پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
هیلا اکرانی
رضا آشتیانی

حوزه / بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون گفت: سینمای ایران برای این‌که بتواند مروّج اخلاقیات باشد باید خانواده را به عنوان شاخصه‌ای مهم در کارها مد نظر قرار دهد ، اتفاقی که این روزها کمتر در سینما رخ می‌دهد.

رضا آشتیانی بازیگر و تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، با بیان این‌که سینمای ایران نیازمند آثاری است که در آن خانواده به شکلی مطلوب تصویر شود، گفت: سینما  یکی از تاثیرگذارترین ابزاری است که می‌توان به واسطه آن جامعه را به سمتی هدایت کرد که در آن ارزش‌های انسانی و اخلاقی جایگاهی رفیع داشته باشد به ویژه برای کشور ما که از فرهنگ اسلامی سود می‌برد این مسئله جز اولویت‌هاست.

وی افزود: آنچه در فیلم‌های این روزهای سینما مشاهده می‌شود، چندان در خدمت این معنا نیست، حتی می‌توان گفت در مواقعی در جهت تخریب خانواده هم قدم بر می‌دارد! برای مثال اگر نگاهی به کلیت کارها اجتماعی بیندازیم. در اکثر آنها خانواد شکلی از هم گسیخته دارد و به هیچ وجه استحکام و قوام لازم را در آن کارها نمی‌بینیم. این مسئله شاید تا حدی نشئت گرفته از جامعه باشد، اما سینما صرفاً نباید نمایش دهنده آنچه باشد که رخ می‌دهد، بلکه رسالت اصلی هنر هفتم این است که فرهنگ‌ساز نیز باشد.

بازیگر فیلم «یوزپلنگ» تاکید کرد: در دهه ۶۰ فیلم‌های خانوادگی یکی از ارکان سینمای ایران بود و کارهای خوبی در این حوزه تولید می‌شد. در کارهای آن دهه ما خانواده ایرانی را به خوبی در بسیاری از تولیدات می‌دیدیم، خانواده‌هایی که در آنها ارزش‌های بومی و دینی جایگاه بزرگی داشت، اما این مسئله را با زمان حال مقایسه کنید، آیا چنین اتفاقی را در فیلم‌های سینمایی می‌بینید؟ مطمئناً جواب خیر است!

آشتیانی تاکید کرد: دلیل به وجود آمدن چنین وضعیتی را در چند عامل می‌توان جستجو کرد که به نظرم مهمترین آن  به معیارهای سینما مربوط می‌شود که تغییر کرده است. در گذشته آنچه برای سینما اصل توجه به خواست مخاطب و پایبندی به اصول ارزشی بود، اما در زمان حال ملاک‌ها بیشتر به رضایت جشنواره‌ها بر می‌گردد، به ویژه فستیوال‌هایی که در خارج از کشور برگزار می‌شود، البته این‌که فیلم‌های ایرانی بتوانند در رویدادهای خارجی افتخار آفرینی کنند، امری مطلوب است، اما باید دید این اتفاق با چه انگیزه‌ای رخ می‌دهد.

تهیه‌کننده و بازیگر «خاک سرد» تاکید کرد: درباره جشنواره‌های خارجی ذکر نکته‌ای را ضروری می‌دانم. نگاهی که به فیلم‌هایی که در فیستیوال‌های خارجی توانستند به موفقیت دست یابند، بیندازید متوجه می‌شود، کارهای با استقبال آنها روبه‌رو می‌شوند که چهره‌های سیاه از کشور ما در آن ترسیم شده است، والاّ آثاری که در آن از بزرگی ایران حرف زده شده، هیچگاه در این رویداد مورد توجه قرار نمی‌گیرند. این موضوع نشان می‌دهد که نحوه دادن جوایز به فیلم، سیاسی است و ما نباید در جهتی قدم برداریم که رضایت خاطر آنها تامین شود.

وی درباره جشنواره های داخلی هم چنین توضیح داد: فستیوال سینمایی به ویژه جشنواره فیلم فجر باید الگوهایی را انتخاب کنند که متناسب با فرهنگی ایرانی – اسلامی ما باشد، چون اگر بتوانیم به واسطه‌ حمایتی‌هایی که از آثار ارزشی به عمل می‌آوریم جریان سازی در سینمای کشورمان داشته باشیم در نهایت آثار تولیدی هم به سمت مطلوب سوق پیدا خواهند کرد.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha