پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
احکام نموداری نماز مسافر

حوزه/ رهبر معظم انقلاب اسلامی نظر خود را پیرامون «نماز مسافر» اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله خامنه ای نظر خود را پیرامون «نماز مسافر» اعلام کردند که تقدیم حضور علاقمندان می گردد.

* احکام نموداری نماز مسافر (بخش اول)

- شرایط شکسته شدن نماز

۱. پیمودن مسافت شرعی

مسافت شرعی یعنی هشت فرسخ پیموده شود و مقدار مسافت شرعی، حدود ۴۱ کیلومتر در مسافت امتدادی (فقط رفت) و حدود ۲۰.۵ کیلومتر در مسافت تلفیقی (رفت و برگشت) می باشد.

۲. قصد مسافت شرعی

اگر کسی مسافت شرعی را بدون قصد بپیماید، نمازش شکسته نیست و باید نماز را تمام بخواند.

۳. استمرار قصد مسافت شرعی

در بین راه از قصد خود مبنی بر پیمودن مسافت شرعی برنگردد، بنابراین اگر در بین راه، پیش از رسیدن به حدود ۲۰.۵ کیلومتر از قصد خود برگردد یا تردید کند، در ادامه حکم سفر شرعی نخواهد داشت.

ولی چنانچه دوباره برای ادامه همان سفر، تصمیم گرفت، نمازش شکسته است؛ خواه سفر را شروع کرده باشد یا هنوز در آن محل باقی مانده باشد، خواه بقیه مسیر به تنهایی به اندازه مسافت شرعی باشد و یا نباشد.

۴. نخواهد از وطن عبور کند و یا نخواهد جایی ده روز یا بیشتر بماند

مسافری که می خواهد پیش از رسیدن به حدود ۴۱ کیلومتر از وطن خود بگذرد و یا در محلی ده روز بماند، چون این مسافرت کمتر از هشت فرسخ است، باید نماز را تمام بخواند.

۵. جایز بودن سفر

کسی که به سفر حرام می رود، خواه خود سفر، حرام باشد مثل فرار از جنگ یا سفر به انگیزه حرام و برای انجام کار حرام باشد مثل دزدی، نمازش تمام است و چنانچه سفر از اول تا آخر (به جز اندکی از آن)، همراه با گناه باشد، حکم سفر معصیت را دارد و نمازش تمام است.

۶. داشتن محل استقرار (خانه به دوش نبودن)

چنانچه مسافری محل ثابت و مکان استقراری نداشته باشد (و خانه به دوش باشد)، نمازش تمام است همچنین امثال صحرانشین ها و کولی ها که اهل جای خاصی نمی باشند و از این جا به آنجا می روند، نمازشان تمام است.

۷. شغل نبودن سفر

اگر سفر به جهت شغل باشد، مانند معلمی که برای رسیدن به محل تدریس، سفر می کند و یا خودِ سفر، شغل باشد مانند راننده و خلبان، نماز تمام است.

۸. رسیدن به حد ترخص

کسی که به سفر می رود وقتی به حد ترخص برسد از آنجا به بعد نمازش شکسته است.

حد ترخص مکانی است که در آنجا صدای اذانِ آخر شهر (با صدای معمولی و بدون بلندگو)، شنیده نمی شود و تعیین آخر شهر بر عهده عرف است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی مقدس IR ۰۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    1 0
    با سلام من از اول ماه رمضان قصد ده روزه کرده و روزه گرفتم اولا بعد از ده روز نیاز به قصد مجدد دارد یا خیر؟ ثانیا بعد از گذشت بیشتر از ده روز میخواهم به وطنم برگردم ، میتوانم بعد از اذان ظهر به سمت وطنم حرکت کنم و روزه آن روزم صحیح است یا باید بعد از افطار به سمت وطنم حرکت کنم؟
  • ح .م IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    0 0
    سلام.دانشجوی خارج ازکشور برای کنفرانس درشهراروپایی عسروحرج دارد جهت روزه گرفتن چون درشهری که ساکن است بایدکنفرانس بدهد فردا ۵ساعت زمان داردازسحرتاارایه مقاله علمی تجربی ولی توان ندارد ومسافرت برای شکستن روزه از۵ ساعت ۴ ساعت مسیررفت وبرگشت باقطارامن زمان می برد وایشان ترس عدم توانمندی ازبهره وری زحمت ۹ ماهه رادارد دستورچیست؟؟؟ تلفن مستقیم دفتر مقام رهبری را اگر برایش بدهید سپاسگذارم