شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
سید احمد حسینی خراسانی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین گفت: حوزه های علمیه مشخصا با محوریت فقه و فقاهت، همواره باید قرنها مهیای آماده ساختن پاسخ به پرس شها باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه حجت الاسلام والمسلمین سید احمد حسینی خراسانی عصر امروز در همایش ملی بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی که در سالن همایش های دفتر تبلیغات در قم برگزار شد به موضوع« توسعه فقه پس از انقلاب اسلامی؛ ارزیابی بایسته ها و نقشه راه، در راستای تحقق بیانیه گام دوم» اشاره کرد و گفت: این روایت را جناب شیخ کلینی در کافی و جناب شیخ طوسی در تهذیب، با سندی معتبر، از سعد بن عبدالله، از محمد بن حسین بن ابی الخطاب، از احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی و او ازمحمد بن سماعه صیرفی و ایشان از سماعةبن مهران نقل می کنند: «قال قلتُ لابی عبدالله، إذا کثرَ الناسُ بمنی و ضاقَت علیهم کیف یصنعون؟ فقال: یَرتفعون الی وادی محسِر. قلت: فإذا کثروا بجمع أی بلمزدلفه و المشعر و ضاقت علیهم، کیف یصنعون؟ فقال: یَرتفعونَ إلی المأزمین. قلتُ: فإذا کانوا بالموقف و کثروا و ضاقَ علیهم، کیف یصنعون؟ فقال: یرتفعون الی الجَبل. »

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: اگر امام فرمودند، «حوزه های علمیه همواره چند قدم جلوتر از حوادث، مهیای عکس العمل مناسب باشند »، از این سخنان استفاده می شود که حوزه های علمیه مشخصا با محوریت فقه و فقاهت، همواره باید قرنها مهیای آماده ساختن پاسخ به پرس شها و نیازها و مطالبات پیش رو باشند.

وی بیان داشت: در هزار و سیصد سال پیش، با وجود شرایط آن روزگار، عدم وجود وسایل نقلیه و امکانات مالی و معیشی، چنین فرضی که روزی موقفی مانند سرزمین مقدس عرفات یا وادی مشعر الحرام پاسخ گوی حجم زیاد حج گزاران نباشد، بحث عجیبی است و فتانت و هوشمندی فقیهی چون سماعه را اثبات می کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه اضافه کرد: گاهی ممکن است سوال شود که اگر روزگاری بشر به کره ماه راه یافت، برای صوم و صاه باید چه کند؟ خیلی ها می گویند این اصلا مورد ابتا نیست. اگر سوال کننده با ادبیات حوزوی آشنا باشد،می گوید فرض محال که محال نیست. برخورد امام صادق(ع) جالب است که به سماعةبن مهران نفرمود، این چه سوالی است که شما می کنید و آن جمعیتی که مشعر و منا و عرفات پاسخ گوی آنها نباشد، کجاست؛ امام از سوال استقبال می کند و به نحوی او را تایید می کند و پاسخ می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی گفت: بنابراین نه تنها چند روز، چند هفته، چند ماه و چند سال، بلکه باید قرنها، پیشاپیش حوزه های عظیم علمی فقهی و علما و فقهای بزرگ این آمادگی را در خودشان داشته و به این ظرفیت وجودی ایمان داشته باشند که برای چنین روزی بی جواب نباشند.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha