پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نواب

حوزه/ رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: طرحی که حقوق فلسطینیان در آن رعایت نشود، محکوم به شکست است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به طرح معامله قرن و در پاسخ به این سؤال که با توجه به مخالفت‌های داخلی در آمریکا، معامله قرن یک طرح ملی است یا یکی از طرح‌های ترامپ؟، گفت: ترامپ که به قول سردار سلیمانی یک قمارباز یا یک تاجر است، هم‌اکنون هم در کنگره و هم در سنا در مقابل طرح استیضاحش برگ برنده‌ای در دست ندارد. چراکه هم معامله‌اش با کره شمالی نتیجه‌ای در بر نداشت و هم نتوانست ایران را وادار به مذاکره کند. لذا در سیاست خارجی هیچ برگ برنده‌ای ندارد و متوسل به طرح معامله قرن شده است.

وی افزود: همه می‌دانند که جمهوری‌خواهان طرفدار اسرائیل هستند و با اسرائیل وارد داد و ستد می‌شوند. مسئله فلسطین چیزی نیست که یک رئیس‌جمهور آمریکا بتواند با یک طرح آن را حل کند. مسئله فلسطین آرمان بلندی است که در طول 72 سال از غصب آن تا کنون ده‌ها رئیس‌جمهور آمریکا آمده و رفته‌اند و هنوز نتوانسته‌اند این مسئله را حل کنند. کسانی بوده‌اند که حتی طرح‌هایی هم داشته‌اند، مانند طرح اسلو و طرح کمپ دیوید و طرح‌های دیگر اما هیچ‌یک نتوانسته مسئله فلسطین را حل کند و شبحی از آن مانده و رفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب گفت: این در حالی است که در طرح‌هایی مثل طرح کارتر، کمپ دیوید و اسلو، جناح‌های فلسطینی هم حضور داشتند و منتهی به شکست شده است. در حالی که در طرح معامله قرن، خود دولت خودگردان فلسطین اولین مخالف است و در مقابل آن موضع گرفته است. فلسطینی‌ها دو گروه هستند. یک گروه که دولت خودگردان است و نظام جهانی را پذیرفته و گروه دیگر، گروه‌های مقاومت و جهادی هستند. گروه دوم هیچ‌گاه وارد مذاکرات نشده است و همواره مخالف بوده است و گروه نخست نیز در این طرح، در ردیف مخالفان قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب هم‌چنین گفت: این طرح هیچ اقبالی ندارد، چه ملی باشد چه نباشد. فلسطین یکی از ایالت‌های آمریکا نیست بلکه اسرائیل یکی از ایالت‌های آمریکا است. فلسطین یک مسئله جهان اسلام است و این طرح که توسط یک رئیس‌جمهور آمریکا که طرفداران آن‌چنانی هم ندارد و در استیضاح و نابودی به سر می‌برد، به جایی نخواهد رسید و با مخالفت‌های شدیدی در کشورهای اسلامی و عربی روبه‌رو شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب در پاسخ به این سؤال که نقش سران کشورهای اسلامی مخصوصاً عربی در این طرح چیست؟، پاسخ داد: امارات، بحرین و عمان که در جهان اسلام جایگاه آنچنانی ندارند و از نظر عده و عُده به ده میلیون نفر هم نمی‌رسند. عربستان هم به دلیل شرایط جهانی که دارد، نمی‌تواند چندان خود را مطرح کند. اگر هم مطرح کند، ضربه می‌خورد. این حضور برای عربستان حاصلی نخواهد داشت ولی قطعاً از آن ضربه خواهد خورد. گرچه این کشورها با حضور عربستان هم مجموعاً دو درصد جهان اسلام را شامل می‌شوند. در حالی که ترکیه با همه عده و عُده‌اش در مقابل این طرح ایستاد. در همین کشورهای عمان، امارات و بحرین هم مردم مخالف هستند، حتی اگر دولت‌های‌شان در این طرح پای پیش بگذارند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه به ارزیابی خود از برخی تحلیل‌ها مبنی بر این که سردار قاسم سلیمانی مانعی برای تحقق معامله قرن بود و با ترور وی، این مانع برداشته شد، پرداخت و گفت: حاج قاسم سلیمانی سفیر جمهوری اسلامی و سفیر اسلام و مقاومت بود. مقاومت سر جایش هست و یک سفیر دیگر می‌فرستد. ما از امام آموختیم که اگر پرچم از دست علمداری افتاد، پرچمدار دیگری علم را برمی‌دارد و راه را ادامه می‌دهد. بزرگانی در راه انقلاب شهید شدند و راه انقلاب ادامه پیدا کرد. حاج قاسم یک فرد نبود، بلکه یک نماد بود. نماد مقاومت بود و افراد جایگزین، راه او را ادامه خواهند داد.

وی در پایان گفت: این طرح مثل همه طرح‌ها شکست خورده است و منتهی این طرح، مرده به دنیا آمده است. این طرح‌هایی که حقوق مردم فلسطین در آن در نظر گرفته نمی‌شود، نتیجه ندارد؛ به همین خاطر در 72 سال گذشته هیچ طرحی به نتیجه نرسیده است. چراکه حقوق مردم فلسطین در آن رعایت نشده است. مادام که حقوق مردم فلسطین در طرحی رعایت نشود، آن طرح به نتیجه نمی‌رسد. عاقلانه‌ترین، متین‌ترین و پخته‌ترین طرح برای فلسطین که از آغاز تا کنون مطرح شده است، طرح مقام معظم رهبری است. بر این اساس یک رفراندم سراسری با حضور همه فلسطینیان سراسر جهان برگزار شود و حق تعیین حاکمیت و سرنوشت فلسطین مشخص شود.

313/60

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha