جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دکتر نرگس عبدالحمید/ استاد حوزه و دانشگاه

حوزه/ پژوهشگر ممتاز حوزه علمیه خواهران گفت: بزرگترین جهلی که بشریت را تهدید می کند عدم تعقل و تفکر است، نبود این مهم در جامعه بعضاً موجب عقب ماندگی می گردد.

نرگس عبدالحمید در آستانه ولادت باسعادت حضرت فاطمه زهرا(س) و فرزند برومندشان حضرت امام خمینی(ره) در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه اظهارکرد: در روایات بسیاری به فضایل حضرت فاطمه زهرا (س) اشاره شده است و امکان خلق حماسه بزرگ دفاع از ولایت را تنها می توان با داشتن جایگاهی والا و متعالی رقم زد. از این رو امام صادق (ع) می فرمایند؛ «حقیقت نور وجود فاطمه پیش از آفرینش آسمان و زمین آفریده شد.» (معانی الاخبار/ص۳۹۶)

استاد حوزه علمیه خواهران ادامه داد: پیامبر اسلام (ص) با اشاره به حدیث قدسی؛ «یا احمد لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما؛ ای احمد اگر تو نبودی افلاک را خلق نمی‌کردم و اگر علی نبود تو را خلق نمی‌کردم و اگر فاطمه نبود شما دو نفر را خلق نمی‌کردم». (عوالم العلوم. ج۱۱.ص۲۶) به جایگاه اعلای حضرت در نظام هستی تاکید دارند. همچنین در برخی از منابع ویژگی های بسیاری اعم از محدثه بودن، شباهت حضرت زهرا(س) به پیامبر اکرم(ص)، کرامت و به علاوه یکی از مصادیق آیه مباهله و مظلومیت برای ایشان بر می شمارند.

 عبدالحمید در پاسخ به این سوال که امروز به کدام یک از فضیلت های حضرت زهرا(س) بیش از گذشته نیازمند است و باید به آن توجه بیشتری داشته باشد؟ پاسخ داد: حضرت زهرا(س) در بازه زمانی رحلت پیامبر اکرم(ص) تا شهادتشان چند تصمیم بزرگ و تعیین کننده گرفتند که سبب شد تا خصوصاً برای امروز راهکارهایی برای مبارزه با فساد و بی عدالتی معرفی شود، انجام دادند بطوریکه که می توان به؛ «نپذیرفتن توبه های مصلحتی و با انگیزه های سیاسی برخی از مهاجر و انصار در وقایع پس از رحلت پیامبر(ص)» و «اجازه ملاقات و حضور زنان مهاجر و انصار در جهت تربیت افرادی برای تبلیغ آنچه در زمان پس از رحلت پیامبر گذشت و اعلام مظلومیت امام علی علیه السلام و پس از آن بیان آنچه مردم با ایجاد چنین اتفاقاتی، سبب از دست دادن چه چیزی شدند، در واقع ایشان به حکومت عدل امیرالمومنین اشاره کردند که اگر تشکیل می شد قطعا عدالت برپا شده و کسی اجازه ظلم نداشت» اشاره کرد.

استاد دانشگاه های تهران ادامه داد: ایراد وصیت نامه الهی - سیاسی ایشان که با آن از بهره برداری های سیاسی جناح های آن زمان از مراسمات تغسیل، تکفین و تدفین جلوگیری نمودند، بدین گونه که حضرت رسول(ص) وصیت فرمودند همه مراسمات ایشان شبانه و بدون حضور هر دو جناح آن زمان و فقط با اصحاب خاص برگزار شود.

پژوهشگر علوم و معارف قرآن کریم اضافه کرد: با توجه به نکات مذکور حضرت دارای تدبیری بسیار عالی بودند که به کسی اجازه نداد تا برای رفع اختلافات پس از رحلت پیامبر از موقعیتهای مختلف در جهت بهره برداریهای سیاسی استفاده کنند. به نظر می رسد جامعه و افراد آن به تدبیر در تصمیم گیری ها نیازمند است و حضرت زهرا سلام الله علیها الگوی بسیار خوبی برای آن می باشد.

 عبدالحمید با اشاره به ویژگی های حضرت زهران(س) و عصر کنونی گفت: برای اینکه یک فردی که هم از نظر تاریخی و هم از نظر ایدئولوژی مورد توجه و الگو است مورد الگوپذیری قرار گیرد باید شرایط آن زمان و موضع گیری های آن فرد درباره وقایع پیرامونی به صورت تطبیقی و کاربردی معرفی شده و ویژگیهای او بر این اساس و مطابق درک این زمانی تعریف شود تا کارآمدی لازم را داشته باشد. اصولا افراد زمانی از یک الگو پذیرش رفتاری دارند که بتوانند اشتراکاتی با او داشته باشند که این فقط در تطبیق شرایط زمانی و ویژگیهای فردی اتفاق می افتد.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان گفت وگوی خود تصریح کرد: بزرگترین جهلی که بشریت را تهدید می کند عدم تعقل و تفکر است که این موضوع زمانی می تواند سودمند باشد که افراد با استفاده از استدلال و روشهای منطقی به نتیجه برسند و کاری که حضرت زهرا سلام الله علیها انجام دادند در همین راستا بود یعنی ایشان با دفاع منطقی و عقلانی و استدلالی، بشریت را به تفکر و تعقل واداشت تا از جهلی که سبب پذیرش کورکورانه و زورگویانه است نجات دهد. قطعا نیاز امروز بشریت همین موضوع است که وقتی افراد توجهی به عقلانیت نداشته باشند و تصمیمات آنها بر همین اساس باشد حاصلش جز جهل و عقب ماندگی نخواهد بود.

گفت و گو از :اکبر پوست چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha