پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین نجف لکزایی

حوزه/ معاون پژوهش دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم گفت: امروز در حوزه کارهای علمی دقیقی درباره اخلاق انجام شده و ما به دنبال مصرف کننده دستاوردها هستیم تا بعد از آن به ایجاد رشته های مربوطه بپردازیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین نجف لکزایی پیش از ظهر امروز در نشست علمی«اخلاق سیاسی» که در مجمع عالی حکمت برگزار شد، اظهار داشت: ما در زمینه علم اخلاق و علم سیاست و گرایش جدیدی به نام دانش اخلاق سیاسی وضع متفاوتی داریم.

وی افزود: در دانشگاه و حوزه گرایش اخلاق سیاسی هنوز تاسیس نشده و به لحاظ دانشی این وضع قابل مطالعه است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: در علم سیاست ما وضع مطالعات سیاسی اسلامی رشد خوبی داشته ایم، اما در زمینه اخلاق سیاسی به لحاظ دانشی رشد ضعیفی داشته ایم.

حجت الاسلام والمسلمین لکزایی تاکید کرد: فضائل در جامعه است که نمود پیدا می کند، به طور مثال نمی توان گفت که کسی ۳۰ سال در را به روی خود بسته تا دروغ نگوید، یا بگوئیم فلانی عفیف است، چون چندین سال است که وارد جامعه نشده تا چشمش به نامحرم نیفتد، اما این صداقت و عفت محسوب نمی شود و تنها در صورتی متصف به این صفات خواهد بود که در جامعه نیز اینگونه باشد.

وی با بیان اینکه علم اخلاق و علم سیاست با هم ارتباط دارند، مطرح کرد: فسلفه تشکیل دولت اسلامی این است که خیرات مشترک مانند عدالت، امنیت و فضائل در جامعه رواج پیدا کند.

معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بیان کرد: هر دانشی اضلاع مختلف دارد، یک ضلع آن دانشمندان هستند، اضلاع دیگر آن مردم جامعه و حکومت هستند، دولت و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هیچ مطالبه ای از دانشمندان اخلاق سیاسی نداشته است، این عدم مطالبه از سوی مردم نیز وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین لکزایی یادآور شد: در جامعه کسانی طرفدار عدالت هستند و دور هم جمع می شوند، طرفداران دزدی و دیگر شرور نیز همدیگر را پیدا کرده و اجتماع تشکیل می دهند، خواجه نصیرالدین طوسی می گوید که ما از دولت انتظار داریم که اگر همبستگی را بر اساس محبت نمی تواند ایجاد کند، بر اساس محبت ایجاد کند.

وی ابراز کرد: از میان محبت های ارادی مدل سومی وجود دارد که افراد بر اساس خیر دور هم جمع می شوند؛ گاهی افراد بر اساس ایثار و خدمت به مردم، امر به معروف، احقاق حق و غیره دور هم جمع می شوند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطرح کرد: سوالی که مطرح است این است که امروز چقدر مربی اخلاق در کشور داریم، تا برسد به اخلاق سیاسی؛ چقدر استاد اخلاقی در دانشگاه ها وجود دارد، ما در آموزش و پرورش معاون پرورشی داشتیم، بعدا گفتیم که همان تربیت بدنی کافی است.

حجت الاسلام والمسلمین لکزایی با اشاره به محبت های ارادی تاکید کرد: گاهی افراد بر مبنای اشتراک در لذت ها دور هم جمع می شوند، وقتی این لذت تمام شود افراد از هم فاصله می گیرند، این افراد «سریع العقد و الانحلال» هستند؛ برخی هم به دلیل اشتراک در نفع کنار هم هستند، مانند افرادی که با هم کار اقتصادی می کنند، تداوم و پایداری ارتباط گروه دوم بیشتر از گروه اول است؛ در این دو مورد اشتراک در لذت و اشتراک در نفع لزوما اخلاق ندارد.

وی خاطرنشان کرد: بهترین محبت ها، محبت هایی است که بر اساس خیر تشکیل می شوند، نه در اشتراک در لذت ها و فضائل؛ تبعیت از هوس و آرزوهای دور و دراز دو خصلتی است که امام علی(ع) امت را از آن ها نهی کرده اند.

معاون پژوهش دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم یادآور شد: اخلاق ذاتا سیاسی و اجتماعی است، اخلاق نمی تواند فردی باشد، باید در جامعه تحقق پیدا کند، امام خمینی(ره) موضوع اخلاق را تربیت انسان کامل می دانند و بیان می کنند که برای این امر باید با موانع کمال مبارزه کنیم، موانع کمال دو دسته است، نخست آنچه که در درون ما است و دوم آنچه که در جامعه است.

حجت الاسلام والمسلمین لکزایی با بیان اینکه در این دیدگاه هر فعل اخلاقی با سیاست مرتبط می شود، مطرح کرد: ما در چهل حدیث امام خمینی بررسی هایی انجام دادیم و در نهایت دیدیم که در تمام این احادیث مباحث سیاسی دلالت دارد؛ اگر غضب تابع عقل و شرع و در مقابل دشمنان باشد، شجاعت است، اما اگر همین غضب اگر تابع هوای نفس باشد انسان را به فردی سلطه طلب تبدیل می کند.

وی خاطرنشان کرد: امروز در حوزه کارهای علمی دقیقی درباره اخلاق انجام شده و ما به دنبال مصرف کننده دستاوردها هستیم تا بعد از آن به ایجاد رشته های مربوطه بپردازیم.

 رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: نتیجه تابع اخص مقدمات بوده و هر کدام از مراکز حکومتی کشور که از این از این شاخص ها فاصله بگیرند، بیشتر به بیراهه خواهند رفت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha