سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
ماندانا جلالی، سرپرست روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران

حوزه/ مدیر کل تبلیغ حوزه علمیه خواهران با تاکید بر این که جهاد علمی و فرهنگی بانوان طلبه، لازمه حراست از ارزش های انقلاب اسلامی است، گفت: رسانه های جمعی الگوهای موفق زن مسلمان و انقلابی را به دنیا معرفی کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، این روزها که چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می گیریم، بهترین فرصت در اختیار ماست تا به یُمن چنین ایامی، به ابعاد مهم پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی، نگاهی دیگرباره داشته باشیم.

در این میان بی شک زنان به خصوص بانوان طلبه در پیشبرد اهداف والای انقلاب اسلامی، نقش بسیار مهمی برعهده دارند که برای بحث درباره اهمیت این موضوع و البته پرداختن به مهم ترین بایسته های فراروی زنان در گام دوم انقلاب با خانم ماندانا جلالی، مدرس حوزه و مدیر کل تبلیغ حوزه های علمیه خواهران به گفتگو پرداخته ایم که مشروح آن در ادامه می آید؛

به عنوان استاد حوزه و یکی از مسئولان حوزه های علمیه خواهران، به نظر شما بانوان طلبه امروزه در قبال  حفظ و حراست از دستاوردها و ارزش های انقلاب اسلامی چه وظیفه و رسالتی بر عهده دارند!؟

همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند، حوزه مادر نظام است؛ نظامی که خود برآمده از انقلاب اسلامی است و در این باره البته به اعتقاد بنده، تفاوتی میان حوزه های علمیه برادران و خواهران در کلان قضیه وجود ندارد.

البته باید توجه داشت که از دوران قبل از انقلاب عموماً این حوزه های علمیه برادران بوده اند که نقش آفرینی داشته اند، چرا که ما در این ایام در بخش خواهران، حوزه علمیه به آن صورت مدون و با برنامه نداشته ایم.

انصافاً یکی از برکات مهم و قابل توجه انقلاب اسلامی، ایجاد وتوسعه همین حوزه های علمیه خواهران بوده که به اذعان دوست و دشمن، انصافاً خدمات بسیاری در ابعاد فرهنگی، اجتماعی و آموزشی و دینی برای جامعه ما به همراه داشته اند.

اما در پاسخ به سوال شما مشخصاً باید عرض کنم که امروزه جهاد علمی و فرهنگی مهم ترین رسالت حوزه های خواهران و بانوان طلبه در جهت دفاع از انقلاب و حراست از آرمان ها و دستاوردهای آن است که البته در این عرصه، خواهران حوزوی تلاش های خوبی در سال های اخیر داشته اند اما ما نباید به همین میزان اکتفا کنیم، چرا که اهتمام در این زمینه مستلزم مجاهدت و تلاش بی وقفه و خستگی ناپذیر است و این که به هر حال در این باره با روحیه انقلابی عمل کنیم.

به طور کلی بانوان جامعه در جهت پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی در گام دوم چه باید بکنند و به خصوص در مقطع زمانی فعلی بیشتر بر چه موضوعات و اولویت هایی می بایست تمرکز نمایند؟

چه حضرت امام (ره) به عنوان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و چه مقام معظم رهبری، در بیانات و رهنمودهایشان، جایگاه بسیار ممتاز و خاصی را به دختران و زنان جامعه اسلامی در مسیر پیشرفت و استقلال و رشد قائل هستند و حقیقتاً نیز همان گونه که زنان جامعه ما در پیروزی انقلاب اسلامی و سال های دفاع مقدس نقش بسیار مهمی داشتند، امروز نیز برای تداوم انقلاب و پیشبرد اهداف و برنامه های آن، نقش ویژه ای دارند.

اتفاقاً بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، زنان در آغاز چهل سال دوم انقلاب نقش بسیار جدی تری برعهده دارند، به ویژه آن که در حال حاضر جبهه اصلی نبرد میان حق و باطل، ناظر به فعالیت های معطوف به جبهه فرهنگی است و در این باره زنان به جهت نقش تربیتی، آموزشی و فرهنگی بسیار می توانند تأثیرگذار باشند.

واقعیت آن است که امروزه نقش بانوان نسبت به زمان های گذشته، بسی پررنگ تر است و در این بین، بانوان طلبه در مباحث و مسایل فقهی و دینی و فرهنگی که پشتوانه تئوریک نظام و انقلاب را به همراه دارد، باید بیش از پیش به ایفای نقش و تکلیف انقلابی و دینی بپردازند. شکی نیست که کوتاهی در این زمینه باعث می شود که اساس انقلاب و نظام به ویژه در ابعاد فرهنگی، علمی و تربیتی تضعیف گردد.

مقام معظم رهبری در پیامی که سال ۹۱ به کنگره بزرگ زنان شهیده کشور دادند، بر لزوم معرفی زن مسلمان و انقلابی کشور به عنوان الگوی سوم زنان در دنیای امروز تاکید فرمودند. به نظر شما امروز چگونه می توان این مطالبه رهبر معظم انقلاب را با عنایت به ظرفیت عظیم زنان مومن و انقلابی محقق ساخت؟

بله، همان طور که به درستی اشاره کردید، رهبر فرزانه و حکیم انقلاب در این پیام پرمعنا و دقیق بر این نکته مهم تاکید می فرمایند که زن ایرانی نه زن شرقی است و نه غربی بلکه ما باید الگوی سوم که شامل زن مسلمان است را به دنیا معرفی کنیم؛ زنی که هم با حیا و عفیفه است و هم این که در میدان ها و عرصه های مختلف اجتماعی، حضور جدی و پررنگی دارد.

در این جا بیان رهبری ناظر به دو گانه ای است میان وجهه ی مستوری بانوان که در فرهنگ شرقی بیشتر جلوه گر است و وجهه ی کنشگری زن که عمدتاً در فرهنگ غرب شاهد آن هستیم و اتفاقاً هر دوی این ها به طور توأمان و البته با در نظر گرفتن جایگاه و کرامت زن در فرهنگ اسلامی وجود دارد.

در واقع وظیفه ما به عنوان بانوی معتقد و مسلمان این است که الگوهایی که داریم را به شکل درست و برجسته از طریق رسانه معرفی کنیم.

در این باره لازم است که این ادبیات و گفتمان را درونی کنیم و به شکل خاصی معتقد به این فرمایش مقام معظم رهبری رهبری باشیم که زن مسلمان انقلابی ایران باید به درستی به جهان به عنوان معلم ثانی بشریت معرفی شود.

ما به عنوان زن در جامعه اسلامی این وظیفه را داریم که آن چه که مدنظر در این الگوست که جمع بین همان نقش مستوری و کنشگری است را به خوبی تبیین و معرفی نماییم.

از سویی می بایست نمونه های عینی و عملی را تئوریزه کرده و به دنیا معرفی کنیم و تاکید نماییم که در این الگوها هم زنانگی و کرامت زن حفظ شده و هم این که زن در بالاترین جایگاه تاثیرگذاری در دنیای امروز قرار می گیرد.

پیشبرد این بحث و تاکید بر نقش رسانه ای در این باره ناظر به اهمیت نقش پشتیبانی محتوایی از جریان های کنشگر بانوان در جامعه و نیز تولید محتوا و ترویج آن به سود بانوان و خانواده هاست.

واقعیت آن است که به برکت انقلاب اسلامی، زنان و دختران جامعه ما چه در عرصه های فرهنگی و اجتماعی، چه ورزشی، چه علمی و پزشکی و حتی سیاسی موفقیت های بسیار زیادی کسب کرده اند که به هیچ وجه حجم این موفقیت ها قابل قیاس با دوران پیش از انقلاب نیست و ما باید این ها را به درستی از طریق ابزار رسانه بازگویی کنیم و خصوصاً در شرایط امروز برای این منظور حداکثر استفاده را از ظرفیت فضای مجازی ببریم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha