شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 884583
۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
بانوان

حوزه/ زن ایرانی به خاطر گوهر ایمان که در او نهادینه بود، توانست بر این موج مخرب فائق بیاید؛ در انقلاب مشارکت اساسی داشته باشد؛ هم با حضور خود، هم با تشویق مردان، و یک پایه اساسی پیروزی انقلاب بشود. بعد از انقلاب هم که حرکت زنان، حرکت فوق العاده ای است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «بانوی تراز در گفتمان امام خمینی (ره) و امام خامنه ای» به موضوع بانوان و نقش آنان در انقلاب اسلامی ایران پرداخته که در این نوشتار به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی ایران، بخش هایی از این کتاب را در شماره های مختلف تقدیم شما خوبان خواهیم کرد.

- تحول عظیم بانوان بعد از انقلاب

برای بانوان سرتاسر کشور و مردان سرتاسر کشور، تحولی که پیدا شده، آن ارزشی که امروز در کشورهای اسلامی و خصوصا در کشور ایران پیدا شده است، این است که در رژیم سابق شأن و مرتبت، عبارت از آرایش مهوع و لباس های کذا و منزلگاه های کذا بود و امروز ارزش، ارزش انسانی است، ارزش اخلاقی است، ارزش انسانی است به واسطه همین تحول در قشر بانوان، دیگر آن هایی که با آرایش های فاسد و لباس های فاخر می خواستند فخرفروشی کنند در بین جامعه نسوان ما محکوم اند و خجالت زده اند.

آن روز، بانوان اسلامی ما خجالت می کشیدند که با لباس اسلامی و لباسی که در آن مراعات شده باشد (ظاهر بشوند)؛ طبقات ضعیف هم اگر این کار را می کردند، خجالت می کشیدند در بین قشرهای فاسد و مرفه بروند.

امروز امر به عکس است؛ آن اشخاصی که دارای آن طور کارهای فاسد و آرایش فاسد و خودنمایی های مفید بودند، آنها احساس شرم می کنند در بین شما. این تحول یک تحولی است که بالاترین تحول است در جامعه. جامعه ما از بانوان - یعنی بعضی بانوان - زمان محمدرضا و رضا خان برگشتند به یک بانوانی که زینب گونه شدند و تابع فاطمه. آن روز تابع آرایش اروپایی بودند و اینکه باید از اروپا طرح لباس بیاید. امروز تابع مکتب هستند و آنچه اسلام بپسندد مقبول است. این یک تحولی است که بالاترین تحولات است در جامعه ما.

نگه دارید این تحول را. توجه کنید به اینکه دست های فاسد و قلم های فاسد و گفتارهای فاسد شما را به اغفال نکشاند و شما را برنگرداند به حال سابق.

این راه را شما ادامه بدهید و توده های میلیونی مردان ما هم ادامه بدهند و می دهند و توده های میلیونی بانوان ما هم ادامه بدهند و می دهند.

هیچ توجه به صحبت ها و قلم ها و سخنرانی هایی که می شود، نکنید. خودتان مستقل فکر کنید، تابع افکار دیگران نباشید. (۱)

- بانوان در عرصه مسائل سیاسی روز

این از برکات نهضت است که شما بانوان ساحلی را و سایر بانوان محترم ایران را در مسائل روز، در مسائل سیاسی، وارد کرده است.

دستهای جنایتکار، که مظهرش دست محمد رضا و پدر او بود، همه قشرهای ملت را از امور اجتماعی و سیاسی کنار گذاشته بود. مسائل سیاسی در پیش بانوان اصلا مطرح نبود و پیش برادرها هم مطرح نبود؛ یا اگر بعضی مطرح می کردند، روی همان جریان سیاست چپاولگری بود. اگر بعض قشرهای به اصطلاح «سیاسی» هم در آن وقت در مسائل سیاسی وارد می شده اند، آن سیاست های دیکته کرده از غرب برای چپاول کردن شرق بود.

این تحول که در ایران پیدا شد، تحول همه جانبه، تحول فکری، تحول روحی، تحول های دیگر، این ها اعجاز بود که خدای تبارک و تعالی نصیب شما ملت کرد در این زمان.

امروز من می بینم گوینده شما بانوان ساحلی، سخنگوی شما بانوان ساحلی، مسائلی را مطرح می کند مسائل روز است؛ مسائل سیاسی روز است؛ مسائل اجتماعی روز است. همان طور که بانوان دیگر، در مراکز، در سایر محالّ ایران، مسائلی که امروز طرح می کنند مسائل روز است؛ مسائل سیاسی و اجتماعی است و این تحول به برکت این نهضت اسلامی پیدا شد. (۲)

- رابطه انقلاب و زنان

البته ما در جمهوری اسلامی پیشرفت داشتیم. نگاه من، نگاه خوشبینانه است. ما قبل از انقلاب را از نزدیک دیدیم. وضعی که آن روز کشور ما و جامعه ی ما و زنان ما به سمت آن می تاختند، وضعیت بسیار هولناک و خطرناکی بود. به خاطر خاصیت تقلیدی بودن کار در اینجا، گاهی وضعیت ظاهر زنان از آنچه که ما در عکس ها و نقدها و گزارش ها از زن های اروپائی می دیدیم یا می خواندیم هم بدتر بود! یک چنین وضعی را داشتند ترویج می کردند. البته زن ایرانی به خاطر گوهر ایمان که در او نهادینه بود، توانست بر این موج مخرب فائق بیاید؛ در انقلاب مشارکت اساسی داشته باشد؛ هم با حضور خود، هم با تشویق مردان، و یک پایه اساسی پیروزی انقلاب بشود. بعد از انقلاب هم که حرکت زنان، حرکت فوق العاده ای است. (۳)

پی نوشت ها:

۱. صحیفه امام خمینی (ره)، ج ۱۴، ص ۱۹۷

۲. صحیفه امام خمینی (ره)، ج ۸، ص ۳۸۳

۳. بیانات امام خامنه ای در دیدار جمعی از بانوان نخبه – ۰۱/۰۳/ ۱۳۹۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha