سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
مدرسه علميه الزهرا(س) كلاردشت، مراسم يادبود خانم دباغ

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهراء(سلام الله علیها) کلاردشت گفت: خانم دباغ برای تثبیت انقلاب اسلامی از همه چیز گذشت و حتی رنج هجرت و دوری همسر و فرزندان را به جان خرید و تمام قد در برابر مشکلات ایستاد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران، خانم بحر کاظمی در مراسم گرامیداشت خانم دباغ یکی از زنان مبارز انقلاب اسلامی، در جمع بانوان شهرستان کلاردشت گفت: مرضیه حدیدچی(دباغ )خرداد ۱۳۱۸ در همدان به دنیا آمد و پس از ازدواج در سن ۱۴ سالگی به تهران نقل مکان کرد، وی یکی از شاگردان آیت‌الله  سعیدی بود که از طریق شرکت در کلاس‌های او در مسجد موسی‌بن‌جعفر(ع) با اندیشه های امام خمینی(ره) آشنا شد و از سال ۱۳۴۶ زیر نظر استاد خود از طریق  تهیه، تنظیم و پخش اعلامیه‌های امام به جمع مسلمانان انقلابی پیوست.

وی افزود: پس از شهادت آیت‌الله سعیدی، دباغ زیر نظر مجتبی صالحی خوانساری فعالیت‌های خود را در راستای اهداف انقلاب دنبال کرد،دباغ در حالی به تحصیل ادامه می‌داد و به فعالیتهای سیاسی مبادرت داشت که مادر هشت فرزند بود. فعالیت‌ها و حرکت‌های سیاسی دباغ با پخش و توزیع اعلامیه در سال های ۴۱-۴۰ آغاز می شود و با ورود به تشکیلات تحت هدایت شهید سعیدی در تهران شدت می یابد.

 مدیر مدرسه علمیه الزهراء(س) کلاردشت بیان کرد: دباغ درسال ۱۳۵۲ توسط ساواک دستگیر شد؛ چند روز پس از این اتفاق، رضوانه دختر بزرگش نیز به دلیل داشتن دفتر سرودی که حاوی مضامین انقلابی بود دستگیر شد، به خاطر این دفتر و از طرفی هم به دلیل این که در بدن خانم دباغ جای سالمی برای شکنجه کردن وجود نداشت و بدن وی عفونت کرده بود، دخترشان را شکنجه می کردند.

وی  با تعریف از شکنجه های ساواک نسبت به خانم دباغ اشاره کرد: پس از چند روزی که شکنجه ها را انجام می دادند و ۴ بعد از نیمه شب صدای زنجیر بند را شنید، وقتی زنجیر بند باز شد از لای دریچه سلول نگاه کرد دید دو سرباز زیر بغل این بچه را گرفته اند و وسط راهرو انداختند که هر چه با سطل آب روی صورتش می ریختند به هوش نمی آمد. دباغ هم با مشت به در می کوبید. صدای فریادهای ایشان هم خیلی توی راهرو پیچیده بود. آیت الله ربانی شیرازی (ره) توی بند بود که صدای فریادهای دباغ را می شنید ، شروع کردند با یک صوت قشنگی آیه «واستعینوا بالصبر والصلوة و انها لکبیرة الا علی الخاشعین» خواندن این آیه موجب آرامش خانم دباغ شد.

وی اعلام داشت: دباغ پس از آزادی تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد و از مرگ نجات می یابد و پس از چند ماه دوباره دستگیر و زندانی می شود.در این دوره از زندان به تقابل ایدئوژیک با گروه های مارکسیستی برمی خیزد و زنان مسلمان زندانی را پیرامون خود جمع می کند. پس از هجرت امام به پاریس در سال۱۳۵۷ به خیل یاران ایشان پیوست و وظایف اندرونی بیت امام را به عهده گرفت و لحظاتی گرانمایه را برای خود رقم زد.

 مدیر مدرسه علمیه خواهران کلاردشت  با اشاره به بازگشت مرحومه مرضیه دباغ پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: دباغ هنگامی که به کشور بازگشت در مصدر بسیاری از امور از جمله: فرماندهی سپاه همدان و مسئولیت بسیج خواهران قرار گرفت و سه دوره نماینده مردم تهران و همدان در مجلس شورای اسلامی بود. علاوه بر آن در دانشگاه علم و صنعت و مدرسه عالی شهید مطهری به تدریس پرداخت و قائم مقام جمعیت زنان جمهوری اسلامی بود.

 وی ادامه داد: یکی از فعالیت های جالب توجه دباغ در عرصه سیاست به ویژه سیاست خارجی، به سفر او همراه با آیت الله العظمی جوادی آملی و محمد جواد لاریجانی برای ابلاغ پیام امام خمینی(ره) به گورباچف در سال ۱۳۶۷ مربوط می‌شود. در ارتباط با این سفر نقل قول معروفی از دباغ مطرح می شود که می گوید مسئولین تشریفات شوروی با دیدن چادر او و عبای آیت‌الله جوادی آملی دستپاچه شده بودند. او در آخرین سال‌های فعالیت سیاسی-اجتماعی خود به عنوان یکی از اعضای شورای مرکزی جمعیت زنان انقلاب اسلامی، مدرس واحد معارف اسلامی دانشگاه علم و صنعت و قائم مقام دبیرکل جمعیت زنان جمهوری اسلامی فعالیت می‌کرد.

مدیر مدرسه علمیه الزهراء(س) کلاردشت در پایان خاطر نشان کرد: خانم دباغ  برای تثبیت انقلاب اسلامی از همه چیز گذشت و رنج هجرت و دوری همسر و فرزندان را به جان خرید و تمام قد در برابر مشکلات ایستاد، ایشان برای نسل امروز نماد یک بانوی مبارز مسلمان است نکته مهم این است که ایشان به عنوان یک زن عضویت در سپاه داشتند یعنی یک نیروی بیرونی نبودند و این امنیت حضور زنان در یک نهاد نظامی را نشان می دهد. بخش مهمی از بار انقلاب  اسلامی بر دوش مادران و همسران بوده  و باید در گام دوم در زندگی خانوادگی و حیات طیبه خانوادگی به تفصیل شناخته شود و همه به آن التزام پیدا کنیم.

انتهای پیام۳۱۳/۴۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha