جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ بزرگداشت مقام علمی استاد محمد جواد صاحبی

حوزه/ مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه های علمیه گفت: در عالم اندیشه تخریب جایی ندارد و باید با رویکرد اثباتی به حل مسائل پرداخت، این رویکرد بسیار موردنیاز ما است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین هاجری شامگاه چهارشنبه در بزرگداشت مقام علمی دانشمند فقید محمد صاحبی که در تالار شیخ طوسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: امروز اندیشمندان در مواجهه با مشکلات دو رویکرد دارند، نخست نگاه نقادانه و استفاده از ادبیات سلبی است.

وی افزود: نوعا این ادبیات در جایی استفاده می شود که امیدی به رقیب نیست، نتیجه این نگاه واگرایی و ستیز و استهلاک نیروها است؛ این ادبیات متعلق به جریانات چپ و مارکسیستی بود.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه های علمیه گفت: در مقابل آن، اولیا و مصلحان دینی رویکرد مصلحانه دارند که روش آن ها اثباتی است، ادبیات آن ها به حل مسائل توجه دارد؛ رویکرد اصلاحی ضرورتا برخوردهای تند و سلبی نیست، گام های نخست باید همراه با قول لین باشد و ما این شیوه را در سیره اهلبیت(ع) می بینیم.

حجت الاسلام والمسلمین هاجری مطرح کرد: در جریان وضوی اشتباه گرفتن فردی در برابر امام حسن و امام حسین(ع) می بینیم که این دو بزرگوار با رویکرد اصلاحی به حل مسئله می پردازند.

وی ادامه داد: امروز گمان روشنفکران این است که اگر با مطالعه به مسئله ای رسیدند باید رویکرد سلبی داشته باشند، به اندازه ای که به اشتباهات و کاستی ها می پردازند، به راهکارهای حل مسئله توجه ندارند.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه های علمیه یادآور شد: این رویه جریانات چپ به جامعه دینداران هم کشیده شد، امروز نقد در جامعه با ادبیات سلبی است، مصلحانی که دارای رویکرد انتقادی و ادبیات اثباتی بودند محبوب مردم بودند، یکی از این شخصیت ها سردار سلیمانی بود، او یک مصلح اجتماعی بود، نگاه های ارزشی خود را داشت، جریانش مشخص بود، اما با همه جریان های فکری ارتباط داشت.

حجت الاسلام والمسلمین هاجری اضافه کرد: مرحوم استاد صاحبی هم اینطور بود، به اندازه ای که برای شناخت مسائل وقت می گذاشت، به همان اندازه هم برای بیان تاثیرگذار نقد خود فکر می کرد.

وی تصریح کرد: در عالم اندیشه تخریب جایی ندارد و باید با رویکرد اثباتی به حل مسائل پرداخت، این رویکرد بسیار موردنیاز ما است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha