پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مکتب مقاومت

حوزه/ شهرستانی در همایش مکتب مقاومت مدرسه علم وعمل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران بیان داشت: مکتب سیاسی و مکتب عرفانی حضرت امام خمینی(ره) مکتب قیام الی الله است و این پیوند سیاست و عرفان حضرت امام(ره) موتور حرکت برای گروه های مقاومت در منطقه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» سید حسین شهرستانی در همایش مکتب مقاومت مدرسه علم و عمل سازمان تبلیغات اسلامی که امروز در مجتمع فرهنگی نور شهر قم برگزار در حال برگزاری است در مورد اندیشه مقاومت محور بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: فقط افکار سیاسی حضرت امام(ره) برای قیام حوثی های یمن نیست بلکه افکار عرفانی امام(ره) نیز برای این مقاومت یمن موثر بوده است و شاید هم مکتب عرفانی امام(ره) نسبت به جنبه سیاسی افکار امام(ره) غالب بوده است و سید حسین حوثی گفتمان عرفانی امام(ره) را وارد افکار یمنی ها کرد و این پیوند بین عرفان و سیاست است.

وی ادامه داد: در واقع مکتب سیاسی و مکتب عرفانی حضرت امام(ره) مکتب قیام الی الله است و این پیوند سیاست وعرفان حضرت امام(ره) یک موتور حرکت برای گروه های مقاومت در منطقه است. این تفکر امام(ره) در واقع یک آنتی تز گروهای سلفی در منطقه و یک استراتژی ویژه ای است که فقط مختص امام بزرگوار است و این منطق امام(ره) را می توانیم در گوشه هایی از افکار ملاصدار و منطق الطیر عطار یافت که سیم تا مرغ بعد از مراحلی تبدیل به سیمرغ می شود و یک سلوک جمعی را ایجاد میکند.

شهرستانی با بیان نظریه فطرت استاد حضرت امام(ره) توضیح داد: امام خمینی(ره) به تبعیت از استاد خود حضرت آیت الله شاه آبادی که بر روی نظریه فطرت تاکید دارند واین از ابتکارات آیت الله شاه آبادی در دروان معاصر است.

این نویسنده ادامه داد: فقط افکار سیاسی حضرت امام(ره) برای حرکت حوثی های یمن نبود بلکه افکار عرفانی امام(ره) نیز برای این حرکت مقاومت یمن موثر بود و شاید هم نسبت به جنبه سیاسی افکار امام(ره) غالب بوده است و سید حسین حوثی گفتمان عرفانی امام(ره) را وارد افکار یمنی ها میکند و این پیوند بین عرفان و سیاست است.

مدیر گروه حکمت هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با بیان قیام الهی امام خمینی(ره) تاکید کرد: مکتب سیاسی و مکتب عرفانی حضرت امام(ره) مکتب قیام الی الله است و این پیوند سیاست و عرفان حضرت امام(ره) یک موتور حرکت برای گروه های مقاومت در منطقه است این تفکر امام(ره) در واقع یک آنتی تز گروهای سلفی در منطقه و یک استراتژی ویژه ای است که فقط مختص امام بزرگوار است و این منطق امام(ره) را می توانیم در گوشه هایی از افکار ملاصدار و منطق الطیر عطار میتوان یافت که سیمرغ بعد از مراحلی تبدیل به سیمرغ می شود و یک سلوک جمعی را ایجاد میکند

وی با بیان نظریه فطرت استاد حضرت امام(ره) توضیح میدهد: امام به تبعیت از استاد خود حضرت آیت الله شاه آبادی که بر روی نظریه فطرت تاکید دارند و از ابتکارات آیت الله شاه آبادی در دروان معاصر است.

سید حسین شهرستانی توضیح داد: مسیر مقاومت از یک حرکت مردمی تبدیل به مسیر و حرکت جدیدی شده است و تبدیل به یک فناوری در ایران و در سایر نقاط محور مقاومت تبدیل شده است. شخصیت حاج قاسم سلیمانی رضوان الله علیه یک شخصیتی است  که الگوی مقاومت  را در وجود خودش جمع کرده است و در واقع شخصیت حاج قاسم سلیمانی یک شخصیت کاملا عرفانی است.

وی با هشدار به جمع حاضر در این همایش تاکید کرد: باید به این نکته توجه کنیم که علاوه بر اینکه باید پرچم مقاومت در منطقه را برافراشته نگهداریم، همزمان نباید اجازه بدهیم پرچم مقاومت در ایران پایین کشیده شود و باید بدانیم که پرچم مقاومت در ایران موجب برافراشته شدن مقاومت در کشور های دیگر خواهد شد ما در خیلی از مواقع دیگران و حتی خودمان قدر و مقیاس جمهوری اسلامی را اصلا نمی دانیم.

وی با تاکید برافزایش وفاق ملی توضیح داد: حداکثر مقاومت بین المللی مستلزم حداکثر وفاق ملی است و این مطلب را در بیانات مقام معظم رهبری دیده می  که چقدر ایشان تاکید بر این کار دارند. ما موظف هستیم گفتمان مقاومت را به گفتمان وفاق پذیر تبدیل و معرفی کنیم. حتی باید از ادبیات ملی را در کنار ادبیات دینی به کار ببریم و خیلی جالب است که این ادبیات ملی در تشیع حاج قاسم سلیمانی نمود پیدا کرده بود.

شهرستانی ادامه داد: ما باید ادبیات عقلانی را رشد بدهیم و با صرف صرف ادبیات احساسی نمیتواند راهگشای محور مقاومت باشد و باید بصورت عقلانی ادبیات مقاومت را تبیین کنیم چرا که مردم اگر حرف رسا بشنوند متمایل به آن سمت می شوند همانطور که امام راحل(ره) بابیان رسای خود توانست مردم را بر علیه استعمار پهلوی بسیج کند.

مدیر گروه حکمت هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی  با بیان پیشینه تاریخی عرفان در ایران توضیح داد: ایرانیان از مسیر عرفان با اسلام پیوند خوردند و امام خمینی(ره) با همین تفسیر عرفانی از دین توانست دل های مردم را بیدار کند و انقلاب امام انقلاب صرف فقهی نبود خیلی از افراد مخالف عرفان در واقع خلط بین عرفان و تصوف را دارند و با این تفکر اشتباه با عرفان مخالفت می کنند

شهرستانی در پایان تاکید داشت: در واقع متحد استراتژیک ایران در مقابل تکفیر و وهابیت صوفی گری است و هر موقع هر موقع صوفی گری به گوشه رانده شود ضرباتی از سوی تکفیری بر ما وارد شده است در واقع افرادی که مخالف عرفان هستند همون افراد مخالف وحدت در جهان اسلام نیز هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha