جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/سفرآیت الله اعرافی به هندوستان

حوزه/ آیت الله اعرافی تنوع بخشی به حوزه های دانشی و طراحی بیش از ۳۰۰ رشته و گرایش را ویژگی حوزه علمیه دانست و نظام آموزشی امروز حوزه های علمیه را متنوع ترین نظام های آموزشی در مجامع معتبر علمی دنیا برشمرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه در جریان سفر به کشور هند، در جمع مدیران حوزه های علمیه و مدرسان و فضلای فارغ التحصیل جامعةالمصطفی در محل خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران حضور یافت و ضمن استماع نظرات و پیشنهادهای نمایندگانی از میان حاضران، در سخنان خود به تبیین نقش حوزه های علمیه در حفاظت و صیانت از مکتب اهل بیت علیهم السلام پرداخت.

وی ضمن ابلاغ سلام مقام معظم رهبری، تجلیل و تقدیر رهبر انقلاب نسبت به تاریخ پرشکوه حوزه های علمیه هند را یادآوری کرد و گفت: معظم له اشراف بسیار خوبی نسبت به عالمان  ، فقهاء و متکلمان و مفسران این دیار دارند و همواره از سابقه درخشان و تاریخ علم و فرهنگ شیعه در هند به عظمت و نیکی یاد می کنند.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه سخنان خود از مجاهدت ها و تلاش های خالصانه علماو فضلای حوزه های علمیه و رویکرد تقریبی و محبت آمیز علمای اهل سنت و نیز همراهی و همکاری مسئولان و تصمیم گیران هند تشکر نمود و گفت: ایفای نقش مؤثر حوزه های علمیه نیازمند شناخت تاریخ و سابقه و هویت درخشان حوزه های علمیه و باور و افتخار به آنهاست و حوزه های علمیه در طول تاریخ خدمات وصف ناپذیری به بشریت و اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام داشته اند و با وجود فراز و فرودها، هزار و چهارصد سال تاریخ پرفروغ و اندیشمندان و علما و مصلحان بسیاری را تقدیم به جامعه انسانی کرده است.

آیت الله اعرافی گفت: درخت تناور حوزه ریشه در اعماق تاریخ دارد و در طول تاریخ نورافشانی داشته است و پس از انقلاب اسلامی نیز شعاع نورافشانی حوزه های علمیه درخشش بیشتری یافته است.

وی تاکید کرد: سرمایه تاریخی حوزه های علمیه هند بسیار ارزشمند است و امروز هم هزاران نفر از فضلا و اساتید و مبلغان هند در نقاط مختلف جهان به هدایت و تعلیم و تربیت اشتغال دارند.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه به جایگاه حوزه علمیه قم در استمرار تاریخ حوزه های علمیه اشاره کرد و قم را در یکصد سال اخیر دارای امتیازات و برجستگی هایی دانست و گفت: اولین ویژگی حوزه علمیه قم آن است که در قلمرو فقه و اصول ضمن حافظت از سابقه علمی فقاهتی، هم در عرصه فقه سنتی و هم فقه معاصر به قله های علمی و معرفتی دست یافته است و حوزه های علمیه هند نیزباید در عرصه فقاهت و اجتهاد و عرصه علمی فقه و اصول تقویت بشود و به قله های علمی دست یابد.

وی در این زمینه حضور بیش از ۴۰ فقیه برجسته علمی، تالیف صدها کتاب گران سنگ و انتشار ده ها مجله علمی تخصصی و تالیف صدها مقاله علمی تخصصی فقهی و اصولی و برگزاری صدها درس خارج فقه و اصول را به عنوان بخشی از این ظرفیت ارزشمند علمی برشمرد و تاکید کرد: باید برنامه ریزی شود تا چند سال آینده چندین درس خارج قوی در هند برگزار شود و در صورت نیاز حوزه علمیه قم نیز آماده است اساتید و شخصیت هایی را از ایران به هند اعزام کند.

آیت الله اعرافی دومین امتیاز حوزه علمیه قم را مطالعات گسترده کلامی، عقلی و فلسفی و پاسخگویی به نیازهای متنوع و شبهات و سؤالات دنیای معاصر دانست و افزود: حوزه علمیه هند هم در تاریخ خود میرحامدحسین ها داشته و امروز هم باید به قله های کلامی و عقلی برسد و هم باید از مبانی شیعی و اعتقادات اسلامی و مبانی انسانی و فطری دین دفاع کند.

وی ادامه داد: ویژگی دیگر حوزه علمیه قم مطالعات تطبیقی متنوع و عمیق مذاهب اسلامی و ادیان است. شعار انقلاب اسلامی پرهیز از جنگ و درگیری مذهبی و تاکید بر گفتگو و مباحثه منطقی و اجتناب از مناظره تفرقه برانگیز است.

مدیر حوزه های علمیه توجه به علوم انسانی و اسلامی و گسترش مطالعات میان رشته ای و توجه به مکاتب فکری را امتیاز دیگر حوزه علمیه دانست و گفت: از امتیازات دیگر حوزه علمیه ابعاد گسترده بین المللی آن است که در آینده نیز نیازمند گسترش و تعمیق بیشتر است.

آیت الله اعرافی تنوع بخشی به حوزه های دانشی و طراحی بیش از ۳۰۰ رشته و گرایش را ویژگی دیگر حوزه علمیه دانست و نظام آموزشی امروز حوزه های علمیه را متنوع ترین نظام های آموزشی در مجامع معتبر علمی دنیا برشمرد.

وی در ادامه تحول در حوزه های علمیه خواهران و تجارب ارزشمند حوزه علمیه قم را بسیار قابل قدردانی دانست و در ادامه به تعامل و تفاهم میان حوزه های علمیه شیعه و سنی و تمرکز حوزه های علمیه بر رویکرد تقریبی و تعاملی اشاره کرد و حوزه های علمیه را پیشگام رویکرد تقریبی دانست و حوزه های علمیه و فضلای هند را نیز دارای عملکرد قابل تقدیر معرفی کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha