سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
کد خبر: 884586
۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱
بانوان

حوزه/ امروز ما در نظام جمهوری اسلامی و زیر پوشش حجاب، زیر چادر، زیر مقنعه، این تعداد عظیم نخبه ی فکری علمی، عملی، فعال سیاسی، صاحب نظران فرهنگی و هنری داریم. آن روز بخشی از بخشها و بعضی از ابعاض این مجموعه را هم نداشتیم؛ بسیار محدود بودند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «بانوی تراز در گفتمان امام خمینی (ره) و امام خامنه ای» به موضوع بانوان و نقش آنان در انقلاب اسلامی ایران پرداخته که در این نوشتار به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی ایران، بخش هایی از این کتاب را در شماره های مختلف تقدیم شما خوبان خواهیم کرد.

- تأثیر انقلاب اسلامی در پرورش زنان نخبه

یکی اینکه نفس وجود این مجموعه ی بانوان نخبه در رشته های مختلف - که همه ی بانوان نخبه هم در این جمع خلاصه نمی شود؛ شما نمونه ای از نخبگان زن در سرتاسر کشور هستید- نشان دهنده ی موفقیت نگاه نظام اسلامی و نگاه اسلام به زن است.

ما این همه زن نخبه در دوره ی حاکمیت طاغوت نداشتیم. این، حرف من است و بر این اصرار دارم. امروز عدد مطلق و نسبی محققین زن، اساتید زن، دانشمندان زن در رشته های مختلف، متفکرین و نویسندگان زن که در رشته های گوناگون فکر می کنند، صاحب نظرند و قلم می زنند، ادبای زن، شعرای زن، هنرمندان زن- قصه نویس ها، شاعرها، نقاش ها- بمراتب بیشتر از دوره ی طاغوت است؛ یعنی آن دوره ای که به نام طرفداری از زن، حجاب و عفاف و وجود فاصله ی بین زن و مرد را بکلی از بین برده بودند و روز به روز هم این بی بند و باری را ترویج میکردند؛ حتی در مواردی از کشورهای اروپائی هم بدترو تندتر عمل می کردند.

امروز ما در نظام جمهوری اسلامی و زیر پوشش حجاب، زیر چادر، زیر مقنعه، این تعداد عظیم نخبه ی فکری علمی، عملی، فعال سیاسی، صاحب نظران فرهنگی و هنری داریم. آن روز بخشی از بخشها و بعضی از ابعاض این مجموعه را هم نداشتیم؛ بسیار محدود بودند.

این، یک نظریه ای درست عکس آن چیزی را که درصدد بودند القاء کنند، احیاء می کند و او اینکه آن کیفیت ترویج بی بندوباری نه فقط به معنای دشد دادن به زن، به معنویات زن، به استعدادهای زن نیست؛ بلکه سرگرم کردن زن به آنچه که لوازم آن، کیفیت زندگی است – آرایش های گوناگون و گرفتاری های گوناگونِ جنبی ای که این کارها دارد – خودش مانع حرکت به سمت کمال و تعالی زنان است. (۱)

- موفقیت جمهوری اسلامی در پرورش زنان نخبه

خب، حالا تا همین جای قضیة، اگر بخواهیم یک قضاوتی را مطرح کنیم، آن قضاوت این خواهد بود که نظام جمهوری اسلامی توانسته است به یک قله ای دست پیدا کند که عبارت است از پرورش زنان فرزانه و صاحب اندیشه و صاحب رأی و نظر در ظریف ترین و حساس ترین مسائل یک جامعه که حالا عرض خواهم کرد.

مسئله ی زن -که امروز در دنیا باید به عنوان «بحران زن» آن را نامید- یکی از اساسی ترین مسائل هر تمدنی، هر جامعه ای و هر کشوری است.

در این مورد، شما توانسته اید به ریزه کاری هایی، به دقت هایی، به سرفصل های مهمی دست پیدا کنید و درباره ی این مسئله بیندیشید. بنابراین آن قضاوت این شد که جمهوری اسلامی به یک قله ای دست یافته است که ای بسا بسیاری از کشورهای عالم به آن دست نیافته اند. (۲)

- توفیق نظام اسلامی در توجه دادن بانوان به قرآن

به نظرم این جور می رسد که اصل توجه بانوان کشور ما به قرآن و حضورشان در صحنه ی قرآن، پدیده ای است که باید به عنوان توفیق بزرگ نظام جمهوری اسلامی در مقابل چشم بینندگان و جویندگان و منتقدان و دوستداران و مخالفان قرار بگیرد؛ همه ببینند. (۳)

پی نوشت ها:

۱. بیانات امام خامنه ای در دیدار گروه کثیری از زنان نخبه در آستانه سالروز میلاد حضرت زهرا (س) – ۱۳/ ۰۴/ ۱۳۸۶

۲. بیانات امام خامنه ای در دیدار جمعی از بانوان نخبه – ۰۱/۰۳/۱۳۹۰

۳. بیانات امام خامنه ای در دیدار جمعی از بانوان قرآن پژوه کشور

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha