شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
بیانیه گام دوم انقلاب

حوزه/ بعد از انقلاب اسلامی در حوزۀ ترجمۀ قرآن، حدود 105ترجمه با سبک ها و سلیقه های مختلف و با در نظر گرفتن مخاطب تولید شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه حجت الاسلام والمسلمین سید محمود طیّب حسینی عصر امروز در همایش ملی بیانیه گام دوم انقلاب که در سالن همایش های دفتر تبلیغات در قم برگزار شد به موضوع« هم اندیشی تحلیل تجربه و دستاوردهای نظام اسلامی در حوزۀ تفسیر و ترجمۀ قرآن و راهکارهای دستیابی به چشم اندازِ ترسیم شده در بیانیۀ گام دوم» اشاره کرد و گفت: بعد از انقلاب اسلامی در حوزۀ ترجمۀ قرآن، حدود 05 1 ترجمه با سبک ها و سلیقه های مختلف و با در نظر گرفتن مخاطب تولید شده است که کاری بسیار گران قدر است، همچنین تألیف در حوزۀ تفسیر نسبت به قبل از انقلاب فوق العاده گسترش یافته است.

این محقق افزود: اگر چه قبل از انقلاب بعضی از عالمان ما وارد تفاسیر مهمّ اجتماعی هم شده بودند، مثلِ مرحوم علامه طباطبایی، مرحوم طالقانی و دیگران، امّا بعد از انقلاب اینگونه مطالعات، به ویژه در حوزۀ مربوط به ادارۀ حکومت یعنی تفسیری که اجتماعی و سیاسی باشد بسیار گسترده شد.

این پژوهشگر اظهارداشت: بعد از انقلاب، وارد حوزه های میان رشته ای شدیم و در زمینۀ مطالعات علوم انسانیِ دینی که نخستین منبع آن قرآن است؛ پیشرفت بسیاری داشتیم که یک نمونه را عرض می کنم.

وی بیان داشت: با همۀ سترگی تلاش هایی که در طی چهل سال گذشته صورت گرفته است، اما اکتفاکردن به آنچه انجام شده و روالی که در حالِ پیگیری است، شاید به نوعی ظلم در حقّ قرآن و انقلاب و مردم باشد. در این میان، دو خلأ کلّی به چشم می آید.

حجت الاسلام والمسلمین طیّب حسینی گفت: نخستین خلأ به صورت کلام این است که آنچه تا امروز انجام داده ایم، از این پس، دیگر پاسخگوی نیازهای روز افزون جامعۀ ما و همینطور متولیان دینی ما نیست.

این پژوهشگر اظهار داشت: برای نمونه نباید این انتظار را داشته باشیم که در همه چیز علمای بزرگ خودشان وارد شوند و مشکلات را رهبری کنند.

وی بیان داشت: انتظارات علما، چه رهبر معظّم انقلاب و چه مراجع بزرگ که در سطح کلان هستند، همین طور خودِ دین، بیش از آن است که تا امروز انجام شده است، پس آنچه تا امروز انجام داده ایم؛ نه پاسخگوی انتظارات آنهاست،نه پاسخگوی نیازهای جامعۀ اسلامی مان.

حجت الاسلام والمسلمین طیّب حسینی گفت: ضرورتهای گام دوم انقلاب در حوزه علوم قرآنی در حوزۀ مخاطب باید به دو گروه نگاه کنیم؛ نوجوانان و قشرِ جوان.

این پژوهشگر افزود: همانطور که می دانید کتابهای آموزش و پرورش ما جوابگوی ذهن بچّه ها نیست.

این محقق ادامه داد: ما باید از روش های دیگری، مانند تجربه های علوم تربیتی استفاده کنیم و قرآن را زیباتر و قابل فهمتر به نوجوانها و جوانهای خود مخصوصاً در آموزش و پرورش ارائه کنیم.

وی بیان داشت: نکته دوم اینکه برای گام دوم انقلاب در مورد خانم ها باید خیلی سرمایه گذاری کرد. به گمان من، طراحی برنام های که خانم ها در حوزۀ مطالعات قرآنی بیشتر و گسترده تر وارد شوند؛

این پژوهشگر اظهارداشت: به نوعی سرمایه گذاری زیربنایی برای کشور است. هر خانمی که وارد این حوزه شود، دیگر به شغل نیازی ندارد، انتظارات شغلی در خانم ها کمتر می شود و اگرامکان دسترسی به هیچ مکانی را نداشته باشند، می توانند در محله، خانواده، و حتی در منزل خود بچه هایشان را تحت تربیت قرآنی قرار دهند.

حجت الاسلام والمسلمین طیّب حسینی گفت: دوم این که خانم ها بخش بزرگی از جامعه هستند و تأثیرپذیری بالایی دارند و در تربیت فرزندان می توانند بسیارمؤثر باشند. ما آقایان نمی توانیم به اندازه خانمها بچه ها را قرآنی تربیت کنیم.

این محقق بیان داشت: گمان می کنم باید برای ترویج و گسترش معارف قرآن و آموزش قرآن بین بانوان کشور فکری شود.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha