اشغال کرد متاسفانه ما در عراق گروه های مقاومت نداشتیم. همچنین گروه هایی که در ایران بودند بعد از سقوط صدام برگشتند وارد حکومت و  مسائل سیاسی و مسائل دیگر شدند، متاسفانه علیه آمریکا مقاومتی نداشتیم. حاج قاسم در آن زمان چنین تشکیلاتی را دنبال کردند . این اولین کار ایشان در عراق بود تشکیل مقاومت در عراق با وجود اشغالگری آمریکا در عراق کار سختی بود چون باید نیروها را شناسایی و ساماندهی می کرد .

ورود سردار سلیمانی به نجف با لباس عربی برای مبارزه با اشغالگران آمریکایی

 برای من عجیب بود در همان روز های اول که آمریکایی ها  وارد نجف شدند در جنگ اول نجف، آمریکا با مردم شریف نجف وارد جنگ شد و می خواستند  وارد صحن امیرالمونین(ع) شوند که  موفق نشدند. در آن زمان  خود حاج قاسم وارد نجف شد و جالب این بود که وقتی به طرف ما آمد لباس مبدل عربی به تن داشت با اینکه کل شهر در محاصره همه جانبه بود  وارد شهر شد و  به طرف مقر خودمان نزدیک حرم حضرت علی (ع) آمد وقتی از حاج قاسم  سوال شد حاجی خودت را چطور به اینجا  رساندی "گفت من آمدم این ها(آمریکایی ها) را از نجف بیرون کنم من چطور اینجا  آمدم؟"  سردار سلیمانی با این روحیه و این رویکرد و شجاعت و دین و ایمان به عراق آمد که آمریکا را از عراق بیرون بیندازد.

شهید سلیمانی آمریکا را در عراق زمینگیر و آنها را از عراق بیرون انداخت

 زمانی که آمریکا دید صدام به عنوان شاگرد اصلی و بزرگش را  در منطقه نمی تواند کاری در برابر ایران انجام دهد به عراق آمد و کشور را اشغال کرد تا در گام بعدی  به طرف ایران بیاید،  اما حاج قاسم  توانست آمریکا را در عراق زمینگیر کند و به طور ذلت باری آنها را از عراق بیرون انداخت که این کار اصلی شهید سلیمانی بود و  تشکیلات گروه های مقاومت که در آن زمان تشکیل داده شد .

 جالب این بود که بیشترین فرماندهان گروه های مقاومت از داخل عراق بودند و شهید سلیمانی آنها را شناسایی کرد و تشکیل داد این طور  نبود که آنها از خارج عراق بیایند و این گروه ها پس از ساماندهی به مبارزه با آمریکا مشغول شدند این ویژگی شهید سلیمانی بود که از تمام امکانات و  قدرتی که در عراق بود علیه حضور اشغالگری آمریکا استفاده کرد.  از کار های مهم دیگر شهید حاج قاسم سلیمانی که کار دوم او محسوب می شود ؛ تشکیلاتی راه انداخت با نظم و نسق خاص با اینکه گروه های مختلف مقاومت راه انداخت آن ها را با هم سازماندهی کرد تا بتوانند با هم کار کنند. انسان خیلی آسان است بتواند گروه های مقاومت راه اندازی کند اما گروه های مختلف مقاومت با هم کار کنند و تحت یک فرمانده باشند با اهمیت است.

تشکیل ۱۰ گروه مقاومت در عراق با مدیریت شهید سردار سلیمانی

بیش از ۱۰ گروه مقاومت  که با همدیگر هیچ آشنایی نداشتند این ها را با هم نظم و هماهنگی  تحت یک اتاق فکر و فرماندهی سازماندهی کرد به طوری که وقتی از بیرون نگاه می کنید می بینید گروه های مختلفی هستند اما یک عمل و یک تشکیلات را انجام می دهند این حسن مدیریت سازمانی را شهید سلیمانی تشکیل داد و این شد یک بازوی قوی مقاومت در عراق.

حوزه: شهید سلیمانی به غیر از حشد الشعبی که ساختار نظامی گروه های مقاومت است چه اقدامات تشکیلاتی را در عراق انجام داد؟

شهید حاج قاسم سلیمانی سه تشکیلات در عراق راه انداخت . یکی حشد الشعبی بود که از گروه های مختلف تشکیل شده بودند و فرمانده آن "شهید ابو مهدی المهندس"  بود .دوم حاج قاسم  تشکیلاتی راه انداخت به نام "حشد رسانه ای" که ده ها رسانه را در عراق راه انداخت و این ها به عنوان حشد رسانه ای در مقابل آمریکا و نیروهای وابسته به آن فعالیت می کردند و  کار جنگ نرم را شروع کردند و این حشد  به فرماندهی من بود که مسئول حشد رسانه ای معرفی شدم و جنگ نرم را دنبال می کردم.

تشکیل سه حشد نظامی، رسانه ای و سیاسی به فرمان حاج قاسم

در واقع  جنگ سخت را "شهید ابو مهدی" فرماندهی می کرد و جنگ نرم را من فرماندهی می کردم.تشکیلات دیگر که شهید سلیمانی راه اندازی کرد "حشد سیاسی" بود که در این انتخابات اخیر حاج قاسم تقریبا بیش از ۱۵۰ نماینده مجلس که مقاوم بودند علیه حضور آمریکا در عراق را ساماندهی کرد که این حشد به عنوان حشد سیاسی نام گذاری شد.

برخی از فرماندهان حشد سیاسی  شامل هادی العامری، شیخ قیس خزعلی و دوستان دیگر هستند. شهید سلیمانی  سه حشد را در عراق پایه ریزی کرد که سه کار مهم  ایشان محسوب می شود  و مهمترین صحبت ایشان به ما این بود که همیشه می گفتند "شما قدرت بزرگی در عراق هستید که این سه حشد را دارید و با این سه حشد می توانید  در عراق کاری انجام دهید تا  آمریکا مایوس شود و عراق را رها کند و  برود" . در حقیقت  اعتقاد حاج قاسم این بود که  توسط این سه حشد می توان آمریکا را از عراق خارج کرد  و منطقه را از لوث آمریکا و تروریست های داعش پاک کرد  و در حال حاضر این سه تشکیلات مهم در عراق فعال هستند.

حوزه: در آخرین دیداری که با شهید حاج قاسم سلیمانی داشتید ایشان چه نکات و صحبت هایی را مطرح کردند؟

همواره حاج قاسم درخواستش  این بود که ما برایش دعا کنیم که ایشان شهید بشود و در آخرین جلسه و دیداری که با ایشان قبل از شهادتش یعنی قبل از سفرش به سوریه و لبنان داشت حاج قاسم گفت" شما دعا نمی کنید من شهید شوم اگر دعا می کردید من به آرزوی خودم می رسیدم" . گفتیم چطور ما برای شما دعا کنیم که شما شهید بشوید ما به شما نیاز داریم "گفت من از شما درخواست عاجزانه دارم خواهش می کنم که دعاکنید  چون دعا به همدیگر را خدا استجابت می کند. دعا کنید من می خواهم در عراق شهید شوم من خیلی عراق را دوست دارم و دعا کنید من در عراق شهید شوم".

در خواست عاجزانه شهید سلیمانی برای شهادت  

 حرف آخر حاج قاسم این بود  ؛"من عراق را دوست دارم و می خواهم در عراق شهید شوم " لذا برای این دعا التماس می کرد و خداوند هم او را به آرزوی خودش الحمدالله رساند.

حوزه: در سفر پایانی شهید سلیمانی به عراق و سوریه چه گذشت؟

حاجی  قبل از رفتن به سوریه بیش از دو هفته در عراق بودند تمام برنامه ها را کلا سازماندهی کرد هرچه ما نیاز داشتیم برای کار مقاومت انجام داد برنامه ریزی هایش را تکمیل کرد هر جا نقصی و نیازی بود انجام داد. سفارش های کامل را انجام داد و سپس به سوریه رفتند در آنجا هم همه فرماندهان را جمع کردند و تمام توصیه ها را به فرماندهان مقاومت و کلیه گروه های مقاومت انجام دادند  که طی  جلسات طولانی انجام شد .

گویی داشت خودش را برای این سفر آماده می کرد و بار سفر را می بست . ما شهادت می دهیم شهید سلیمانی در حالی از عراق از این دنیا رفت که هیچ کاری  را ناقص نگذاشت همه چیز را درست و کامل انجام داد ما اعتراف می کنیم که حاج قاسم در نقشه راه اندازی سازماندهی و در اکمال کارش نمونه بود و بعد از این دنیا رفت.

حوزه: نظر شما در خصوص نتایج و آثار شهادت شهید سلیمانی به طور کلی درمنطقه و به خصوص در عراق چیست؟

شهادت ایشان در منطقه آثار زیادی برجای گذاشت  اولین اثر شهادت شهید سلیمانی وحدت گروه های مقاومت و ارتباط  مستحکم بین آنها بود. همه این گروه ها به این نتیجه رسیدند که سیاست حاج قاسم سیاست درستی بود و باید همدیگر را کمک کنیم .

  ۳ دستاورد شهادت شهید سلیمانی در عراق

 اما تاثیر شهادت سردار سلیمانی در عراق این بود که  نمایندگان مجلس  عراق به آن چیزی که خود سردار  طراحی کرده بود( خروج نیروهای آمریکایی از عراق) را  تصویب کردند که نیروهای آمریکا از عراق خارج شوند و این  به شکل یک قانون درمجلس تصویب شد، که یک دست آورد بزرگ محسوب می شود.

نخست وزیری که مورد پسند حاج قاسم بود معرفی شد

دومین تاثیر خون شهید سلیمانی این بود که  کلیه گروه ها تظاهراتی را درعراق به راه انداختند و توانستند راهپیمایی میلیونی را برای اخراج آمریکا از عراق در پایتخت عراق، بغداد برگزار کنند .سومین تاثیر خون شهید سلیمانی این بود که  نخست وزیری که مورد پسند حاج قاسم بود معرفی شد در واقع  این سه دستاوردی که آمریکا نمی خواست محقق شود و سالیان سال جلوی آن را می گرفت بعد از شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی انجام شد.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha