شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
بیانیه گام دوم انقلاب

حوزه/ در بیانیه گام دوم، معنویت به سه عنوان استفاده شده است که از جمله آن ویژگی فطری و شعار است، این ویژگی به معنای شعار انقلاب به عنوان یک شعار فطری انقلاب در بیانیه مطرح شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه حجت الاسلام محمد شیخ الاسلامی عصر امروز در همایش ملی بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی که در سالن همایش های دفتر تبلیغات در قم برگزار شد به موضوع« معنویت اسلام و چالش های جهان معاصر در راستای تحقق گام دوم» اشاره کرد و گفت: در بیانیه گام دوم، معنویت به سه عنوان استفاده شده

است که از جمله آن ویژگی فطری و شعار است، این ویژگی به معنای شعار انقلاب به عنوان یک شعار فطری انقلاب در بیانیه مطرح شده است.

این محقق بیان داشت: رهبری در بخش اول که تاریخ انقلاب را بررسی می کنند، به این معنا توجه دارند.

این پژوهشگر ادامه داد:  یکی از ویژگی های اصلی انقلاب در دنیای معاصر، نه به مثابه یک شعار، بلکه به عنوان یک اقدام، ترویج معنویت در دنیا بوده است.

وی افزود: سومین استفاده، یک توصیه است. یعنی یکی از توصیه های شش گانه ایشان بعد از علم و پژوهش، بحث معنویت و اخلاق است.

این پژوهشگر اضافه کرد: معنویت، مثل سبک زندگی است؛ یعنی سبک زندگی در تاریخ زندگی بشر وجود داشته است و هیج وقت نبوده که ما سبک زندگی نداشته باشیم.

این محقق بیان داشت: هر کس هر زندگی داشته، به سبکی زندگی می کرده است. کتابهایی که توصیه هایی در اسلام در حوزه سبک زندگی دارند، فوق العاده زیاد است.

وی بیان داشت: اصلاً اسلام خودش یک سبک زندگی است. اما امروز وقتی واژه سبک زندگی استفاده می شود، به عنوان یک واژه نو استفاده می شود؛ با معانی و قراردادهای خودش.

حجت الاسلام شیخ الاسلامی گفت: معنویت هم همین گونه است؛ به عبارت دیگر گاهی نگاه هستی شناختی در طول زندگی بشر به آن داریم. همانطور بعضی محققین گفتند، معنویت اصلاً قابل انفکاک از انسان نیست.

وی اظهار داشت: گمشده انسان، معنویت است و مدام به دنبال این بوده است، حالا با هر تعریف سنتی که وجود داشته است. اما معنویت، امروزه یک واژه است.

این پژوهشگر ادامه داد: واژه های که به شکل شاید متفاوتی در قالب یک تعریف قراردادهای جدیدی مطرح شده است.

این محقق افزود: درحالی که نظریه معنویت یعنی هر کس ممکن است نظریه معنویت داشته باشد، اما بالاخره از باب علم و اصطلاح شدن است.

این پژوهشگر اضافه کرد: به نظر می رسد که این موضوع قابل تامل است و ما باید روشن کنیم که الآن در مورد کدام معنویت صحبت می کنیم. معنویت به مثابه یک واقعیت در طول تاریخ زندگی بشر یا معنویت به مثابه یک واژه در دنیایی که در آن زندگی می کنیم.

حجت الاسلام  شیخ الاسلامی گفت: به هرحال، تعاریف معنویت را وقتی بررسی می کنیم، معنویت را به فعالیت یا رویکرد تعریف می کنند یا معنویت را مساوی با دین می بینند.

این محقق اظهارداشت: البته نمی خواهم بگویم که استقرای تمام و تام کردند، ولی تاحدودی می توانیم چنین نگاهی داشته باشیم. بخش هایی که معنویت به معنای غایت یا هدف یا شبیه اینهاست، معمولاً مساوی با دین است و خیلی با دین فرقی ندارد.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha