شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله نعیم آبادی

حوزه/ در اختلاف‌ها و تفاوت‌ها، باید اختلافات فقهی را بیان کنیم، نه این که یکدیگر را به فسق و کفر متهم کنیم؛ نباید بحث‌های شرعی و فقهی را وارد بحث‌های جدی و اصولی کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله غلامعلی نعیم‌آبادی استاد حوزه و دانشگاه در نشست علمی «انقلاب اسلامی و تقریب مذاهب؛ بررسی دیدگاه‌ها، اقدامات و دستاوردهای تقریبی آیت‌الله خامنه‌ای مد ظله العالی»  گفت: بحث وحدت هم در داخل مملکت و هم در خارج یک مقوله فرهنگی واضح و روشن است. به جز مغرضان، هیچ‌کس منکر این مقوله نیست. لذا اگر موانع از بین نرود و کم‌رنگ نشود، ما نمی‌توانیم به هدف برسیم.

وی در ادامه گفت: باید بپذیریم جهان اسلام در گذشته بد عمل کرده است. این برخوردهای نامناسب هم بین فرق مختلف اهل سنت، هم بین شیعه و سنی و هم بین شیعه و شیعه بوده است. ابی‌یعلی می‌گوید؛ هرکس حنبلی نباشد، مسلمان نیست. عبدالله فرزند حنبل می‌گوید؛ هرکس بگوید قرآن مخلوق است، کافر است. در افغانستان در دوران عبدالرحمن هزاران شیعه کشته شدند و عده زیادی به ایران گریختند.  درگیری بین شیعه و شیعه نیز وجود داشته است. در نجف به شیخ هادی می‌گفتند شیخ هادی مکفَر.

آیت‌الله نعیم‌آبادی در ادامه گفت: باید دور گذشته خط بکشیم و از پیامبر اعظم(ع) الهام بگیریم که بین قبیله اوس و خزرج با وجود همه دشمنی‌ها صلح و دوستی برقرار کرد.

وی افزود: برای این‌که آمریکا بتواند در جهان اسلام فعالیت کند، سیاست‌گذاران این کشور به این نتیجه رسیدند که روی فضای کینه‌آمیز و درگیری‌های عقیدتی و رقابت‌های ملی مانور دهند. لذا باید آمریکا را به جهانیان و مردم خودمان معرفی کنیم. اگر حساب دشمنان را جدا نکنیم، مدام باید درگیر باشیم و امکان رشد و ترقی را از دست خواهیم داد. امام(ره) اسلام آمریکایی را که در مقابل اسلام محمدی(ص) قرار داشت، معرفی کردند و مقام معظم رهبری هم شیعه انگلیسی را افشا کردند. لذا باید مغرضان کنار بروند. باید آنان را طرد کنیم وگرنه نمی‌توانیم با جهان اسلام یکی شویم.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: در اختلاف‌ها و تفاوت‌ها، باید اختلافات فقهی را بیان کنیم،  نه این که یکدیگر را به فسق و کفر متهم کنیم. نباید بحث‌های شرعی و فقهی را وارد بحث‌های جدی و اصولی کنیم. بیان این تفاوت‌ها نباید مفسده‌انگیز باشد و موجب دودستگی در میان مردم شود.

وی در پایان گفت: در مناطق شیعه‌نشین روستاهایی هستند که فاقد مسجد هستند ولی همه روستاهای سنی‌نشین مسجد دارند. باید تا می‌توانیم رفتارها و اقدامات را به‌گونه‌ای که با وحدت منافات نداشته باشد، معنا کنیم. اگر به این نکات توجه کنیم، پابرجا می‌مانیم ولی اگر توجه نکنیم، تقریبی که رهبر معظم انقلاب اسلامی برای آن تلاش می‌کنند، تحقق پیدا نمی‌کند. انقلاب اسلامی در کنار مردم فلسطین و غزه سنّی ایستاده و با حمایت شیعه در مقابل اسرائیل ایستادگی می‌کنند.  

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha