پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
گسترده ترین حمله هکری به ایران

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

گسترده ترین حمله هکرهای اجاره ای دفع شد

هکرهای اجاره‌ای، روز گذشته گسترده‌ترین حمله تجربه شده در تاریخ ایران را علیه زیرساخت‌های کشور اجرا کردند که به گفته مسوولان شرکت ارتباطات زیرساخت ایران، پیش از این نظیر نداشته است.از قبل ساعت ۱۲ روز شنبه، اینترنت در کشور دچار اختلال شد، به خصوص اینترنت بین‌الملل و بیشترین اختلال مربوط به اپراتورهای ثابت بود.در این باره حمید فتاحی - ‏‏معاون وزیر ارتباطات و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت - هم در پستی در توییتر اعلام کرد که هکرهای اجاره‌ای، (شنبه) گسترده‌ترین حمله تجربه شده در تاریخ ایران را علیه زیرساخت‌های کشور اجرا کردند. میلیونها مبدا، میلیونها مقصد را هدف گرفته‌اند و با حمله SYN flood با نرخ ۱۸۰ میلیون PPS به دنبال اختلال سراسری در شبکه اینترنت ایران هستند. حمله دفع‌شده و دارند به دیوار می‌خورند.درباره علت این موضوع روز گذشته از سوی سجاد بنابی - نایب رییس هیأت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت -  هم اعلام شد که در ساعت ١١:۴۴ روز شنبه به دلیل حمله منع سرویس توزیع شده، اینترنت برخی اپراتورهای همراه و ثابت برای مدت یک ساعت با اختلال مواجه شد که با مداخله سپر دژفا و تلاش همکاران شرکت زیرساخت‌ این ارتباطات هم‌اکنون عادی شده است.این در حالی است که برخی از کاربران اظهار می‌کردند که این اختلال همچنان وجود دارد.حمله منع سرویس توزیع شده معمولا به حملاتی گفته می‌شود که نفوذگر با ارسال درخواست های بسیار به یک سرور یا کامپیوتر، باعث استفاده بیش از حد از منابع آن مانند پردازنده سرور، بانک اطلاعاتی، پهنای باند و … می‌شود، به صورتی که سرور مجازی یا اختصاصی میزبان سایت دچار کندی شده که به دلیل حجم بالای پردازش سیستم دچار وقفه و اختلال و یا حتی قطعی کامل و از دسترس خارج شود.دژفا مجموعه‌ای از سامانه‌ها است که برای رصد وضعیت تهدیدات و افزایش توان مقابله با آسیب‌ها در فضای سایبری کشور توسط مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای کشور که نقش cert ملی ایران را بر عهده دارد راه‌اندازی و در دست توسعه است. اجزای این سامانه عبارت‌اند از: سامانه ملی تله افزار، سامانه بومی کاوشگر، سامانه بومی سمات، سامانه بومی بینا، سامانه بومی چکاپ، سامانه بومی سایمان، سامانه بومی دانا، سامانه عمومی سینا (PTAAS)، سامانه بومی سویه (IDS)، سامانه چتر امن.

ترامپ برای بزرگترین بودجه دفاعی دست به کار شد

پنتاگون همزمان با برنامه‌ریزی برای افزایش بودجه سیستم‌های تسلیحات اتمی از جمله موشک‌های قاره‌پیما و زیردریایی‌ها، به عنوان بخشی از بودجه سال مالی ۲۰۲۱ ،تحقیقات فن‌آوری و نیروی فضایی را نیز تقویت می‌کند.به نوشته روزنامه دیلی میل، بودجه پیشنهادی پنتاگون برای سال مالی ۲۰۲۱ که از اول اکتبر آغاز می‌شود خواستار مبلغی برابر با ۷۰۵/۴ میلیارد دلار است؛ بودجه‌ای که شاهد یک کاهش بسیار اندک نسبت به بودجه دفاعی سال مالی جاری به ارزش ۷۱۲/۶ میلیارد دلار است.بر اساس گزارش روزنامه بلومبرگ، این بودجه برنامه‌ریزی شده شامل انتقال منابع از نیروی هوایی به برخی اولویت‌های جدید دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا است از جمله نیروی فضایی که به تازگی ایجاد شد.ترامپ همچنین به دنبال یک بودجه نظامی برای کمک به ساخت دیوار وعده داده شده در امتداد مرز آمریکا با مکزیک است.این بودجه پیشنهادی به دنبال دریافت یک مبلغ ۱۵/۳ میلیارد دلاری برای نیروی فضایی است که ۱۰/۳ میلیارد دلار آن صرف تحقیقات، توسعه و آزمایش سیستم‌ها خواهد شد.پنتاگون همچنین می‌خواهد ۲/۴ میلیارد دلار را برای خریداری تجهیزات به منظور تقویت نیروی فضایی و ۲/۶ میلیون دلار را برای عملیات‌ها و نگهداری تجهیزات هزینه کند.برنامه دولت ترامپ برای بودجه دفاعی بیانگر تمایل رئیس جمهور آمریکا برای مشاهده تخصیص بودجه‌های بیشتر برای سیستم‌های تسلیحاتی و عملیات مرتبط با فضا است.این بودجه دفاعی جدید همچنین خواستار تخصیص مبلغ ۱۰۶/۵ میلیارد دلاری برای تحقیق و توسعه در فن آوری‌های مهم در حال ظهور است. این بودجه همچنین به دنبال مبلغ ۱۳۶/۸ میلیارد دلار برای خریداری سیستم‌های تسلیحاتی مهم و کلیدی است که نسبت به مبلغ اختصاص یافته در بودجه دفاعی کنونی ۶/۸ میلیارد دلار کاهش دارد.پنتاگون همچنین می خواهد ۷۹ فروند جنگنده اف ۳۵ که نسل بعدی جنگنده‌های ساخته شده توسط کمپانی لاکهید مارتین محسوب می‌شوند را خریداری کند. پنتاگون همچنین به دنبال جنگنده بوئینگ جدید اف ۱۵ ای‌ ایکس است. در بودجه دفاعی جدید درخواست خریداری ۱۲ فروند از این جنگنده‌ها مطرح شده که نسبت به درخواست مطرح شده در سال جاری که برابر با هشت فروند است، افزایش دارد.ارتش آمریکا همچنین به دنبال به روز رسانی زرادخانه تسلیحات اتمی این کشور است و برای این منظور یک بودجه ۱۷/۷ میلیارد دلاری درخواست کرده است.این بودجه همچنین خواستار تخصیص مبلغ ۴/۴ میلیارد دلاری برای ساخت یک زیردریایی جدید مجهز به موشک اتمی کلاس کلمبیا است؛ مبلغی که نسبت به بودجه ۲/۱ میلیارد دلاری کنونی افزایش قابل توجهی دارد.پنتاگون همچنین خواستار بودجه ۴/۲ میلیارد دلاری برای ارتقای سیستم کنترل و فرماندهی اتمی است که ارتباط مطمئنی را میان رئیس جمهور و نیروهای اتمی برقرار می‌سازد؛ مبلغی که نسبت به بودجه کنونی ۷۰۰ میلیون دلار افزایش دارد.این بودجه جدید همچنین خواستار تخصیص مبلغ ۲/۸ میلیارد دلاری برای بمب‌افکن رادارگریز بی ۲۱ است که نسبت به بودجه کنونی ۱۰۰ میلیون دلار کاهش دارد.پنتاگون یک بودجه ۱/۵ میلیارد دلاری برای یک موشک بالستیک قاره‌پیمای استراتژیک مستقر در زمین می‌خواهد که قادر است یک کلاهک اتمی را تا فواصل بسیار دور حمل کند.این بودجه پیشنهادی جدید همچنین خواستار تخصیص مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار برای یک موشک کروز دور برد و همچنین مبلغ ۱۱۰ میلیون دلار برای ادامه ساخت و توسعه یک جنگنده اف ۳۵ است که بتواند تسلیحات اتمی حمل کند.

بورس های جهان دست به عصا شدند

با افزایش تلفات ناشی از ویروس کرونا، شاخص‌های بورسی مجددا ریزشی شدند. در وال استریت، همه شاخص‌ها نزولی بودند تا جایی که هر سه شاخص مهم بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج" با ۰.۹۴ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۹هزار و ۱۰۲.۵۲ واحد بسته شد. شاخص "اس اند پی ۵۰۰" با ۰.۵۴ درصد کاهش تا سطح ۳۳۲۷.۷۱ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی " نزدک کامپوزیت" با افت ۰.۵۴ درصدی در سطح ۹۵۲۰.۵۱ واحدی بسته شد. رابین اندرسون، کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در موسسه " پرنسیپال گلوبال اینوسترز" گفت: فکر می کنم در روزهای اخیر شاخص ها بیش از حد سریع رشد کرده بودند و نیاز به اصلاح موقت داشتند. ضمنا نگرانی ها از ویروس کرونا هم هنو پابرجاست.در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها تحت تاثیر برگزیت قرار داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۱.۶ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۴۶۶.۷۰ واحد بسته شد. شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با ریزش ۰.۱۴ درصدی در سطح ۶۰۲۹.۷۵ واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افت ۰.۴۵ درصدی و ایستادن در سطح ۱۳ هزار و ۵۱۳.۸۱  واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۰۱ درصد پایین رفت و به ۹۸۱۱ واحد رسید.از سوی دیگر در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد مشابهی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با ریزش ۰.۱۹ درصدی تا سطح ۲۳ هزار و ۸۲۷.۹۸ واحدی پایین رفت. شاخص " هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۳۳ درصد ریزش کرد و در سطح ۲۷ هزار و ۴۰۴.۲۷ واحد بسته شد. در چین شاخص " شانگ‌های  کامپوزیت " صعود ۰.۰۹ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۳۸۹۹.۸۷ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۳۸ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۷۰۲۲.۵۸ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود.

پیش بینی نفتی ایران از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت

«بیژن زنگنه» در آیین امضای قرارداد طرح بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره‌برداری از میدان‌های پارسی و پرنج که میان شرکت ملی نفت ایران و گروه مپنا امضا شد با تبریک دهه مبارک فجر و تشکر از همه دست‌اندرکاران این طرح، اظهار کرد: این پنجمین قراردادی است که از نوع الگوی جدید قراردادهای نفتی در این سال‌ها امضا شده است؛ نخستین قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی، دومین آبان و پایدار غرب، سومین سپهر و جفیر، چهارمین پایدار شرق، چشمه‌خوش و دالپری بوده است.وی با اشاره به اینکه این قرارداد از نوع الگوی جدید قراردادهای نفتی است و کمی هم خوزستانی شده است، افزود: اما ماهیت و محتوای این قرارداد همان الگوی جدید قراردادهای نفتی و مصوبه هیئت وزیران است.وزیر نفت با یادآوری اینکه سال ۹۵ پس از بحث‌های زیاد در هیئت مدیره شرکت ملی نفت تأیید شد که مناطق نفت‌خیز جنوب خود به دنبال به نتیجه رساندن این قرارداد برود، ادامه داد: دوستان ما کار مهمی در این زمینه انجام داده‌اند. این الگوی قراردادی و نظام اجرایی آن حرف جدیدی است و نخستین نوعی است که مناطق نفت‌خیز جنوب آن را امضا می‌کند که جای تشکر دارد.زنگنه با اشاره به اینکه بحث‌های حقوقی، مهندسی، قراردادی زیادی در این مسیر انجام شده که به نتیجه رسیده است، تصریح کرد: نکته مهم در این قرارداد پس از موضوع فناوری به دلیل پیچیدگی میدان، سرمایه‌گذاری و تامین مالی است.وی با بیان اینکه ۱۲۱ میلیون بشکه افزایش برداشت از میدان پرنج و پارسی در طول مدت قرارداد برداشت خواهد شد، افزود: رقم بزرگی است، یعنی به‌طور ناخالص ۶ میلیارد دلار با قیمت ۵۰ دلاری درآمد یا ثروت در کشور ایجاد خواهد شد.وزیر نفت مدت قرارداد میدان‌های پارسی و پرنج را ۱۰ سال عنوان کرد و با بیان اینکه پیمانکار در اجرای این پروژه به نحوی از بهره‌برداری پشتیبانی می‌کند و در بهره‌برداری حضور مستقیم ندارد، اظهار کرد: یکی از تفاوت‌های این قرارداد با بقیه قراردادهای آی‌پی‌سی همین موضوع است.وی ادامه داد: خوشبختانه مپنا میدان‌های خوبی را برای توسعه انتخاب کرده چون بخش مهمی از کار در این پروژه فشارافزایی است و نیاز به ماشین‌های دوار، کمپرسور و توربین است که مپنا در آن تبحر دارد.زنگنه با ابراز خرسندی از اجرای این کار از سوی یک شرکت ایرانی، یادآوری کرد: روزی که پیشنهاد شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) را از طریق وزارت نفت به دولت فرستادم، عده‌ای گفتند که این شرکت‌ها گرگ‌زاده‌اند. حالا چند سال دیگر این شرکت‌ها را جزو افتخاراتشان می‌گذارند و یادشان می‌رود که روزی گفتند اینها گرگ‌زاده‌اند و به روی خودشان نمی‌آورند.وزیر نفت ادامه داد: زمانی که مپنا را تشکیل دادم، گفتند که می‌خواهند خلاف منافع ملی عمل کنند و ساخت داخل را می‌خواهند با تشکیل مپنا و فرآب ماست‌مالی کنند. همه این سندها و اینکه چه کسانی گفتند، هست، همچنین سند اینکه چه کسانی آن را (مپنا و فرآب) جزو افتخاراتشان گذاشتند، نیز موجود است.وی تصریح کرد: بعضی از اینها واقعا بسیار پررو و جسور در دروغ‌گویی و حقه‌بازی هستند و هر زمانی یک حرفی می‌زنند. دو سال پیش گفتند اینها گرگ‌زاده‌اند و گرگ‌زاده عاقبت گرگ شود. شما دارید پای خارجی‌ها را با این شرکت‌های E&P باز می‌کنید. من مطمئن هستم که یک سال دیگر اینها را جزو افتخارهای خودشان می‌آورند و به ما تذکر می‌دهند که چرا از این شرکت‌های اکتشاف و تولید داخلی حمایت نمی‌کنید.زنگنه با بیان اینکه خوشبختانه ایده‌ای که ما در مورد شرکت‌های اکتشاف و تولید داشتیم جاافتاده است، تصریح کرد: نخست گفتیم شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی در کنار خارجی‌ها کار کنند (البته اکنون هم اعتقاد من همین است)، اما وقتی خارجی‌ها نیامدند ناچاریم خودمان هم کار کنیم.وی با اشاره به اینکه پس از بحث فناوری که از نظر من مهم‌ترین موضوع در توسعه میدان‌های نفتی است موضوع تامین مالی نیز اهمیت دارد، گفت: اکنون باید موضوع تامین مالی این طرح حل شده باشد.وزیر نفت با بیان اینکه حجم سرمایه‌گذاری مستقیم در این طرح ۸۷۰ میلیون دلار و به معنای اجرای کار در داخل کشور است، افزود: شرکت مپنا باید به‌عنوان پیمانکار اصلی این پروژه به موازات تولید نفت به استفاده از ظرفیت داخلی و استفاده از کالای ایرانی توجه خاص داشته باشد.وی با اشاره به اینکه در شرایط تحریم ما باید حتما بتوانیم شرکت‌های ایرانی را در قراردادهای بالادستی صنعت نفت فعال کنیم، افزود: الگوی جدید قراردادهای نفتی یکی از شیوه‌های قراردادی است، همچنین از قراردادهای EPC و EPD که برای آن هم منابع تأمین کردیم، استفاده خواهیم کرد.

آمریکا جایزه ۱۱ میلیون دلاری تعیین کرد

دولت آمریکا برای شناسایی و ارائه اطلاعاتی که منجر به بازداشت دو سرکرده سازمان القاعده شود، ۱۱ میلیون دلار جایزه تعیین کرده است. دولت آمریکا به دنبال از بین بردن و بازداشت مهمترین سرکرده‌های گروه‌های تروریستی جهان به ویژه سرکرده‌های سازمان "القاعده" در یمن است.پس از کشته شدن قاسم الریمی، رهبر القاعده در شبه‌جزیره عربستان در حمله هوایی آمریکا در یمن، وزارت امور خارجه آمریکا جایزه چندین میلیون دلاری در مقابل ارائه اطلاعات درباره دو تن از تروریست‌های دیگر سازمان القاعده تعیین کرد.در همین راستا، یک مقام‌ آمریکایی گفته بود، اطلاعات این کشور اقامتگاه قاسم الریمی را از یک مخبر در یمن سال گذشته ردگیری کرد و این اطلاعات، آمریکا را قادر ساخت تا از طریق پهپادهای شناسایی این تروریست را ردگیری کند.نیویورک تایمز نیز گزارش کرد، حمله پهپادی آمریکا اوایل ماه جاری میلادی علیه دو مظنون تروریستی در منطقه "وادی عبیده" در استان "مأرب" واقع در شمال شرق یمن صورت گرفته است.الریمی از نیروهای قدیمی اردوگاه‌های آموزشی القاعده در افغانستان بود که به یمن برگشت.وزارت امور خارجه آمریکا جایزه ۱۰ میلیون دلاری برای اطلاعات منجر به دستگیری الریمی تعیین کرده بود چون وی به چندین توطئه علیه شهروندان آمریکایی و تاسیسات این کشور مرتبط بود.از سوی دیگر، برنامه "جایزه برای عدالت" در وزارت خارجه آمریکا صبح امروز (شنبه) در صفحه کاربری خود در توییتر، تصویر سعد بن عاطف العوقلی، سرکرده گروه القاعده در استان "شبوه" یمن را منتشر و جایزه شش میلیون دلاری در ازای اطلاعاتی تعیین کرد که منجر به دستگیری العولقی شود.

تعهدات خودروسازان به روز شد

مدیرکل دفتر بازرسی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت صمت گفت: با اقدامات وزارت صمت، شرکت‌های بزرگ خودرویی و واردکننده خودرو تعهدات خود را به‌روز کردند و بسیاری از شکایات منجر به دریافت رضایت مردم و خریداران شد.آقای صارمیان افزود: در ۶ ماهه ابتدای امسال ۳۳ درصد شکایات و تخلفات رسیدگی شده در حوزه امور صنفی بوده است و بعد از آن بیشترین تخلف و شکایت در بخش خودرو با ۲۶ درصد قرار دارد.به گفته مدیرکل دفتر بازرسی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت صمت، بازرس‌های مقیم این وزارت خانه برای رسیدگی به شکایت‌ها و تسریع در رفع مشکلات مشتریان، در معاونت‌های فروش دو خودروساز بزرگ کشور حضور دارند.

دولت به دستگاه‌های اجرایی بدهکار اولتیماتوم داد

هیئت وزیران به پیشنهاد وزارت نیرو تصویب‌نامه موضوع تعیین نحوه محاسبه تعرفه برق ساعات اوج بار در دستگاه‌های اجرایی و تعیین الگوی مصرف برق خانگی را اصلاح کرد.بر اساس این اصلاحیه، کلیه واحدهای اداری و ستادی دستگاه‌های اجرایی موضوع قانون برگزاری مناقصات و نیروهای مسلح موظفند صورتحساب آب و برق و گاز مصرفی خود را در مهلت تعیین شده در قبوض، پرداخت نمایند.در صورت عدم پرداخت در مهلت مقرر، با اعلام شرکت‌های مهندسی آب و فاضلاب کشور، مدیریت منابع آب ایران و ملی گاز ایران و مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران، سازمان برنامه و بودجه کشور و خزانه‌داری کل کشور مکلف هستند نسبت به برداشت معادل هزینه آب و برق و گاز مصرفی اعلام شده از اعتبارات دستگاه اجرایی بدهکار و پرداخت به حساب شرکت‌های مربوط اقدام کنند.

غول نفتی روسیه سقوط کرد

به دنبال انتشار گزارشاتی از اینکه آمریکا خواهان وضع تحریم‌های جدیدی علیه روس‌نفت بدلیل همکاری این شرکت با ونزوئلا است، سهام غول نفتی روسیه در معاملات روز جمعه بورس سهام مسکو سقوط کرد. ارزش سهام روس نفت ۴.۶۵ درصد سقوط کرد و قیمت هر سهم آن به ۴۵۳.۵ روبل (معادل ۷.۱ دلار) رسید. انتشار این گزارشات ۲ روز پس از آن انجام شد که رئیس‌جمهور ترامپ اعلام کرد خواهان افزایش فشارهای خود بر رئیس‌جمهور نیکولاس مادورو و دولت او می‌باشد. یکی از مقامات کاخ سفید، در حالی که خوآن گایدائو، رئیس‌جمهور خودخوانده موقت ونزوئلا این هفته در دیدار از واشنگتن به سر می‌برد، به خبرنگاران گفت: آمریکا برای فشار آوردن به مادورو هیچ گزینه‌ای را کنار نخواهد گذاشت و این شامل تحریم مؤسسه‌های روسی که از مادورو حمایت می‌کنند هم می‌باشد. این مقام کاخ سفید گفت: ما واقعاً در مورد رفتار روس نفت در ونزوئلا نگران هستیم. ما با دقت و حساسیت د رمورد این اقدام خواهیم کرد. این مقام کاخ سفید در ادامه به شرکت‌های دیگری که از در ونزوئلا فعالیت می‌کنند و با دولت مادورو در ارتباط هستند، هم هشدار داد. این شرکت‌ها رلاینس هند، رپسول اسپانیا و شورون آمریکا را هم شامل می‌شود.

سکه به کانال ۵ میلیونی صعود کرد

 بازار طلا با رشد قیمت‌ها همراه شد به طوری که قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با رشد حدود ۴۰ هزار تومانی نسبت به روز معاملاتی گذشته به بهای پنج میلیون تومان فروخته شد. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز در بازار آزاد تهران چهار میلیون و ۹۸۰ هزار تومان به فروش رسید. همچنین نیم سکه نیز دو میلیون و ۵۶۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۳۰ هزار تومان داد و ستد شد. هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۵۰۹ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز دو میلیون و ۲۰۹ هزار تومان به فروش رسید. قیمت اونس نیز امروز یک هزار و ۵۷۰ دلار معامله شد.

مقاومت لیر برابر دلار شکست

لیر ترکیه برای نخستین بار با کاهش یک درصدی مواجه شد و ارزش هر دلار آمریکا به کمی بیش از ۶ لیر رسید تا از نقطه حمایتی بانک‌های دولتی این کشور، عبور کند.نرخ برابری لیر ترکیه برابر دلار با کاهش یک درصدی به ۶.۰۴۸۲ لیر رسید؛ کاهش ارزش لیر پس از آن اتفاق افتاد که یک گزارش در حوزه مشاغل آمریکا به شکلی فراتر از انتظار، ارزش دلار را بالاتر از همتایان اصلی و بزرگ آن اعلام کرد. کاهش ارزش لیر درست برخلاف تلاش‌های دولت آنکارا در راستای افزایش ارزش آن رخ داده است. بانک‌های دولتی هفته جاری در راستای برقراری تعادل، بیش از ۴ میلیارد دلار به بازار تزریق کردند.لیر ترکیه در طول هفته گذشته برغم نگرانی‌ها بابت تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد جهان، با نوسان یک درصدی در سطح روانی حائز اهمیت آن، در برابر دلار معامله شد. لیر در معاملات ساعت پایانی بازار ارز در استانبول بخشی از کاهش ارزش خود را جبران کرد و نرخ برابری‌اش برابر دلار به ۶.۰۲۲۲ رسید. هفته گذشته شاخص s&P، نظام ارز ترکیه را در بخش «شناور مدیریت‌شده» طبقه بندی کرد و از مداخله بانک‌های دولتی و محدودیت‌های وضع شده توسط نهادهای تنظیم کننده بازار بر مواضع بانک های داخلی در قبال خارجی‌ها، به عنوان طرحی برای سد کردن افت ارزش لیر یاد کرد.

واکسن کرونا، نفت را گران کرد

در بازارهای جهانی، قیمت نفت برنت بیش از دو دلار افزایش یافت و قیمت هر بشکه از این نفت ۵۶ دلار و ۵ سنت معامله شد. قیمت نفت وست تگزاس آمریکا، رشد ۱.۷۹ دلار داشت و بشکه‌ای ۵۱ دلار و ۴۰ سنت معامله شد.رویترز نوشت: قیمت جهانی نفت بیش از ۳ درصد رشد داشته و دلیل آن گزارش کشف داروی مؤثر برای جلوگیری از ویروس کرونا بوده است. در روزهای گذشته، شیوع ویروس کرونا بر فعالیت‌های اقتصادی جهان تأثیر زیادی گذاشت. در این میان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به دنبال کاهش بیشتر عرضه نفت هستند. آن‌ها به دنبال کاهش ۵۰۰ هزار بشکه دیگر از این نفت هستند که در صورت تحقق، مجموع کاهش تولید نفت اوپک پلاس به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه خواهد رسید.روز گذشته روزنامه چینی شانگ‌جیانگ گزارش داد که تیمی از محققان به رهبری شی‌جیانگ داروی مؤثری برای ویروس کرونا پیدا کرده‌اند. در گزارش جداگانه‌ای که اسکای نیوز منتشر کرد، اعلام شد: دانشمندان انگلیسی پیشرفت بسیار خوبی در زمینه واکسن ویروس کرونا داشته اند که مرحله بهبود را از ۲ تا ۳ سال به ۱۴ روز کاهش داده است.هرچند کارشناسان معتقدند این واکسن برای ویروس فعلی که شیوع پیدا کرده بسیار دیر است، این پیشرفت برای جلوگیری از اشاعه آن در دیگر نقاط بسیار مؤثر خواهد بود. در گروه سایر فرآورده‌های پالایشگاهی هم بنزین رشد ۶.۶۴ دلاری داشت و گالنی ۱۵۰ دلار و ۹۶ سنت معامله شد. نفت کوره رشد ۵.۵۸ دلاری و گازوئیل ۲۱.۲۵ دلار افزایش داشت. به گزارش رویترز خبر دستیابی به دارو و واکسن برای مقابله با ویروس کرونا امیدواری به فعالیت‌های اقتصادی را بیشتر کرد و تقاضا را برای نفت خام افزایش داد.

فدرال فرار مالیاتی بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی جهان را سد کرد

آمازون که در سال‌های ۲۰۱۷و ۲۰۱۸ هیچ مالیاتی به دولت فدرال نپرداخته بود برای سال ۲۰۱۹ مجبور شده است تا مالیات بر درآمد خود را بپردازد با این حال این شرکت از مقامات مالیاتی آمریکایی تقاضا کرده است که ۱۶۲ میلیون دلار مالیات بپردازد در حالی که طبق صورت درآمد منتشرشده توسط خود این شرکت، آمازون در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۴ میلیارد دلار درآمد داشته است!در حال حاضر مالیات بر درآمد شرکت‌ها در آمریکا ۲۱ درصد است، اما شرکت آمازون با استفاد هاز تبصره‌های کاهش و معافیت مالیاتی موفق شده است تا دو سال پیاپی هیچ مالیاتی را پرداخت نکند و این مساله با واکنش‌های بسیار زیادی مواجه شده است. دونالد ترامپ پیش‌تر آمازون را متهم کرده بود که با سو استفاده از قوانین، مالیاتی به دولت پرداخت نکرده است.آمازون با رد این ادعاها گفته است، در سال ۲۰۱۸ به اشکال مختلف حدود یک میلیارد دلار مالیات به دولت پرداخته که ۲۷۶ میلیون دلار آن در سال ۲۰۱۹ بوده است. سخنگوی آمازون نیز در پاسخ به انتقادات مطرح گفته است، این شرکت به قوانین مالیاتی ایالتی و فدرال کاملا پایبند است و رویکرد این شرکت نیز مبتنی بر ادامه سرمایه گذاری‌ها و توانمندسازی نیروی انسانی برای کمک به رشد اقتصادی کشور است.

آلمان؛ رکورددار مازاد بودجه در جهان شد

مرکز مطالعات اقتصادی " ایفو" آلمان اعلام کرد این کشور در سال ۲۰۱۹ رکورددار مازاد بودجه در جهان بوده است.گزارش جدید مرکز مطالعات اقتصادی ایفو که به رویت رویترز رسیده، نشان می دهد که آلمان در سال ۲۰۱۹ مازاد بودجه ۲۹۳ میلیارد دلاری داشته که بیشتر از هر کشوری در جهان بوده است. این گزارش احتمالا موج تازه یا از انتقادات را متوجه دولت آنگلا مرکل خواهد کرد که برای اتخاذ رویکرد محرک تحت فشار قرار گرفته است.از چهار سال پیش تاکنون آلمان همواره مازاد بودجه داشته است و پس از این کشور نیز ژاپن با ۱۹۴ میلیارد دلار، دومین مازاد بودجه بزرگ جهان در سال ۲۰۱۹ را داشته است. این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که کمیسیون اروپا و صندوق بین المللی پول تاکنون بارها و بارها از آلمان خواسته اند که میزان مخارج دولتی را به منظور تقویت رشد اقتصادی افزایش دهد.بخش بزرگی از مازاد بودجه دولت المان مربوط به بیشتر بودن میزان صادرات این کشور در مقایسه با ورادات آن است. با وجود آن‌که آلمان پس از چین و آمریکا سومین کشور بزرگ صادرکننده در جهان است اما مازاد تراز تجاری بزرگ تری از آن دو کشور دارد و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز با اشاره به این موضوع خواهان افزایش واردات آلمان به ویژه از آمریکا شده است.با این حال آنگلا مرکل به ترامپ گفته است که آلمان به کالاهای ساخت خود افتخار می کند اما واقعیت این است که بخش زیادی از خودروهای آلمانی درآمریکا تولید و از آنجا به چین صادر می شود.کریستین گریم، اقتصاددان موسسه ایفو با اشاره به رشد ۱۶ میلیارد یورویی مازاد بودجه آلمان در مقایسه با سال قبل گفت: تضعیف یورو به افزایش رقابت پذیری محصولات آلمانی منجر شده اما در طرف مقابل میزان واردات رشد کمی را تجربه کرده است.طبق تعاریف کمیسیون اروپا، داشتن مازاد بودجه ای معادل شش درصد تولید ناخالص داخلی می تواند سطح مناسبی از سلامت مالی باشد اما این نسبت برای آلمان اکنون به بیش از ۱۷ درصد رسیده است.

جنگ تجاری نفت آمریکا را نصف کرد

چین علی رغم فشارهای آمریکا برای نخریدن نفت از ایران، در سال 2019 به خرید نفت از ایران ادامه داده اما احتمالا بیشتر این خریدها به ذخایر دولتی این کشور وارد شده است.بر اساس آمارهای گمرک چین، پکن در دسامبر 2019 حدود 405 هزار تن نفت از ایران خریده است و به طور کلی در این سال 14.77 میلیون تن نفت از ایران خرید داشته که نسبت به سال 2018 حدودا نصف شده است.آمارهای گمرک چین نشان داد واردات نفت این کشور از عربستان در سال 2019 نزدیک به 47 درصد افزایش یافته اما محموله های نفتی ماه دسامبر این کشور نسبت به سال پیش از آن ثابت مانده است.این افزایش چشمگیر محموله های صادراتی نفت عربستان به چین، به دنبال اتخاذ یک استراتژی بازاریابی آرامکو صورت گرفت که بر اساس آن این شرکت حداقل دو قرارداد جدید با پالایشگاه های خصوصی چین امضا کرد. این قراردادها از اواخر سال 2018 اجرایی شد. آرامکو، پیش از آن، تنها با پالایشگاه های دولتی چین قراردادهای بلند مدت امضا می کرد.بر اساس این آمار، محموله های نفتی روانه شده به سوی چین از سوی عربستان در سال 2019، در مجموع رکورد 83.32 میلیون تن برابر با 1.67 میلیون بشکه در روز را شکست. رقم صادرات در ماه دسامبر به رقم 6.99 میلیون تن رسید.بر اساس این آمار، روسیه، دومین تامین کننده نفت چین، 77.64 میلیون تن نفت در سال 2019 به این کشور صادر کرده است که حدود 1.55 میلیون تن در روز به شمار می رود که 9 درصد بیش از سال پیش از آن است. تقاضا از سوی پالایشگاه‌های مستقل چین برای نفت ESPO روسیه، سبب این افزایش شده است.واردات نفت چین از آمریکا به علت جنگ تجاری ادامه دار دو کشور به علت آسیب دید و در سال 2019 تقریبا نصف شد و به 6.35 میلیون تن رسید. پکن در ماه دسامبر هیچ خرید نفتی از آمریکا نداشت.با این حال، انتظار می رود خرید نفت این کشور از آمریکا در سال 2020 افزایش یابد زیرا این کشور بر اساس فاز نخست توافق تجاری متعهد شده است در طی دو سال آینده 52.4 میلیون محصول انرژی آمریکا را بخرد.افزایش واردات از آمریکا سبب خواهد شد تا واردکنندگان سفارش های مشابه یا گران تر از برزیل و غرب آفریقا را کاهش دهند.در عین حال، خرید مستقیم چین از ونزوئلا برای سومین ماه متوالی برای جلوگیری از تحریم های آمریکا متوقف شده است. آمارهای گمرک چین نشان می دهد واردات سالانه نفت از ونزوئلا حدودا به یک سوم کاهش یافته و به 11.39 میلیون تن رسیده است.

بورس سبزپوش شد

شاخص بورس اوراق بهادار تهران امروز با رشد ۱۶۷۹.۵۹ واحدی به پله ۴۲۴ هزار و ۵۲۱ واحدی کار خود را آغاز کرد.بر این اساس ارزش کل معاملات از ۵ هزار میلیارد ریال فراتر رفت که ناشی از دست به دست شدن ۸۱۷ میلیون سهم طی ۱۰۷ هزار نوبت معاملاتی است.شاخص کل فرابورس در آغاز معاملات امروز با رشد ۹.۴۹ واحدی به پله ۵ هزار و ۷۵۶ واحدی رسید. بر این اساس ارزش کل معاملات از ۳ هزار میلیارد ریال فراتر رفت که ناشی از دست به دست شدن ۵۶۹ میلیون سهم طی ۷۸ هزار نوبت معاملاتی است.

چین تعرفه کالاهای آمریکایی را نصف کرد

پکن اعلام کرده که تعرفه بیش از ۱۷۰۰ محصول آمریکایی به ارزش ۷۵ میلیارد دلار را برای ایجاد حس اعتماد و بهبود روابط تجاری با آمریکا به نصف خواهد رساند. براساس اعلام وزیر اقتصاد چین، قرار است این اقدام از ۱۴ فوریه اجرایی شود. تعرفه ۹۱۶ کالای آمریکایی از ۱۰ به ۵ درصد خواهد رسید و عوارض ۸۱ کالا از ۵ به ۲.۵ درصد می‌رسد. پکن می‌گوید؛ امیدوار است که همه تعرفه‌هایی که بین دو کشور اعمال شده، برداشته شود. این اقدام دو هفته پس از آنکه دو اقتصاد بزرگ جهان فاز نخست توافق تجاری را امضا کردند اتفاق می‌افتد. بیانیه‌ای پکن در مورد کاهش تعرفه واردات محصولات آمریکایی باعث شد که امروز بازارهای بورس جهان سبزپوش شوند. بازارهای بورس آسیا رشد خوبی داشت، به طوری که شاخص نیکی ژاپن ۲.۳۸ درصد افزایش یافت. شاخص هنگ‌کنگ نیز ۲.۴۵ درصد افزایش داشت و شاخص شانگهای چین هم ۱.۷۲ درصد رشد کرد. حتی بازارهای بورس آمریکا هم سبز شدند، به طوری که شاخص داوجونز و اس‌ اند پی و نزدک میانگین نیم درصد رشد کردند.

سایت طرح ملی مسکن فعال شد

اگرچه تا پیش از این صبح امروز وبسایت ثبت‌نام طرح ملی مسکن به علت افزایش کاربران این وبسایت از دستور خارج شده بود، اما از دقایقی قبل این سامانه در دسترس قرار گرفته و امکان استفاده کاربران از آن وجود دارد.پروانه اصلانی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی  از فعال شدن مجدد این وبسایت و امکان استفاده کاربران خبر داد و گفت: این سامانه از دسترس خارج نبوده و تنها به دلیل شلوغی بیش از حد سامانه به دلیل استفاده زیاد کاربران، با کندی مواجه شده بود.وی درباره اینکه آیا افرادی که شرایط ادامه حضور در طرح ملی مسکن را دارا هستند، باید مدارک تکمیلی را در این سایت بارگذاری کنند یا خیر؟ افزود: متقاضیانی که شرایط آنها احراز شده، باید مدارک تکمیلی را به صورت حضوری به ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها، ادارات کل بنیاد مسکن استان‌ها یا شرکت‌های عمران شهرهای جدید در سراسر کشور ارائه دهند.مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تأکید کرد: به هیچ عنوان نیاز به بارگذاری مدارک تکمیلی در سامانه WWW.TEM.MRUD.IR نیست.

کرونا قلب اقتصادی چین را مختل کرد

کارخانه ها در چین، مرکز زنجیره عرضه صنعت الکترونیک، به خاطر طولانی تر شدن تعطیلات سال نوی چینی و شیوع ویروس کرونا بسته شده اند. انتظار می رود بیشتر آنها در دهم فوریه، یک هفته دیرتر از برنامه قبلی، بازگشایی شوند. ولی به گفته متخصصان تولید، حتی اگر کارخانه ها به سرعت به تولید کامل خود باز گردند، قرنطینه ها و سایر اقداماتی که برای جلوگیری از شیوع این بیماری در چین در نظر گرفته شده اند، همچنان تولید وسایل الکترونیکی را مختل خواهند کرد.شرکت هایی که سخت افزار یا محصولات فیزیکی می سازند در شرایط بحران قرار دارند چون یا محصولات ساخت چین آنها تمام شده یا برای قطعات خود محتاج چین هستند.شرینا کامال، تحلیلگر رزیلینس360 که یک شرکت مدیریت خطرات لجستیکی است، گفت زنجیره عرضه تا الان هم به خاطر تاخیر یک هفته ای در بازگشایی کارخانه ها آسیب دیده است.وی گفت:« تاثیر فلج کننده ای که از تنها یک منطقه در چین ناشی می شود، کاملاً بی سابقه بوده و هیچ گاه مثل آن را شاهد نبوده ایم».شرکت های بزرگ معمولاً طرح‌هایی برای زمانی که تولیدشان مختل می شود دارند، و اگر شرکتها عرضه کنندگان دومی برای قطعات مهم خود داشته باشند می توانند محصولات فعلی را با سرعت کمتری تولید کنند. ولی تاخیر در فرآیند طراحی و نمونه سازی به خوبی در فصل تعطیلات تأثیر می گذارد. چون شرکت های الکترونیک همزمان که محصولات سال قبل را می سازند، بر روی تولیدات جدید هم کار می کنند. این فرایند «معرفی محصولات جدید» یا NPI می گویند. بنابراین، محصولاتی که برای فصل تعطیلات برنامه ریزی شده بود با تأخیر می رسند. شرکتهای الکترونیک به منظور تولید تعداد بالایی از وسایل الکترونیکی چند مرحله را باید بگذراند: اول، شرکت محصول را به تعداد کمی تولید می کند تا مورد آزمایش قرار گیرد و تصحیح شود. بعد نوبت می رسد به طراحی یا آزمایش تأیید ساخت آن وسیله که طی این مرحله، از امکان تولید آن به مقدار زیاد اطمینان حاصل می شود. سپس کارخانه‌ها مقادیر بالایی از این محصول را برای عموم می سازند. این فرایند ماه‌ها طول می‌کشد و تأخیر در یک مرحله ، کل فرایند را کند می‌کند. ساخت این محصولات نیاز به حمایت مهندسی از طرف یک تیم توسعه ای دارد و اگر این تیم یک گروه خارجی باشد، باید برای کار به چین سفر کند ولی در حال حاضر بسیاری از کشور ها سفر به چین را ممنوع کرده اند.

کرونا ارز مجازی را هم فلج کرد

تاثیرات شیوع ویروس کرونا در آسیا به شیوه هایی غیرمنتظره به دنیای ارز مجازی هم راه یافته است. لغو کنفرانس ها و از بین رفتن تأسیساتی که معاملات را انجام می دادند از جمله این تاثیرات است. گردهمایی ها همواره برای سرمایه گذاران مشتاق راهگشا بوده اند. این گردهمایی ها می توانند نشست های غیر رسمی باشند که طی روزهای ابتدایی بیت کوین برگزار می شوند یا مجالس پر زرق و برقی باشند در اوج حباب ارز مجازی. اجلاس نیترون2020 در سئول، اجلاس بلاک چین ویک2020 و توکن2049 در هنگ کنگ به  تعویق افتاده اند. گزارش شده استارتاپ دیفاینر تور 10 روزه سرمایه گذاری خود را به خاطر ویروس کرونا در چین لغو کرده است. ماینینگ پول (استخر استخراج) btc که کامپیوترهایش به تایید معاملات کمک می کنند، اعلام کرد یکی از مزارع سرور آن توسط مقامات چین برای جلوگیری از انتشار این ویروس بسته شده است. سازندگان تجهیزات از جمله میکروبی تی که یکی از ابزارهای مورد استفاده  مزارع ماینینگ را می سازد، اعلام کرد محموله هایش با تاخیر ارسال می‌شوند. تاثیر این ویروس بر قیمت ارز مجازی از ابتدای شیوع آن مورد بحث بوده است. برخی می‌گویند این اتفاق ارزهای مجازی را تبدیل به سرمایه ای امن کرده است ولی منتقدان به عدم وجود یک ارتباط قوی با سایر سرمایه ها اشاره می کنند. شاخص گلکسی کریپتو 60درصد از ماه دسامبر افزایش یافته است.چین تقریباً از زمان معرفی بیت کوین در 2009، مرکز بخش ارز مجازی بوده است. 20 تا از 50 معامله برتر ارز مجازی در منطقه آسیا پاسیفیک اتفاق می‌افتد که شامل 40 درصد نقل و انتقال های بیت کوین در نیمه اول 2019 می‌شود. در این منطقه، بیشتر این معاملات در چین انجام می شود. تحلیلگران توکن آنالیست دریافته اند پنج نهاد استخراج ارز مجازی که مقر همه آنها در چین است، حدود 50 درصد تمام قدرت محاسباتی شبکه بیت کوین را کنترل می کنند.

روسیه بزرگترین صادرکننده گندم در جهان شد

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که بخش کشاورزی روسیه رشد کرده و توانسته با پشت‌سر گذاشتن آمریکا و کانادا بزرگترین صادرکننده گندم در جهان شود.رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که طی چند سال گذشته این کشور از بزرگترین واردکننده غلات به بزرگترین صادرکننده تبدیل شده است.وی افزود: اتحادیه جماهیر شوروی همواره واردکننده غلات و بزرگترین خریدار در زمینه گندم بوده‌ اما امروزه روسیه بزرگترین تأمین‌کننده گندم در بازارهای جهانی است« ما در جایگاه نخست قرار داریم.»بر اساس آمارهای منتشره توسط خدمات آماری دولت فدرال روسیه برداشت محصول در روسیه امسال 6.5 درصد رشد داشته و به 120.6 میلیون تن رسیده است.پوتین پیش از این گفته بود که روسیه مطمئناً بی‌نیاز از گندم خواهد بود. وی همچنین تأکید کرد: برای اینکه محصولات غذایی با کیفیت داشته باشیم باید منابع مختلفی همکاری کنند و باید روسیه در زمینه افزایش تولیدات ارگانیک و محصولات غیرتراریخته بیشتر فعال باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha