پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
اعرافی

حوزه/ آیت الله اعرافی: شیعه در جهان اسلام از نقش برجسته فکری و معرفتی و اقتصادی و فرهنگی و سیاسی برخوردار است و شبکه پیروان اهل بیت شبکه ای قدرتمند و مؤثر و تعیین کننده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه آیت الله اعرافی در ادامه سفر به هند با حضور در جلسه شورای سیاست گذاری ائمه جمعه هند با نمایندگان و رابطان ائمه جمعه هند در محل نمایندگی ولی فقیه در این کشور دیدار کرد.

وی برگزاری این جلسه در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را بسیار مغتنم دانست و تشکیل جلسه در کشوری مهم در جمع فاخر ائمه جمعه و با موضوع نماز جمعه به عنوان یکی از دستاوردهای  انقلاب اسلامی را به فال نیک گرفت.

مدیر حوزه های علمیه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک و چهلمین روز شهادت سردار سلیمانی را تسلیت گفت و از برگزاری حدود هزار مراسم تجلیل از مقام سردار سلیماین تشکر کرد و سلام و تحیت مقام معظم رهبری و اهتمام ایشان به علما و حوزه‌های علمیه هند را ابلاغ کرد.

آیت الله اعرافی به آسیب‌ها و چالش‌های پیش روی شیعه پرداخت و اولین آسیب را آسیب معرفتی و فکری دانست و پس از آن به ضعف در اقتدار علمی و ضعف اقتصادی را از دیگر آسیب های شیعه برشمرد که نیازمند جبران است.

وی در ادامه به برخی چالش های دیگر پیش روی شیعه همچون وجود دشمنان قدرتمند، فعالیت رقبای فراوان اشاره کرد و افزود: این چالش ها نیازمند دشمن شناسی و رقیب شناسی و اتخاذ تدابیر لازم است.

عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه آسیب دیگر شیعه را وجود برخی افراط‌ها و تفریط‌ها دانست که بعضی ها از سویی انقلابی نیستند و بعضی دیگر تندروی و ضعف در عقلانیت دارند. وی همچنین وجود انحراف‌ها و خرافه‌ها و تندروی‌ها و خطر نفوذ را از عوامل هشدار دهنده دانست.

ضرورت‌ها و اولویت‌های امام و نماز جمعه

مدیر حوزه‌های علمیه در بخش سوم سخنان خود به برخی ضرورت‌ها و اولویت‌ها برای ائمه جمعه و نهاد نماز جمعه پرداخت و بر شناخت اهمیت نماز جمعه تاکید کرد و یادآور شد ائمه جمعه باید قدر این عبادت چند بعدی را بدانند؛ چراکه این عبادت از ابعاد اجتماعی سیاسی برخوردار است که به شکل هفتگی برگزار می شود و از سوی دیگر ابعاد معرفتی و شناختی و علمی و معنوی و تربیتی و روحانی دارد و در کنار آن بعد اجتماعی و همدلی و وحدت آفرینی در نماز جمعه وجود دارد و بعد سیاسی نیز به شکل برجسته ای در نماز جمعه تعبیه شده است.

وی در ادامه گفت: بُعد دیگر نماز جمعه بعد عاطفی و بعد دفاعی است و در کنار همه اینها بعد اقتصادی و تکافل و همبستگی اجتماعی آن است که همه این ابعاد بر محوریت بعد عبادی و اتصال به خداوند قرار دارد.

آیت الله اعرافی داشتن رویکرد جامع به نماز جمعه را امری ضروری دانست و تاکید کرد: همیشه باید نیازسنجی و افکار سنجی شود و شناخت نیازها در محور فعالیت ها قرار گیرد و از سوی دیگر باید از سخنرانی های انتزاعی و دور از واقعیت ونیازها پرهیز شود و امام جمعه علاوه بر اینها باید به آرمان‌ها و بیان حقایق راهبردی جامعه اهتمام ورزد و از سوی دیگر به تنوع طیف ها و مخاطبان توجه داشته باشد و جذب حداکثری نماز جمعه را مخدوش نسازد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در ادامه ضمن تاکید بر تغذیه فکری و معرفتی امامان جمعه بیان کرد: مخاطبان نباید تلقی سخنرانی های کلیشه ای داشته باشند و از سویی باید انسجام و شبکه جبهه مشترک را حفظ کرد که همانند بنیان مرصوص پشتوانه مدیریت فرهنگی جامعه است و از سوی دیگر باید استقلال و هویت هر خطبه نیز محفوظ بماند.

وی در ادامه بهره گیری ائمه جمعه از قرآن و تفاسیر و استفاده از مجامع حدیثی و آشنایی با منابع حدیثی به ویژه بحارالانوار و سفینة البحار را ضروری دانست و در کنار آن آشنایی با کتاب های جدید حدیثی مانند میزان الحکمة را نیز ضروری دانست و ضمن اشاره به اهمیت منابع اخلاقی، مراجعه به کتاب هایی همچون محجة البیضاء را به شکل خاص توصیه کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha