جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مدیر حوزه علمیه خراسان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: جامعه‌ای قوی می‌شود که حوزه های علمیه‌ آن، قوی و توانمند شوند و حوزه ها نیز باید خود را ارتقاء دهند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید مصباح عاملی در اجلاس سراسری مدیران مدارس علمیه این حوزه به بیان سیاست های کلی و برنامه های پیش روی حوزه انقلابی پرداخت و بیان کرد: حوزه انقلابی با حرکت تحولی متناسب با نظام و در تراز جمهوری اسلامی تعریف می شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه در سالی که گذشت فعالیت های تحولی در عرصه های مختلف با جامعیت، هدفمندی، کارآمدی و روزآمدی اجرایی شد، به حکم انتصاب مدیر و اعضای شورای عالی حوزه علمیه خراسان اشاره و ابراز کرد: در ابتدا و با صدور حکم مقام معظم رهبری برای حوزه علمیه خراسان، ما به دنبال این بودیم که نگاه تحولی در حوزه شکل بگیرد و امروز با گذشت 4 سال و تبیین آن در تمام ارکان حوزه، به دنبال تحقق فعالیت های تحولی دیگر هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین مصباح عاملی تصریح کرد: مرحله نگاه تحولی بسیار مهم است زیرا اگر قرار باشد حوزه زعامت همیشگی را در جهان بر عهده داشته باشد باید، نگاه، گفتمان و عمل تحولی را در همه اجزا و ارکان مشاهده کند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه آن کاری که از بدو ورود به حوزه یعنی از ابتدای طلبگی برای ما آرمان بود، امروز تحقق یافته و حتی نقدی که بر فعالیت ها می شود، تحولی است، اظهار کرد: خوشحال کننده، امیداور کننده و انگیزه دهنده است که امروز گفتمان رایج در حوزه علمیه خراسان، گفتمان تحولی و حرکت در مسیر تحول است.

وی با اشاره به آیه «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ ۚ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیمًا»، بیان کرد: باید بر طلایه داران این حرکت یعنی مدیران، طلاب و اساتید انقلابی و تحولی که در حوزه زحمت می کشند و تلاش می کنند و در سنگر تعلیم و تربیت بهترین نقش را ایفا می نمایند، درود فرستاد و سلام کرد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به لزوم سپاسگزاری از مدیرانی که  رهنمودهای امام راحل و مطالبات مقام معظم رهبری را سرلوحه کارهای خود قرار می دهند تا حوزه علمیه در تراز روحانیتی که وظیفه زعامت دارد، باقی بماند، اظهار کرد: این روحانیت، کسانی هستند که در انقلاب و نظام جمهوری اسلامی نقش تعیین کننده داشته و در ادامه آن نیز اصل ظهور را رقم خواهد زد.

حجت الاسلام والمسلمین مصباح عاملی با اشاره به اینکه تفقه در دین و انذار، به عنوان رسالت حوزویان است، ادامه داد: کار اول و تخصصی روحانیت، تفقه و فهم دین است که به معنای کامل و جامع، اصل الاصول در حوزه علمیه می باشد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: در بخش انذار نیز دو زمینه تبیین و تحقق وجود دارد به این معنی که روحانیت دین را برای مردم تبیین و در جهت اقامه‌ و تحقق آن در قالب یک نظام جامع دینی تلاش می‌کند.

معرفی حوزه‌ انقلابی بر پایه‌ اسناد بالادستی

وی با اشاره به اینکه حوزه انقلابی باید برای همگان تبیین شود، گفت: حوزه‌ انقلابی در خراسان با شعار اندیشه و عمل در دو سطح نظری و عملی به عنوان یک منظومه، فعالیت خود را آغاز کرد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه حرکت حوزه انقلابی، پراکنده و بی‌هدف نیست، تصریح کرد: این حرکت، هدفمند است که مسیر مشخصی دارد، لذا نمی‌تواند بدون داشتن یک نظام و منظومه نقش ایفا کند و از این رو حوزه‌ انقلابی یک منظومه‌ مشتمل بر یک مجموعه با همه‌ ‌اجزاء نظری و عملی است.

حجت الاسلام والمسلمین مصباح عاملی با بیان اینکه حرکتی مستمر در طول تاریخ به عنوان حوزه‌ پاسخگو و متناسب با هر شرایط تحولی را نمی توان به یک تصویر ابتدایی بسط داد و متوقف شد، ادامه داد: این منظومه مبتنی بر اسناد بالادستی از جمله آیات و روایات ارائه شده است و استفاده از آن برای آینده‌ ما ضرورت دارد.

وی ادامه داد: رهنمودهای امام راحل، مطالبات و مأموریت‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، سند چشم انداز حوزه علمیه خراسان که برنامه‌های عملیاتی و تدوین نظام‌های جامع از آن اقتباس شده است و همچنین سند الگوی اسلامی پیشرفت و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی محور حرکت ما و هسته منظومه حوزه انقلابی را تشکیل می دهند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه یک تفکر نظام‌مند، می‌تواند نسبت به حوزه انقلابی خراسان، نگاه زیربنایی و زیرساختی داشته باشد، ابراز کرد: باید به اسناد بالادستی حوزه‌ انقلابی توجه کنیم تا از پراکنده‌گویی و سلیقه پردازی در امان باشیم. همچنین اگر به درستی ماهیت شناسی کنیم، دچار انحراف نشده و معیار و ملاک‌های قضاوتمان درست است، لذا از سلیقه‌ای، بی‌مبنا و بی‌شاخص عمل کردن باید دوری کنیم.

جامعه ای قوی است که حوزه های علمیه در آن قوی باشند

وی در ادامه با بیان اینکه مدرسه در تراز انقلابی باید ارکان علم، تهذیب، اخلاق، بصیرت اجتماعی، سنت‌های کارآمد و نوآوری‌های روزآمد و ... را داشته باشد، تصریح کرد: حوزه علمیه خراسان در چهار عرصه نیازهای درون حوزوی، جامعه، نظام اسلامی و بین‌الملل، رسالت پاسخگویی دارد و تمام این موارد مبنای برنامه‌ریزی ما قرار گرفته که در همه این عرصه‌ها حرکتی با شتاب و کیفیت مناسب در حال انجام است.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر همافران جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه باید قوی شویم، گفت: جامعه‌ای قوی می‌شود که حوزه های علمیه‌ آن، قوی و توانمند شوند و آنها نیز باید خود را در حد رسالتی که دارند با توجه به مقتضیات زمان، ارتقا دهند و بسازند.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان اینکه حوزه انقلابی، در همه‌ عرصه‌ها حضور دارد و زمینه‌ساز و بسترساز برای ظهور است، اظهار کرد: چنین حوزه ای، نیاز انسان را در همه جا رصد می‌کند و در پی تأمین آن بر می آید؛ همانطور که انقلاب اسلامی با دست خالی پیروز شد، امروز هم طلبه ما با دست خالی، کارهای بزرگی را انجام می‌دهد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در پایان با اشاره به رسالت های پیش روی این حوزه علمیه، خاطرنشان کرد: مبتنی بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب، سیاست کلی ما توسعه، ارتقاء و ورود به عرصه‌های جدید می باشد و خودکفایی مالی، چابک‌سازی، اصلاح ساختاری و ...، از جمله اولویت های حرکتی این حوزه در ادامه مسیر تحولی است.

گفتنی است، اجلاس سراسری مدیران مدارس حوزه علمیه خراسان با حضور مدیران مدارس علمیه برادران و خواهران سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، 23 و 24 بهمن ماه در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد برگزار شد.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha