پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
جهانگیری

حوزه/ معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ۲۲ بهمن روز حماسه ملی، روز حضور ملی و روز اراده ملی است، گفت: حضور پرشور مردم در مراسم ۲۲ بهمن نشان دهنده این موضوع است که انقلاب همانند ایران، اسلام، رهبری و قانون اساسی متعلق به همه اقشار جامعه است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از زاهدان، اسحاق جهانگیری صبح امروز در مراسم چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با بیان اینکه انقلاب اسلامی نمایانگر سرنوشت امروز و فردای ایران سربلند است، گفت: این انقلاب فقط میراث تاریخی و متعلق به نسلی از بزرگسالان و میانسالان نیست بلکه جوانان، نوجوانان و کودکان نیز همانند بزرگسالان و میانسالان در آن سهم دارند.

جهانگیری با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی تحقق خواست تاریخی ملت ایران است، اظهار داشت: خواست و سخن ملت ایران در یکصد سال گذشته و در تمام حرکت های آزادی بخش از مشروطه تاکنون در انقلاب اسلامی شنیده شد و آن خواست، استقلال، آزادی و پیشرفت توسعه بود و امروز نیز مردم ایران به دنبال همین آرمان ها هستند.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: انقلاب اسلامی حادثه تاریخی نیست، یک حرکت اجتماعی و مرحله ای جدید در حیات و زندگی اجتماعی مردم ایران است. انقلاب اسلامی با نیروی نظامی به پیروزی نرسید بلکه با کلام و منطق پیروز شد و با خشونت مبارزه کرد و در برابر گلوله گل هدیه داد.

جهانگیری با بیان اینکه انقلاب اسلامی، انقلابی مردمی بود و جمهوری اسلامی برآمده از این انقلاب، نظامی مردمی است، گفت: انقلاب اسلامی آیینه تمام نمای ملت ایران است و ملت ایران در این انقلاب رؤیت شد. این انقلاب نه به وسیله یک گروه، طبقه، قوم و مذهب محقق شد بلکه با حضور همه ملت به پیروزی رسید و انقلاب اسلامی میان ملت ایران از همه اقوام و مذاهب و طبقات پل ایجاد کرد نه دیوار.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران انقلابی اخلاقی بود و مردم ایران در پرتو انقلاب اسلامی، اخلاق ایرانی و اسلامی را به نمایش گذاشتند و ایثارگری و مهربانی در برهه های مختلف آن شکوفا شد. ما باید مروج اخلاق انقلابی شویم و با یکدیگر از اخلاق پاسداری کنیم.

جهانگیری با بیان اینکه انقلاب اسلامی چتری بود بر سر همه و هیچ گروهی در آن جای را برای دیگران تنگ نمی کرد، گفت: وقتی که رهبر عزیز و معظم انقلاب می فرمایند حتی اگر نظام را قبول ندارید در انتخابات شرکت کنید، معنایش تحقق همین شعار است که این انقلاب و کشور متعلق به همه است.

جهانگیری با بیان اینکه انقلاب اسلامی سرنوشت و اداره کشور را به مردم سپرد، گفت: امام(ره) با اینکه می دانست هر تصمیمی که بگیرد ملت ایران از آن تبعیت می کند بر این مبنا که برای اداره کشور باید همه پرسی انجام شود پافشاری کرد. امام فرمودند که باید نوع حکومت را به انتخاب مردم واگذار کنیم و تنها پس از ۵۰ روز از پیروزی انقلاب همه پرسی برای انتخاب نوع حکومت برگزار شد و یک سال پس از انقلاب، قانون اساسی که توسط خبرگان تدوین شده بود به رأی مردم گذاشته شد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه مهمترین شعار انقلاب اسلامی قانونمداری بود، تصریح کرد: کسی انقلابی است که قانونمدار باشد و کسانی انقلابی هستند که به نظم و قانون پایبند هستند.

جهانگیری ادامه داد: امام و رهبری معیار قانون و حرکت قانونی در کشور هستند و انقلاب اسلامی توسعه و پیشرفت را در درون کشور تعریف می کند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: انقلاب اسلامی انقلاب عدالت بر همه شئون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و منطقه ای بود.

جهانگیری اظهار داشت: با توجه به ضرورت مسائل تاکید می کنم که یکی از مهمترین موضوعات انقلاب ما وحدت و تقریب بود. البته این وحدت و تقریب نباید بر اساس نیازهای کوتاه مدت باشد بلکه جمهوری اسلامی خواهان وحدتی مبتنی بر ارزش های والای دینی و اسلامی است.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب همواره بر تقریب و وحدت به عنوان یک اصل اساسی پافشاری داشتند، گفت: ما باید به مکتب امام راحل و به روش و منش رهبر معظم انقلاب برگردیم.

وی با اشاره به دوران سخت مبارزه و تبعید رهبر معظم انقلاب به استان سیستان و بلوچستان افزود: مقام معظم رهبری به مردم این استان دلبسته هستند و مردم شیعه و سنی استان را به خوبی می شناسند و به همین دلیل بر موضوع تقریب و وحدت تاکید دارند.

جهانگیری ادامه داد: مقام معظم رهبری در آخرین مرقومه خود در پاسخ به مولوی عبدالحمید از علمای اهل سنت فرمودند همه ارکان جمهوری اسلامی ایران موظف هستند در معارف دینی و قانون اساسی پافشاری کنند و هیچگونه تبعیض و نابرابری در بین ایرانیان از هر قوم، نژاد و مذهب نباید وجود داشته باشد.

وی، وحدت و تقریب را داروی دردهای مزمن و تاریخی کشور دانست و اظهار داشت: وحدت و تقریب داروی پیشگیری از خصومت، افراطی گری و زمینه ای برای توسعه بنیان های اقتصادی و محرومیت زدایی در کشور است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه من به عنوان معاون اول رئیس جمهور آمده ام که مهمترین مطالب کشور را از زاهدان به گوش جهانیان برسانم، خاطرنشان کرد: کشور ما در شرایط ویژه ای قرار دارد و آمریکایی ها و صهیونیست ها خواب هایی را برای کشور ما و منطقه دیده اند، اما برنامه های آنها برای منطقه مهم خاورمیانه یکی پس از دیگری با شکست مواجه شد و آنها تمام این شکست ها را از چشم ملت ایران می بینند و به همین دلیل از تمام خباثت ها و دخالت ها در حق ملت ما دریغ نمی کنند.

جهانگیری تصریح کرد: آمریکایی ها پس از ۴۰ سال اعمال تحریم و فشارهای مختلف اقتصادی، تلاش کردند جمهوری اسلامی ایران را تسلیم کنند اما نتوانستند. وقتی که جنگ اقتصادی آنها علیه ملت ایران نتیجه نداد، استراتژی خود را عوض کردند و سردار بزرگ اسلام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را که برای مردم سیستان و بلوچستان چهره ای شناخته شده است به شهادت رساندند.

جهانگیری ادامه داد: آمریکایی ها با شهادت سردار سلیمانی حرکت جدیدی را در منطقه آغاز کردند و ما باید هوشیار باشیم و دقت خود را افزایش دهیم.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ملت ایران و ملت های منطقه مصمم هستند که انتقام خون سردار سلیمانی را بگیرند، گفت: امروز در چهلمین روز شهادت حیات بخش شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی هستیم. کسی که سرباز فروتن اسلام، ملت و ولایت بود.

جهانگیری اضافه کرد: حاج قاسم سلیمانی به معنای واقعی رفیقی شفیق و دوست روزهای سخت بود و منفعت و مصلحت ملت ایران را به منفعت و مصلحت شخصی ترجیح می داد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه حاج قاسم سلیمانی با بودنش اقتدار و امنیت آورد و با رفتنش دل ها را متوجه خود کرد، اظهار داشت: باید در روش حکمرانی و حکومت داری شیوه او را ملاک عمل قرار دهیم و با ادامه رسمش، اسمش را جاودان کنیم.

جهانگیری با یادآوری اینکه آمریکایی ها دارو، مواد غذایی و کالاهای اساسی ملت ایران را تحریم کرده اند، گفت: امروز با افتخار می گوییم که اگر دشمنی ها و فشارهای آمریکا نبود و توسعه کشور به شکل مناسب ادامه پیدا می کرد امروز ایران یکی از قدرت های بزرگ منطقه و حتی جهان بود.

وی افزود: علیرغم همه دشمنی ها، تحریم ها و فشارها، امروز ایران در علم و فناوری، کارهای زیربنایی، توسعه مناطق محروم، توسعه زیرساخت ها و کاهش اتکا به نفت به توفیقات فراوانی دست پیدا کرده است.

جهانگیری طرح تحول نظام سلامت را یکی از دستاوردهای کشور برشمرد و افزود: این طرح در دوران تحریم به اجرا درآمد تا مردم در هنگام بیماری رنج دیگری نداشته باشند.

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود استان سیستان و بلوچستان را استانی مهم و راهبردی برای کشور توصیف و خاطرنشان کرد: این استان از ظرفیت های فراوان، نیروی جوان تحصیل کرده و نخبگان در زمینه های مختلف برخوردار است و با برخورداری از ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای افغانستان و پاکستان و نیز ۳۰۰ کیلومتر مرز آبی با دریای عمان و آب های آزاد می تواند به کانون توسعه و تجارت برای کشور تبدیل شود.

جهانگیری با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر توسعه سواحل مکران، گفت: رهبر معظم انقلاب سواحل مکران را گنجی نهفته توصیف کردند و ما باید با توسعه این گوهر، ایران را در مسیر توسعه قرار دهیم.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه منطقه آزاد چابهار هم صاحب مرز آبی و هوایی خواهد شد، افزود: منطقه آزاد سیستان و بلوچستان نیز که چند سال است پیشنهاد ایجاد آن به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است می تواند به توسعه استان کمک های شایانی بکند.

جهانگیری در ادامه با بیان اینکه سیل اخیر در چابهار دل مردم ایران را به درد آورد، گفت: این سیل در مقطعی رخ داد که کشور با مسائل متعدد و ناگوار دی ماه مواجه بود و علاوه بر تاکید مقام معظم رهبری برای کمک رسانی به این منطقه، رئیس جمهور، رئیس مجلس و مسئولان دیگر نیز در این منطقه حضور پیدا کردند تا آلام مردم سیل زده را کاهش دهند.

معاون اول رئیس جمهور خطاب به مردم استان سیستان و بلوچستان گفت: مردم عزیز! دولت و نظام در کنار شما و متعلق به شماست و با کمک شما این استان را از فقر و محرومیت بیرون خواهد آورد.

جهانگیری در ادامه سخنان خود به موضوع انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی نیز اشاره و تصریح کرد: انتخابات و صندوق رأی محل گفت و گوی مردم با حکومت است و مقام معظم رهبری نیز در سخنان خود فرمودند که حتی اگر اشکالاتی نسبت به حکومت دارید اما در انتخابات شرکت کنید؛ چرا که سرنوشت کشور به این موضوع وابسته است و از مردم عزیز استان سیستان و بلوچستان نیز می خواهم که حتی اگر دلخوری هایی هم دارند اما در انتخابات حضور فعال داشته باشند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه روزی که چهار کودک زاهدان در مدرسه ای سوختند قلب مردم ایران آتش گرفت، گفت: همه باید برای پیشرفت ایران با هم قدم برداریم و با یاری یکدیگر کشور را در مسیر توسعه هدایت کنیم.

جهانگیری با اشاره به انسجام بسیار خوب در استان سیستان و بلوچستان، نماینده ولی فقیه در استان را انسانی آگاه و مسلط به مسائل توصیف کرد و گفت: استاندار سیستان و بلوچستان هم فردی دلسوز و فعال است و علمای اهل سنت نیز همگی دلسوز و آگاه هستند که همه این ظرفیت ها می تواند پیشرفت استان به نحو مطلوب را تسریع بخشد.

وی در ابتدای این مراسم ضمن ابراز خرسندی از فرصت فراهم شده توسط نماینده ولی فقیه، استاندار و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برای حضور در جمع راهپیمایان مردم زاهدان، گفت: مردم زاهدان همواره چه در دوران انقلاب و چه دوران پس از پیروزی انقلاب مرزداران غیوری بودند که انقلاب و نظام همواره به آنها افتخار کرده است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha