جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
گام دوم

حوزه/ فرمانده دانشگاه جامع امام حسین(ع) از برگزاری همایش بین المللی «گام دوم انقلاب، الگوی نظام انقلابی تمدن ساز» صبح چهارشنبه، با سخنرانی علی لاریجانی، در مرکز همایش های صدا و سیما خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، دکتر محمدرضا حسنی آهنگر، فرمانده دانشگاه جامع امام حسین(ع) و رئیس همایش بین المللی گام دوم انقلاب، در آستانه سالگرد نخستین سال صدور بیانیه گام دوم انقلاب توسط مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) گفت: این بیانیه، از یک طرف نقشه راه جهانی‌شدن انقلاب اسلامی در ساحت تمدنی را ترسیم کرده است و از طرف دیگر هرگونه حرکت انقلاب اسلامی در مدار و بردار تمدنی خویش را که از انسان‌سازی و جامعه‌پردازی شروع شده و به تمدن‌سازی می‌رسد، به موفقیت در حوزه‌های مختلف حیات اجتماعی داخلی گره زده است.

وی با تأکید بر ضرورت نظریه پردازی و گفتمان سازی در خصوص بیانیه گام دوم، تصریح کرد: این موفقیت مستلزم نظریه‌پردازی و گفتمان‌سازی اجتماعی حول مفاهیم اصلی بیانیه و همچنین ارائه ساختارها، مدل‌ها و الگوهای عملیاتی بومی و تنظیم نقشه راه اقدامی در حوزه‌های ساختاری، کارگزاری و سبک زندگی ایرانی–اسلامی در حوزه‌های هفت‌گانه مطرح شده در بیانیه گام دوم می باشد. 

فرمانده دانشگاه جامع امام حسین(ع) با بیان اینکه تلاش خواهیم کرد در این همایش مدل و الگوی بومی و نقشه راه اقدامی در حوزه‌های مختلف اجتماعی برای تحقق اهداف بیانیه گام دوم را ارائه کنیم اظهار کرد: حرکت تحول‌آفرین انقلاب اسلامی در مسیر ایجاد تمدن نوین اسلامی به‌شدت به موفقیت و عدم موفقیت ساختارهای درونی جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های داخلی گره خورده است.

وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی هر کجا ساختارها، مدل ها و الگوهای حکمرانی از دل مبانی هویتی و معرفت‌شناختی انقلاب اسلامی برآمده و متناسب با گفتمان انقلاب اسلامی شکل گرفته و عملیاتی شده، هم کارآمدی خویش را به اثبات رسانده و هم ظرفیت تکثیر پیدا کرده و به محیط منطقه‌ای و بین‌المللی نیز سرایت کرده است. 

رئیس همایش بین المللی گام دوم انقلاب، الگوی نظام انقلابی تمدن ساز گفت: جمهوری اسلامی ایران در آن حوزه‌ها با نوعی عمق‌بخشی خارجی نه‌تنها توانسته در برابر الگوها و مدل‌های وارداتی و به عاریت گرفته شده از تمدن لیبرال سرمایه‌داری موفق عمل کند، بلکه آنها را به شکست کشانده است. 

وی به موفقیت های عرصه دفاعی و امنیتی به عنوان نمونه اشاره کرد و گفت: ساختار، مدل و الگوی عملیاتی برآمده از انقلاب اسلامی در حوزه دفاع و امنیت، نه‌تنها در عرصه مدیریت بحران‌های دفاعی و امنیتی داخلی موفق و سربلند بیرون آمده، بلکه ظرفیت تکثیر پیدا کرده و با ورود به محیط منطقه‌ای و بین‌المللی و ایجاد بازدارندگی فعال راهبردی برای جمهوری اسلامی ایران، توانسته هژمونی نظام سرمایه‌داری را در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا به چالش بکشد و مجبور به عقب نشینی کند و رمز پیروزی محور مقاومت در برابر محور ارتجاع منطقه و قدرت های سلطه گر با آن همه تجهیزات نظامی و تسلیحاتی، برآمده از چنین الگوی است. 

حسنی آهنگر تأکید کرد: اگر در سایر حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی-اجتماعی، آموزشی، سینمایی و ... ساختار، مدل و الگوی عملیاتی ناظر بر مبانی هویتی انقلاب اسلامی طراحی و اجرایی شود، نه‌تنها در عرصه‌های داخلی با موفقیت همراه خواهد بود، بلکه خواهد توانست بر همه الگوهای غیربومی و نامتناسب با مبانی هویتی انقلاب اسلامی هم در عرصه‌های داخلی و هم در عرصه‌های منطقه‌ای فائق آمده و کارامدی خود را به اثبات برساند و زمینه‌ها و بسترهای لازم جهت جهش تمدنی در عرصه جهانی را نیز فراهم نماید.

وی با تأکید بر پیاده سازی بیانیه گام دوم در بخش های مختلف کشور خاطرنشان کرد: اگر بیانیه گام دوم را به مثابه یک سند بالادستی برای جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی درنظر بگیریم که افق‌های آینده ما را تعیین و مشخص می‌کند، آنگاه اهمیت تلاش برای ایجاد بسترسازی و زمینه سازی لازم جهت اجرایی شدن آن از خود بیانیه نه‌تنها کمتر نبوده بلکه بیشتر نیز خواهد بود. 

فرمانده دانشگاه جامع امام حسین(ع)  در تشریح اهمیت و ضرورت برگزاری همایش گفت: دانشگاه جامع امام حسین(ع) و سایر دانشگاهها و مراکز علمی سپاه به عنوان دانشگاهها و مراکز سازمانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شأنیت ورود علمی برای تبیین این بیانیه و گفتمان‌سازی لازم جهت اجرایی شدن آن  و کمک به ارائه الگوها و مدل های بومی  مورد نیاز برای تحقق بیانیه گام دوم را دارا می باشند.

وی افزود: بر همین مبنا این همایش بین‌المللی را در دستور کار خود قرار داده و تلاش نموده‌اند که  تمام فعالیت‌های صورت گرفته در این همایش و سایر فعالیت‌های علمی آینده بر روی دو محور مهم نظریه‌پردازی و گفتمان‌سازی اجتماعی و همچنین ارائه مدل ها و الگوهای بومی و نقشه راه اقدامی حول محورهای هفت‌گانه بیانیه گام دوم با یک تقسیم کار ملی متمرکز شوند. 

حسنی آهنگر در پایان گفت: همایش بین المللی «گام دوم انقلاب، الگوی نظام انقلابی تمدن ساز»، فردا چهارشنبه 16 بهمن 1398 با سخنرانی دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، سردار سرلشکر پاسدار محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، سردار احمدیان رئیس مرکز راهبردی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار نقدی معاون هماهنگ کننده سپاه و با ارائه مقاله اساتید برجسته برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha