پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام سید موسی هاشمی تنکابنی

حوزه/ مهمترین اهداف طرح هدایت علمی تربیتی نقش و جایگاه اساتید علمی پژوهشی، اهمیت نظام جامع پژوهش در رشد طلاب در سطوح عالی و روش های کاربردی و نهادینه کردن پژوهش درحوزه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین هاشمی تنکابنی پیش از ظهر امروز در نخستین نشست هم اندیشی اساتید مشاور علمی مراکز هدایت علمی تربیتی سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم که در مدرسه عالی دارالشفاء در قم برگزار شد، بر اهمیت برگزاری این نشست تأکید کرد و گفت: از جمله اهداف این طرح نقش و جایگاه اساتید علمی پژوهشی، اهمیت نظام جامع پژوهش در رشد طلاب در سطوح عالی و روش های کاربردی و نهادینه کردن پژوهش در حوزه است.

معاون پژوهش سطوح عالی حوزه افزود: این طرح  ۲ سال  است که در ۴۰ مرکز در حال اجرا است. با تلاش هایی که مدیریت حوزه انجام داده، اساس و هدف اصلی این بود که این طرح بتواند هدایت تحصیلی و پژوهش طلاب را در حوزه نهادینه کند.

وی بیان داشت: چرا که در گذشته این گونه بوده که طلاب علاوه بر تحصیل، اساتیدی  در مسائل علمی، تهذیبی مشاوره می دادند، ولی این مسئله به مرور زمان در حوزه کم رنگ شده است.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی تنکابنی گفت: این طرح با هدف آزادی طلاب در کلاس های آزاد حوزه و با هدف استفاده بهتر و قوی تر از هدایت علمی اساتید راه اندازی شده است، چرا که هر گاه آموزش در کنار پژوهش قرار گرفته، شاهد اثر بخشی بودیم و اگر علمای گذشته توانسته اند به درجات علمی بالا برسند به دلیل اهمیت توجه به بحث آموزش و پژوهش بوده است.

معاون پژوهش سطوح عالی حوزه افزود: معتقدیم رکن اصلی در حوزه تربیت طلاب است و هدایت تحصیلی هم روی بحث تربیتی تأکید زیادی دارد.

وی بیان داشت: امروز استقبال خوبی از این طرح در میان طلاب شده و دلیل آن راه اندای ۴۰ مرکز،  اساتید متعدد مشاور و ۶ هزار طلاب در این طرح حضور دارند.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی تنکابنی گفت: در این طرح دروس خارج حضرات آیات مکارم شیرازی و سبحانی هم قرار دارد و  طلاب مشغول پژوهش دروس خارج این دو مرجع تقلید می باشند.

معاون پژوهش سطوح عالی حوزه افزود: امید است این طرح، بتواند تحول عظیم علمی در حوزه که جزء خواسته و منویات رهبر انقلاب است، اجرا کند.

وی بیان داشت: برای این طرح آیین نامه ای با اهداف افزایش روحیه پژوهشی، توسعه و تثبیت آموزه های دریافتی، انتقال تجربیات اساتید با طلاب، محصول محور شدن درس ها، تعمیق دروس علمی تربیتی سنن گذشته، افزایش توان تحقیق، استعداد سنجی و شناسایی استعدادها و... است.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی تنکابنی گفت: از جمله شاخصه های این طرح، تقویت عبارت خوانی، تقریربیانی طلاب، نقادی، کنفرانس علمی، ارائه پاسخ های علمی و تدوین مقاله و... است.

معاون پژوهش سطوح عالی حوزه افزود: اگر قرار است مراکز علمی تربیتی و حوزه و طلاب تحولی در جامعه ایجاد کنند، این تحول تنها با دلسوزی اساتید محقق خواهد شد.

۳۱۳/۴۰

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha