چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سید بشیر حسینی

حوزه/ دبیر انجمن ادبی طلاب کشور تصریح کرد: شعر فاطمی از جلوه های برجسته و بارز سیر شیعه در مسیر حق و حقیقت است.

حجت الاسلام و المسلمین سید بشیر حسینی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن تبریک سالروز ولادت باسعادت حضرت زهرا(س) اظهار داشت: با توجه به کلمه‌ی مودت در آیه‌ "قل لا اسئلکم علیه اجرا الاّ المودّهَ فی القُربی" شاعران آیینی فارسی زبان از ناصر خسرو، فردوسی و سعدی گرفته تا شاعران معاصر در ابراز ارادت و محبت به حضرات معصومین، به ویژه ابراز ارادت به ساحت حضرت فاطمه (س) صاحب جایگاه بلندی هستند.

وی افزود: به عنوان مثال فردوسی لقب "بتول" را در بیتی چنین گنجانده: "چهارم علی بود جفت بتول/که او را به خوبی ستاید رسول"، یا این که ناصر خسرو ارادت خود را چنین بیان داشته است: "این گوهر از جناب رسول الله/پاک است و داور است خریدارش، کفوی نداشت حضرت صدّیقه/گر، می‌نبود حیدر کرّارش"

مسئول جامعه ادبی نیّر همچنین گفت: در زمان ما هم شاعران با سرودن چندین اثر و حتی برخی، با چاپ کتاب مستقل از سروده‌های خود ارادت خود را به محضر بانوی دو عالم ابراز داشته و می دارند.

وی ابراز داشت: واقعیت آن است که شعر فاطمی جلوه‌ای از خط سیر شیعه در مسیر حق است و شاعران جوان می‌توانند با نگاهی زلال و با قدمی استوار در این مسیر نور، به روشنگری بپردازند و حقیقتاً باید گفت زمینه‌ ارتباط آنان با بانوی آب و آینه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به خوبی فراهم شده که از جمله‌ این فرصت‌های زمینه‌ساز، ایام فاطمیه و جلسات دیدار چندین ساله‌ی مداحان و شاعران در روز ولادت آن حضرت با مقام معظم رهبری است.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی ادامه داد: البته درباره‌ فعالیت شعر فاطمی آن چه قابل توجه است این که هنوز به حد مطلوب نرسیده و لذا می شود با ایجاد انگیزه و راهکار و تشویق شعرای جوان در آینده‌ای نه چندان دور، این مساله به اوج خود برسد.

وی گفت: در این میان گویا بعضی از نهادها و مجموعه‌ها در انحصار برخی از شعراست و برای خیلی‌ها کم لطفی می‌شود، به خصوص شعرایی که دو زبانه هستند و تاسف باید خورد بر این که برخی از شعرای جامعه در آثار خود فقط به بُعد ماتمی می‌پردازند و بیشتر بخش‌هایی را پر رنگ می‌کنند که ممکن است چندان به مصلحت اسلام و مسلمین هم نباشد.

این شاعر حوزوی با تاکید بر این که باید از طرح برخی مطالب که وحدت و محبت بین مسلمین را خدشه‌دار می‌کند، پرهیز نمود، افزود: گنجاندن فضایل و مناقب و سیره‌ی عملی حضرت فاطمه زهرا (س) از جمله تاکید بر توحید و خداشناسی، ولایت‌مداری، عبادت، حجاب، ایثار و از خودگذشتگی و... در لابه‌لای اشعار از ضروری‌ترین نیازهای جامعه‌ امروز ماست و این رویکرد باعث ماندگاری شعر فاطمی می‌شود.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha