جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 884587
۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۲
بانوان

حوزه/ امروز مؤمن ترین و انقلابی ترین زنان ما، زنان تحصیل کرده ی ما هستند. امروز زنان ما، زنان تحصیل کرده ی ما، زنان جوان ما در پیچیده ترین آزمایشگاه ها و مراکز علمی تجربی و انسانی حضور دارند و فعالند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «بانوی تراز در گفتمان امام خمینی (ره) و امام خامنه ای» به موضوع بانوان و نقش آنان در انقلاب اسلامی ایران پرداخته که در این نوشتار به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی ایران، بخش هایی از این کتاب را در شماره های مختلف تقدیم شما خوبان خواهیم کرد.

- نقش انقلاب در رشد زنان در عرصه های سیاسی و علمی

در عرصه ی مسائل سیاسی و در عرصه ی مسائل علمی هم کشور بحمد الله پیشرفت فوق العاده ای داشته است. این همه زنان دانشمند، استاد در رشته های مختلف علمی، در علوم حوزوی، در علوم دانشگاهی که نمونه ای از آنها خوشبختانه شما حضار محترم هستید که در اینجا حضور دارید- همه نشان دهنده ی موفقیت جدید اسلامی است.

- نقش انقلاب اسلامی در پیشرفت های همه جانبه زن ایرانی

امروز زن مسلمان در کشور ایران، یک موجود سرافراز و عزتمند است. هزاران وسیله ی تبلیغی، بمباران خبری می کنند برای اینکه این واقعیت را واژگون جلوه بدهند؛ اما حقیقت این است.

امروز مؤمن ترین و انقلابی ترین زنان ما، زنان تحصیل کرده ی ما هستند. امروز زنان ما، زنان تحصیل کرده ی ما، زنان جوان ما در پیچیده ترین آزمایشگاه ها و مراکز علمی تجربی و انسانی حضور دارند و فعالند.

فعالترین زنان ما در زمینه ی سیاسی، در زمینه ی علمی، در زمینه ی مدیریت های اجتماعی، زنان مؤمن و انقلابی ما هستند؛ دارای تحصیلات خوب، دارای اندیشه ی عمیق. (۱)

- دفاع انقلاب از حقوق همه ی مستضعفین

بانوان عزیز و خواهران گرامی! مسأله ی مهم این است که امروز اسلام با قوانین و معارف خود، کمر به حمایت از همه ی قشرهای جامعه ی ما- اعم از زن و مرد، روستایی و شهری، قشرهای مختلف و مخصوصا قشرهایی که ضعیفند- بسته است.

از یک دیدگاه دیگر می توان چنین گفت که نظام اسلامی و احکام اسلامی، کمر به دفاع از مظلومین در همه ی دنیا بسته است. به خاطر همین دیدگاه است که امروز استکبار، علیه نظام جمهوری اسلامی توطئه می کند. اکنون کمتر ماهی می گذرد که استکبار با دستگاه ها، کمپانی ها، مغزهای مزدور و مؤسسات طراحی اش - که دائما مشغول طراحی توطئه علیه ملت ها و دولت های آزاد هستند- در صدد ضربه زدن و توطئه علیه نظام جمهوری اسلامی نباشد. این توطئه ها، حتی بعضا هر هفته و هر روز شکل می گیرد و به طور مستمر ادامه دارد؛ اما به فضل پروردگار و به خاطر همین اجتماعات، همین همدلی ها، همین همبستگی ها و همین آگاهی هایی که بحمد الله زن و مرد در کشور ما از آن برخوردارند، همه ی تلاش استکبار علیه جمهوری اسلامی، ضایع و باطل شده و در میدان مقابله با این ملت بزرگ، بارها و بارها بینی او به خاک مالیده شده است. مسلما از همه ی عوامل در این زمینه، آگاهی مردم و حضورشان در میدان های مهم اجتماعی و سیاسی نقش داشته است و شما زنان، در این مورد، تاثیر زیادی داشته اید

و بازهم دارید. (۲)

- تجلیل انقلاب اسلامی از زن

البته از بعد از پیروزی انقلاب، در باره ی مسأله ی زن و تلاش برای دفاع از حقوق زنان، فعالیت های زیادی شده است. در حقیقت باید گفت که بعد از انقلاب، از زن ایرانی تجلیل شده است. پیش قراول این تجلیل هم امام بزرگوار بود که با همه ی وجود برای زن ایرانی مسلمان ارزش و احترام قائل بود.

همین بینش بود که موجب شد زنان کشور در انقلاب اسلامی سهم بزرگی را ایفا کردند؛ به طوری که اگر حضور زنان در نهضت انقلابی ملت ایران نمی بود، به احتمال زیاد این انقلاب به این شکل پیروز نمی شد؛ یا اصلا پیروز نمیشد، یا مشکلات بزرگی در سر راه آن پدید می آمد. (۳)

- پیام زنان ایرانی به دنیا

من می خواهم بگویم که شما خانم ها برای دنیا پیامی دارید. این پیام را دقیق و مسجل کنید و به دنیا بدهید. پیام هم فقط پیام زبانی و شفاهی و کتبی نیست؛ بلکه بیشتر پیام عملی است.

زن های ایران، بخصوص کسانی که در رشته های گوناگون دانش و در چارچوب اسلام و احکام اسلامی و مهم تر از همه مسأله ی حجاب توانسته اند حرکت بکنند، بایستی به زنان و دختران و دانشجویان زن دنیا عملا تفهیم کنند که علم به معنای بی بندوباری نیست و لازمه ی تحصیل علم، بی قیدی نسبت به موازین اخلاقی در مورد معاشرت زن و مرد نیست؛ بلکه می توان با رعایت کامل این موازین، علم را هم تحصیل کرد و به جاهای بالایی رسید و وجود شما می تواند نمونه از پیام جهانی اسلام نشان داده بشود.

بله، من هم این را قبول دارم که گفتید امروز دنیا تشنه است تا ببیند پیام ادیان چیست. در میان ادیان عالم، آن دینی که ادعا می کند می تواند جامعه را به صورت همه جانبه بسازد، اسلام است. مسیحیت امروز و بقیه ی ادیان به طریق اولی، این ادعا را ندارند؛ لیکن اسلام ادعا می کند که ارکان بنای یک نظام اجتماعی را در می تواند این پایه ها و رکن ها را بنشاند و بر اساس این پایه ها، یک نظام اجتماعی و یک جامعه ی سالم و پیشرفته بنا کند.

ما بایستی در همه ی بخش ها، از جمله کسب دانش و همچنین در پیوند با این مسئله، مسأله ی زن و دانش، نشان بدهیم که این امکان در اختیار اسلام است. (۴)

پی نوشت ها:

۱. بیانات امام خامنه ای در دیدار شرکت کنندگان در اجلاس جهانی «زنان و بیداری اسلامی» - ۲۱/۰۴/۱۳۹۱

۲. بیانات امام خامنه ای در جمع خواهران ارومیه – ۲۸/۰۶/۱۳۷۵

۳. بیانات امام خامنه ای در همایش بزرگ خواهران در ورزشگاه آزادی به مناسبت جشن میلاد کوثر – ۳۰/۰۷/۱۳۷۶

۴. بیانات امام خامنه ای در دیدار با گروهی از زنان پزشک سراسر کشور – ۲۶/۱۰/۱۳۶۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha