جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ بزرگداشت مقام علمی استاد محمد جواد صاحبی

حوزه/ رئیس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم گفت: ضعف اصالت های حوزه مسئله ای است که آن را تهدید می کند، مردم داری و عقلانیت باید در حوزه حفظ شود، نسلی که امثال مرحوم صاحبی از برجستگان آن بودند نقش مهمی برای آموختن این اصالت ها به نسل جدید دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی شامگاه چهارشنبه در بزرگداشت مقام علمی دانشمند فقید محمد صاحبی که در تالار شیخ طوسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: استاد صاحبی انسانی خوش مشرب، خلیق، دانا، با تدبیر و متواضع بودند.

وی استاد صاحبی را دارای حقی بر دوش فضلای حوزه دانست و افزود: بینش دادن، جهت دادن و گشودن فضای فکری طلاب جوان در حوزه های علمیه از کارهایی بود که استاد صاحبی با مجلات خود انجام داد و مخصوصا در مجله کیهان اندیشه، مجله نقد و نظر و مجله حوزه از مجلاتی هستند که طلاب را دست به قلم کرد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: جامعه به سرعت در حال تحول بوده و برخی اقدامات پیش برنده که در مقاطعی از تاریخ حوزه انجام می گیرد، باید متناسب با فضاهای جدید به روزرسانی شود.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی مطرح کرد: در گذشته مجله کارکردهای بسیاری داشته، اما امروز فضا تغییر کرده، ماهیت رسانه عوض شده و اسباب جریان سازی متفاوت از زمان های گذشته است که باید در کارها موردتوجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه حوزه امروز با آفاتی روبرو است، یادآور شد: یکی از این آفت ها یکسان سازی و یکسان انگاری است و توجه به مسائل روزمره بیش از ظرفیت آن است، در این مسیر جامع نگری در کارویژه های حوزه و روحانیت نادیده گرفته می شود.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: روحانیت و حوزه در گذشته با سطح انتظارات محدودی مواجه بود و کارویژه های محدودی برای آن بود، اما امروز این کارویژه ها گسترده تر شده و حوزه و روحانیت باید بتواند این کارویژه ها را عهده دار شود.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی اضافه کرد: این طلب می کند که ما در حوزه تکثر سلایق را به رسمیت بشناسیم، ما اگر بخواهیم فضا را طوری قرار دهیم که در مشرب های فکری مانند مسائل کلامی و فلسفی محدود بیندیشند، حوزه نمی تواند جامعیت خود را در کارویژه ها به ثمر برساند.

وی ادامه داد: مرحوم صاحبی در آن مقطع تاریخی مانند ده ۶۰ و اوائل دهه ۷۰ فضا را به درستی تشخیص دادند، امروز نیز نیازمند افراد خلاقی هستیم که فضاها را بگشایند تا حوزه بتواند در عرصه های مختلف فکری، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی منادی عقلانیت و اصالت های حوزوی باشد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ابراز کرد: ضعف اصالت های حوزه مسئله ای است که آن را تهدید می کند، مردم داری و عقلانیت باید در حوزه حفظ شود، نسلی که امثال مرحوم صاحبی از برجستگان آن بودند نقش مهمی برای آموختن این اصالت ها به نسل جدید دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha