پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
امام خامنه ای سید حسن نصرالله سردار سلیمانی

حوزه/ دکتر نزیهه صالح جامعه شناس و بانوی فرهیخته لبنانی گفت: بعد از شهادت سردار سلیمانی برای هر اهل مقاومتی مایه یقین و اطمینان شد که در مسیر او حرکت کند و هدف اساسی او را که آزادی قدس از دست رژیم پلید صهیونیستی است را محقق کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، تاثیر پیروزی انقلاب اسلامی در شکل گیری مقاومت اسلامی در لبنان امری واضح و آشکار است که اولین کشوری که از انقلاب اسلامی به عنوان الگویی شایسته برای استقلال خواهی و مقاومت بهره برداری کرد لبنان بود.همراهی مقاومت اسلامی در لبنان و فرماندهان مقاومت ایران در آزاد سازی جنوب لبنان و جنگ های دیگر لبنان با اسراییل همچون جنگ ۳۳ روزه جلوه دیگر همکاری ایران و لبنان بود. حضور شهید سردار سلیمانی در جنگ معروف به تموز در سال ۲۰۰۶ و تاثیر مهم ایشان در این پیروزی پر افتخار جهان اسلام  موجب آشنایی بیشتر مردم لبنان با شخصیت سردار سلیمانی شد.

در همین راستا سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با دکتر نزیهه صالح جامعه شناس و بانوی فرهیخته و فعال لبنانی ، مشاور روانشناسی و استاد دانشگاه در جامعه المصطفی لبنان ، فعال در جمعیت بانوان حامی قدس در لبنان به گفت و گو پرداخت.

متن گفت و گو به شرح ذیل است:

حوزه: لطفا به عنوان یک جامعه شناس تاثیر اجتماعی انقلاب اسلامی ایران در لبنان را بر روی زنان و جوانان لبنانی ارزیابی کنید؟

لبنان از انقلاب اسلامی ایران متاثر شده است و به ویژه جوانان لبنانی متعهد به آن هستند زیرا این انقلاب حامی قدرتمند مومنان برای شناخت دین مبین اسلام و تعمق در فلسفه ایمانی است که اسلام آن را آورده است.

تاثیرپذیری مراکز و مدارس فرهنگی لبنان از انقلاب اسلامی

بعد از آنکه لبنان مدت ها مطیع و وابسته  فرهنگ اجتماعی غربی و اروپایی شده بود؛ اکنون آنجا مدارس و مراکز اسلامی زیادی وجود دارد که در ارتباط با تربیت و تعلیم دانشجویان بر خط صحیح اسلامی فعالیت می کنند و مدارس، حوزه های علمیه ، مساجد ، جوانان و نسل جدید را به اسلام و آموزه های نا ب آن باز می گرداند و التزام و تعهد دینی آشکار و روشنی به ویژه در زمینه حجاب بیش از گذشته در جامعه مشاهده می شود.

حوزه:  تاثیر مکتب امام خمینی (ره) بر روی جوانان لبنانی را از پیروزی انقلاب اسلامی تا امروز چگونه ارزیابی می کنید؟

به لطف وجود مراکز و دفاتر نمایندگی امام خمینی (ره) در لبنان جوانان بیشتر به سوی حماسه آفرینی و ایثار گرایش پیدا کردند و به ویژه بعد از اشغال لبنان توسط اسرائیل  عضو گیری در مقاومت انجام شد و جوانان لبنان امام خمینی (ره) را به عنوان الگویی برای خود برگزیده اند.

 بسیاری از جوانان به طور داوطلبانه به مقاومت پیوستند و همچنین  جوانان مبارز ایرانی در جبهه های مختلف الگویی برای جوانان لبنانی در مقاومت علیه ظلم و دشمنان  متجاوز شدند.

حوزه:  تاثیر شخصیت شهید سردار سلیمانی در لبنان قبل و بعد از شهادت ایشان را چگونه ارزیابی می کنید ؟

شهید سلیمانی نماد شرف و هوشیاری برای جوانان مقاومت اسلامی در لبنان بود، رویای هر جوان اهل مقاومتی بود که با حاج قاسم سلیمانی دیدار کند تا نیرو و عزمش در مقاومت با دشمن صهیونیستی بیشتر شود و بعد از شهادت سردار سلیمانی برای هر اهل مقاومتی مایه یقین و اطمینان شد که در مسیر و خط و مرام او حرکت کند و هدف اساسی او را که آزادی قدس از رژیم پلید صهیونیستی است را محقق کند.

 نظر شما درباره نقش حضور شهید سردار سلیمانی در لبنان در دوران جنگ تموز(۲۰۰۶-جنگ ۳۳ روزه)  و حتی بعد از جنگ در عرصه سیاسی لبنان چیست؟

جنگ تموز یکی از قدرتمندترین  تجربه های ملت لبنان بود، اما این ملت به دستاوردهای مقاومت  و پیروزی اش علیه دشمن صهیونیستی افتخار می کند و همانطور که جناب سید حسن نصرالله آشکار کرد؛ شهید سردار سلیمانی در لبنان در اثنا جنگ تموز حضور داشت و بر ماندن کنار لبنانی ها برای یاری و کمک به آنها تا پیروزی نهایی اصرار می کرد.

شهید سردار سلیمانی شریک ما در پیروزی علیه اسرائیل بود

این خبرِ سید حسن نصرالله، مردم را بسیار خوشحال کرد از این نظر که ما را با شخصیت سردار سلیمانی آشنا کرد که چگونه مقاومت شجاعانه متکی بر خداوند است و شهید سلیمانی پیروزی را برای ما پیش بینی می کرد و ما عملا پیروز شدیم و به حمد و سپاس خداوند او شریک ما در پیروزی بود.  

حوزه: نظر شما در خصوص پاسخ مقاومت به ترورشهید سردار سلیمانی و چگونگی انتقامی که جناب سید حسن نصرالله به دشمن صهیونیستی و آمریکایی وعده دادند چیست؟

به نظر من هر گونه پاسخی که حزب الله در پاسخ به شهادت شهید سردار سلیمانی بدهد پاسخی راهبردی و محکمی خواهد بود؛ این به این معنا است که این پاسخ در جریان جنگی است که پیروزی قطعی در بر دارد و آن پیروزی نهایی و قطعی بر دشمن صهیونیستی و نابودی اوست این بزرگترین جواب ممکنی است که مقاومت اسلامی لبنان در پاسخ به جنایت ترور شهید سردار سلیمانی آماده آن است.

 گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha