جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دکتر نرگس عبدالحمید/ استاد حوزه و دانشگاه

حوزه/ استاد و پژوهشگر حوزه علمیه خواهران گفت: یوم الله ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ یکی از روزهایی است که سرنوشت انسان و حتی سبک زندگی او را تغییر داد. مطالبه انسانها با تغییرات اساسی در جامعه ای اتفاق افتاد که افرادش طالب عدالت در سایه ایمان به خدا بودند؛ اما حاکمان جائر و ظالم آن چنین مطالبه ای را بر نمی تافتند.

نرگس عبدالحمید در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سپبهدشهید حاج قاسم سلمیانی و یوم الله ۲۲ بهمن اظهارکرد: تاریخ بشریت روزها و شب هایی دارد که سرنوشت انسان ها به دست خودشان و با کمک خداوند در آن تغییرمی کند. چه آنکه خداوند قادر توانا می فرماید :"إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ" ( ۱۱/رعد) یعنی خدا هم تغییر را به انسان می سپارد که اگر خواست می تواند آن را ایجاد کند.

پژوهشگرممتاز حوزه علمیه افزود: گاهی یک مقطع تاریخی، فجری در جهت تغییرات اساسی است. انسان و سبک زندگی اش متغیر می شود و حتی خودش در این راستا الگوی هزاران فرد و جامعه می گردد.

عبدالحمید ادامه داد: یک شب یا یک روز، فراتر، ماندگار تر و تاثیرگذارتر از ماه ها و سالیان متمادی می شود: "لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ " (قدر/۳) چرا که خاستگاه رشد و تغییر و دگرگونی در زندگی و چگونگی و کیفیت آن می شود و نیز خداوند نام چنین روزی را «یوم الله» می گذارد "وَذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ " (۵/ ابراهیم)

استاد حوزه علمیه بیان داشت: مطالبه تغییر در زندگی انسان زمانی رخ می دهد که مردم از ظلمی خسته و ناراحت شوند و با بصیرت، آگاهی، تعقل و تفکر به این نتیجه برسند که باید تغییراتی رخ دهد تا زندگی انسان ها با قسط و عدل توام گردد. در این میان برخی افراد با اعتقادات راسخ و قدم هایی استوار برای این هدف حتی از جان خود گذشته و با نثار خونشان به شکوفایی و اعتلای جامعه‌ ای صالح و مؤمن یاری می‌رسانند. اینان نفوس مطمئنه ای هستند که جز رضایت پروردگارشان به منفعت دیگری نمی اندیشند و نهایت عبودیت را نشانه می روند. چنانکه خداوند متعال به آنها می‌فرماید یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه.

پژوهشگر علوم و معارف اسلامی اظهارکرد: این انقلاب مرهون و مدیون خون نفوس مطمئنه ایست که به راهشان اعتقاد و اعتماد داشته، در این راه استوار بودند و هدف و آرمانشان عدالت گستری بود.

عبدالحمید گفت: مردم انقلابی و همیشه در صحنه ایران نیز به دنبال رسیدن به آرمان های انقلاب بوده و هستند و خود را وامدار خون شهدا می دانند و امسال نیز در اربعین سردار دل ها تجدید میثاق کردند و به همین جهت از همه خادمان خود نیز انتظار دارند به این آرمان ها و دِین ها توجه نموده و در مسیر اعتلای میهن در جهت تحقق تمدن اسلامی همت گمارند. باشد که : «یَملَأُ الله بِهِ الاَرضَ قِسطاً وَ عَدلاً کَما مُلِئَت ظُلماً و جَورا» (کمال الدین و تمام النعمة، شیخ صدوق، ج ‌۲، ص ۳۷۷؛ کفایة الأثر فی النص علی الأئمة الإثنی عشر، علی بن محمد خزاز قمی، ص ۲۸۰؛ بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج ‌۵۱، ص ۱۵۶).

گفت وگو از اکبر پوست چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha