پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام مریجی

حوزه/ با توجه به اهمیت مسئله تغییرات اجتماعی در جوامع، رهبر معظم انقلاب نیز در نگارش بیانیه گام دوم، از این حقیقت غافل نبوده، بلکه به مبانی و عوامل تحقق تغییرات اجتماعی پرداخته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه حجت الاسلام والمسلمین شمس الله مریجی امروز در همایش ملی بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی که در همایش غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه در قم برگزار شد با اشاره به موضوع« مبانی و عوامل تحققِ تغییرات اجتماعی در بیانیه گام دوم انقلاب» گفت: به باور جامعه شناسان حوزه تغییرات اجتماعی، تغییرات خواه فردی باشد، خواه اجتماعی، امری اجتناب ناپذیر است. با نگاهی هرچند سطحی و گذرا به تاریخ زندگی گروهی و اجتماعی انسان به آسانی می توان مشاهده کرد که جوامع انسانی، پیوسته در حال حرکت و دگرگونی بوده و مدام شاهد تغییر در خود، اعضا، محیط و... می باشد.

این استاد دانشگاه افزود: به تعبیر دیگر تمام جوامع، چه به صورت ناگهانی و چه به گونه آرام یا محسوس، هر روز تغییراتی را به خود م یبینند. این واقعیت را می توانیم با مطالعه آثار و اسناد به جای مانده از تاریخ جوامع، تحقیقات میدانی و مطالعات جامعه شناختی اندیشمندان اجتماعی و حتی از طریق مشاهدات روزانه خویش دریابیم.

این محقق افزود: براساس حقیقت یادشده، آنچه در فرآیند تحقیق توجه محقق اجتماعی را به خود معطوف می دارد، اصل تغییر نیست، بلکه سؤالاتی نظیر: چه چیزی تغییر می کند؛ یعنی موضوع تغییر چیست؟.

این پژوهشگر ادامه داد: آیا این تغییر در عناصر ساختی، فرهنگ، الگوها یا ایدئولوژی ها رخ داده است؟ مبنای تغییرات از نظر کارگزاران تغییر چیست؟ عوامل، مشوّقان و تحریک کنندگان تغییرات چه کسانی هستند؟.

حجت الاسلام والمسلمین مریجی گفت: جهت، سرعت، گسترهٔ تغییر، پیامدهای تغییر و... در مسیر تحقیق برای فهم بهتر تغییرات، پیشِ روی محقق قرار می گیرد. محقق نیز برای ترسیم چهره قبل و حال و آینده یک جامعه، به پاسخ این سؤالات نیاز دارد.

عضو گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع) اظهارداشت: با توجه به اهمیت مسئله تغییرات اجتماعی در جوامع، رهبر معظم انقلاب نیز در نگارش بیانیه گام دوم، از این حقیقت غافل نبوده، بلکه به مبانی و عوامل تحقق تغییرات اجتماعی پرداخته است.

 این محقق افزود: نگارنده هم در نوشتار پیشِ رو می کوشد نخست با اشاره اجمالی به ادبیات نظری تغییرات اجتماعی، به ضرورتها، ویژگی ها، عوامل و شرایط لازم برای تحقق تغییرات اجتماعی از دیدگاه جامعه شناسانِ حوزۀ تغییرات اجتماعی توجه کند.

این استاد دانشگاه بیان داشت: سپس با رویکرد جامعه شناختی، مبانی و عوامل تحقق تغییرات اجتماعی را در بیانیه گام دوم انقلاب رصد کرده و در نهایت با رویکردی تطبیقی به نوعی مبنای نظری و معرفتی رهبر عظیم الشأن را در زمینه تغییرات اجتماعی تبیین نماید.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha